|
Auteur |
Bericht |
rogier willems
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 feb 2009 18:06 Onderwerp: Zijn huisregels als algemene voorwaarden te kwalificeren? |
|
|
Als je bijv een bioscoop/supermarkt/zwembad of andere gelegenheid binnengaat……vaak word je dan geconfronteerd met zgn: huisregels (staan bijv op een bord boven de ingang aangegeven) (bijv in een supermarkt: “u dient gebruik te maken van een mandje/karretje”) zijn deze huisregels te kwalificeren als algemene voorwaarden…?
Graag ontvang ik een onderbouwing met wetsartikelen.
Alvast bedankt!
Rogier |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: vr 13 feb 2009 18:18 Onderwerp: |
|
|
Ja. Algemene voorwaarden zijn bedingen die schreven zijn om in meerdere overeenkomsten op te nemen. Voor een onderbouwing met wetsartikel moet je even zoeken in burgerlijk wetboek 6 op algemene voorwaarden.
www.wetboek-online.nl _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 13 feb 2009 18:27 Onderwerp: |
|
|
Ik krijg de indruk dat wetboek.net tegenwoordig actueler is. Bovendien is de URL korter en dat scheelt weer typwerk.
En je moet http://wetboek.net/BW6/231.html hebben onder a.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: vr 13 feb 2009 18:36 Onderwerp: |
|
|
www.wetten.nl, de actueelste van ze allemaal. (maar het werkt niet echt prettig) _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
rogier willems
|
Geplaatst: vr 13 feb 2009 19:11 Onderwerp: |
|
|
Heren, dank voor de antwoorden.......maar:
Stel ik loop een supermarkt in...en ik koop niks....zijn dan de huisregels (vermeld op bord bij de ingang) op mij van toepassing? zo ja..en.....hoe is de overeenkloomst te kwalificeren die ik aanga door de supermarkt enkel in te lopen? |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 13 feb 2009 19:20 Onderwerp: |
|
|
Hier is al een paar keer discussie over geweest. Je gaat geen koopovereenkomst aan, maar een overeenkomst tot binnentreden. En ook aan zo'n overeenkomst kunnen algemene voorwaarden verbonden zijn.
(Ook wordt wel verdedigd dat je geen overeenkomst aangaat maar eenzijdige toestemming tot binnentreden krijgt onder de genoemde voorwaarden. In dat geval zijn de voorwaarden geen AV omdat ze niet bij een overeenkomst worden gebruikt, en pleeg je huisvredebreuk als je je er niet aan houdt.)
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 feb 2009 19:29 Onderwerp: Re: Zijn huisregels als algemene voorwaarden te kwalificeren? |
|
|
rogier willems schreef: | Als je bijv een bioscoop/supermarkt/zwembad of andere gelegenheid binnengaat……vaak word je dan geconfronteerd met zgn: huisregels (staan bijv op een bord boven de ingang aangegeven) (bijv in een supermarkt: “u dient gebruik te maken van een mandje/karretje”) zijn deze huisregels te kwalificeren als algemene voorwaarden…? |
De verplichting om in een supermarkt een mandje of karretje te gebruiken is m.i. geen algemene voorwaarde in de zin van art. 6:231 BW, maar gewoon een huisregel: een voorwaarde waar je aan moet voldoen om toestemming te hebben in de winkel rond te lopen. Schend je zo'n voorwaarde, dan kan het supermarktpersoneel je sommeren je uit de winkel te verwijderen op basis van het huisrecht.
Voorwaarden die bij de koop van een bioscoopkaartje worden gesteld aan je gedrag tijdens het filmkijken lijken me wel algemene voorwaarden, maar ook dan lijkt het me eenvoudiger om die voorwaarden als huisregels te zien.
Dus een supermarkt met een bordje "wij mogen in uw tas kijken" mag niet in je tas kijken en kan je ook niet via de rechter verplichten de inhoud van je tas te tonen (wat in principe wel zou kunnen als er sprake was van een algemene voorwaarde), maar zou je wel uit de winkel kunnen zetten als je weigert in je tas te laten kijken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: wo 18 feb 2009 0:49 Onderwerp: |
|
|
En ik moet werkelijk geloven dat de vraagsteller Meester in de Rechten is? _________________ Ubi ius ibi actio |
|
|
|
 |
|