Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 13:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vraagje over vast contract icm uitzendburo
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
opelkadetje

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 17:01    Onderwerp: vraagje over vast contract icm uitzendburo Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste mensen.

ik heb een vraag mbt een contract, zal het zo goed mogelijk uit proberen te leggen daar ik het een beetje verwarrende situatie vind.

heb 8 maanden gewerkt via het uitzendburo bij bedrijf x.
na die 8 maanden ben ik door het bedrijf overgenomen en heb een jaarcontract gehad.
normale gang van zaken bij ons in het bedrijf is 1 jaar contract (eventueel daarvoor uitzendburo, in mijn geval dus) en daarna vast.
door de crediet crisis is het zo dat jaar contracten verlengd worden en niet omgezet worden (dit is natuurlijk gewoon mogelijk)

nu is er de regel dat een baas je maar 3 x een tijdelijk contract kan aanbieden met de max looptijd van 3 jaar.

mijn chef wist me te vertellen dat het uitzendburo ook gezien wordt als 1 van deze 3 tijdelijke contracten, maar wist me ook te vertellen dat:

op het moment dat je via een uitzendburo werkt, en je raakt ziek (griep bla bla of wat dan ook) en daarna ga je weer gewoon te werk bij het bedrijf waar je via het uitzendburo voor werkt, dat er dan een nieuw tijdelijk contract ontstaat na je ziekte omdat je er tussen uit bent geweest.
in mijn geval ben ik 3 x ziek geweest gedurende die 8 maanden (dit waren 2 en 3 dagen ziekte)
als je het dus zo bekijkt zoals mijn chef zegt is het zo dat ik dus tussen mijn ziekte door binnen die 8 maanden in princiepe 4 keer een tijdelijk contract zou hebben gehad omdat na ziekte opnieuw je contract begint.

dat zou betekenen dat ik nu mijn jaarcontract heb theoretisch gezien mijn 5e contract heb.
mijn vraag is dan ook, is dit zo, en heb ik eigelijk dus vanaf het moment dat bedrijf x mij overnam al recht op een vast contract.

of is het zo dat je vanaf moment van overname door bedrijf x 3 keer een contract aangeboden mag krijgen?

of geld de uitzending van het uitzendburo als 1 tijdelijk contract
ik heb 1 keer een contract als uitzendkracht getekend bij het uitzendburo zelf, verder niets.

ik hoop dat het duidelijk verteld wordt door mij zo, mocht dit niet het geval zijn hoor ik het graag.

mvg opelkadetje
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 17:17    Onderwerp: Re: vraagje over vast contract icm uitzendburo Reageer met quote Naar onder Naar boven

opelkadetje schreef:

op het moment dat je via een uitzendburo werkt, en je raakt ziek (griep bla bla of wat dan ook) en daarna ga je weer gewoon te werk bij het bedrijf waar je via het uitzendburo voor werkt, dat er dan een nieuw tijdelijk contract ontstaat na je ziekte omdat je er tussen uit bent geweest.
in mijn geval ben ik 3 x ziek geweest gedurende die 8 maanden (dit waren 2 en 3 dagen ziekte)
als je het dus zo bekijkt zoals mijn chef zegt is het zo dat ik dus tussen mijn ziekte door binnen die 8 maanden in princiepe 4 keer een tijdelijk contract zou hebben gehad omdat na ziekte opnieuw je contract begint.

dat zou betekenen dat ik nu mijn jaarcontract heb theoretisch gezien mijn 5e contract heb.
mijn vraag is dan ook, is dit zo, en heb ik eigelijk dus vanaf het moment dat bedrijf x mij overnam al recht op een vast contract.

of is het zo dat je vanaf moment van overname door bedrijf x 3 keer een contract aangeboden mag krijgen?

of geld de uitzending van het uitzendburo als 1 tijdelijk contract
ik heb 1 keer een contract als uitzendkracht getekend bij het uitzendburo zelf, verder niets.

Die korte dagen ziekte onderbreken in principe je contract via een uitzendbureau niet (zou ook niet handig voor ze zijn als dat wel zo was). Het contract bij uitzendbureau telt dus als 1 contract. Je 3e contract bij je bedrijf zal dus een contract voor onbepaalde tijd worden. Of zodra je in totaal 3 jaar hebt gewerkt (Let op: er kan van deze regeling worden afgeweken in je CAO).

Deze wettelijke regeling is ingevoerd om de werknemer te beschermen. Dit is geen regel voor de werkgever dat hij je maar max. 3 contracten kan aanbieden om zo te voorkomen dat zijn werknemers een contract voor onbepaalde tijd krijgen. Juist in een economische crisis willen ook werknemers zekerheid. Ik vraag me ook af in hoeverre zo'n regel tegen de wet ingaat.

Kijk ook even in je arbeidscontract of daarin staat opgenomen of voorafgaande opzegging vereist is. In dat geval loopt je contract niet zomaar af en moet hij opgezegd worden. Indien je werkgever dat nalaat, is lid 2 van artikel 7:668 van toepassing. Dit heeft tot resultaat dat je contract voor een jaar wordt verlengd en als dit het 4e is (in jouw geval 3e van het bedrijf, want je uitzendovereenkomst telt als het 1e contract) is, is deze automatisch voor onbepaalde tijd.

Quote:
Artikel 668 | BW7, Boek 7, Titel 10, Afdeling 9
1.
Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan.

2.
Hetzelfde geldt, wanneer in de gevallen waarin opzegging nodig is, tijdige opzegging achterwege blijft en de gevolgen van de voortzetting der arbeidsovereenkomst niet opzettelijk zijn geregeld.
opelkadetje

BerichtGeplaatst: do 15 jan 2009 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allereerst dankjewel voor je heldere reactie.

in mijn contract staat hetvolgende:

"werknemer treedt per 1 april 2008 in dienst van werkgever.
hij heeft recht op gratificatie en vakantiegeld overeenkomstig de geldende cao bealingen.

(wat is gratificatie?)

de arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van 1 jaar en eindigt derhalve zonder nadere opzegging per 31 maart 2009"

aan het eind van mijn contract staat:

'"ter beeindiging van het dienstverband zal minimaal de wettelijk bepaalde opzegtermijn in acht dienen genomen te worden"

mijn vraag hier dan ook:

is dit niet beetje tegenstrijdig eerst staat er dat opzegging derhalve eindigt zonder nadere opzegging, en vervolgens dient men wel een opzegtermijn in acht te nemen.

wat is bij een jaarcontract de opzegtermijn? 1 maand? of helemaal nix?

en als het in dit geval 1 maand opzegtermijn is en ze zijn daaroverheen, waar heb ik dan recht op? vast contract? verlenging van een jaar?

dan hetvolgende uit onze cao vandaan:

artikel 5 lid 2:

indienstneming en ontslag.

onverminderd het hiervoor bepaalde, wordt de arbeidsovereenkomst aangegaan:

a: hetzij voor onbepaalde tijd
b: hetzij voor een bepaalde tijdsduur
c: hetzij voor het verrichten van een bepaald geheel v/d werkzaamheden
d: hetzij voor het verrichten van werkzaamheden van tijdelijke aard.

in het individuele arbeidsovereenkomst wordt vermeld welke arbeidsovereenkomst van toepassing is.

lid 3:

indien een werknemer met een dienstverband als bedoeld in lid 2 sub b,c of d langer dan een jaar in dienst is geweest wordt hij geacht voor onbepaalde tijd in dienst te zijn.
voor de berekening van de duur van het dienstverband geldt, in afwijking van het bepaalde in artikel 668a boek 7 titel 10 bw, dat er eerst sprake is van eenzelfde niet onderbroken arbeidsovereenkomst.

betekent dit nou dat als:

mijn contract loopt 31 maart 2009 af, en er wordt 28 maart een gesprek gepland voor de week erop om contract te laten verlengen.
ik zit daar in gesprek en geef aan dat ze te laat zijn dat ik kan vragen om vast dienstverband?
of wordt dit automatisch omgezet naar nog een jaar?

als ik kijk dan naar artikel 2 lid b is dat op mij van toepassing.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 13:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

opelkadetje schreef:

"werknemer treedt per 1 april 2008 in dienst van werkgever.
hij heeft recht op gratificatie en vakantiegeld overeenkomstig de geldende cao bealingen.

(wat is gratificatie?)

www.google.nl? Razz
Quote:
Een gratificatie is een uitkering ineens die een werknemer ontvangt als spontane beloning voor het leveren van een bijzondere prestatie, zonder dat er vooraf expliciet sprake was van een target.

opelkadetje schreef:
de arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van 1 jaar en eindigt derhalve zonder nadere opzegging per 31 maart 2009"

aan het eind van mijn contract staat:

'"ter beeindiging van het dienstverband zal minimaal de wettelijk bepaalde opzegtermijn in acht dienen genomen te worden"

mijn vraag hier dan ook:

is dit niet beetje tegenstrijdig eerst staat er dat opzegging derhalve eindigt zonder nadere opzegging, en vervolgens dient men wel een opzegtermijn in acht te nemen.

Ja, dat lijkt tegenstrijdig en het is erg slordig. Verschil zit hem tussen "opzegging" en "beëindiging". Je kunt een contract ook op andere manieren beëindigen dan door opzegging. Jullie kunnen bijvoorbeeld ook met wederzijds goedkeuren het contract beëindigen. In dat geval moet er (volgens je contract) wel rekening worden gehouden met de wettelijke opzegtermijnen. Het kan ook zijn dat ergens anders in je contract staat dat jij en je werkgever ook tussentijds mogen opzeggen, in dat geval moet er uiteraard ook rekening worden gehouden met de opzegtermijnen.
Belangrijk in jouw geval is ook wanneer het contract van rechtswege ophoudt te bestaan omdat je contract op die datum afloopt, ook de opzegtermijn in acht moet worden genomen.

opelkadetje schreef:
wat is bij een jaarcontract de opzegtermijn? 1 maand? of helemaal nix?

De opzegtermijn is inderdaad 1 maand.

opelkadetje schreef:
en als het in dit geval 1 maand opzegtermijn is en ze zijn daaroverheen, waar heb ik dan recht op? vast contract? verlenging van een jaar?

Dat is een lastige vraag. In principe hoeven ze niet op te zeggen, dus eindigt alsnog je contract van rechtswege, volgens artikel 7:667 lid 1: "Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven."

Het feit dat ze dit "te laat" hebben verteld, verandert hier waarschijnlijk niks aan (maar durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen). Dus ik denk dat je na het verstrijken van de tijd geen recht hebt op verlenging van een jaar (of in jouw geval, gezien je CAO, geen recht op een contract voor onbepaalde tijd).

opelkadetje schreef:
dan hetvolgende uit onze cao vandaan:

artikel 5 lid 2:
indienstneming en ontslag.

onverminderd het hiervoor bepaalde, wordt de arbeidsovereenkomst aangegaan:

b: hetzij voor een bepaalde tijdsduur

lid 3:

indien een werknemer met een dienstverband als bedoeld in lid 2 sub b,c of d langer dan een jaar in dienst is geweest wordt hij geacht voor onbepaalde tijd in dienst te zijn.

Wat hiermee in feite wordt gezegd is dat je jaarcontract wordt verlengd in een contract voor onbepaalde tijd. Dit past ook bij wat je zei over de normale gang van zaken (na 1 jaar vast contract). Ondanks de kredietcrisis moet het bedrijf zich houden aan de CAO. Als in jouw arbeidsovereenkomst staat dat de CAO van toepassing is op je contract, betekent dit dat zodra je jaarcontract wordt verlengd, deze moet worden omgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Lid 2 sub b is inderdaad op jouw contract van toepassing.

opelkadetje schreef:
betekent dit nou dat als:

mijn contract loopt 31 maart 2009 af, en er wordt 28 maart een gesprek gepland voor de week erop om contract te laten verlengen.
ik zit daar in gesprek en geef aan dat ze te laat zijn dat ik kan vragen om vast dienstverband?
of wordt dit automatisch omgezet naar nog een jaar?

Dit betekent dat in het geval je contractverlenging krijgt, deze automatisch wordt omgezet in een vast contract (gezien de CAO bepaling). Ik zou dit overigens niet voor de verlenging aan je werkgever vertellen, want voor hetzelfde geld verlengt hij niet... Het kan ook geen kwaad om te tekenen voor een verlenging van een nieuw jaarcontract, want hij geldt automatisch als vast contract, namelijk: "wordt hij geacht voor onbepaalde tijd in dienst te zijn".

28 maart is vrij laat voor een gesprek, wenselijker is dit ongeveer een maand voor aflopen van je contract in te plannen. Maar zoals ik al eerder aangaf, denk ik niet dat het moment van dit gesprek verder van invloed is op de verlenging zelf. Wat je natuurlijk kan doen is al eerder aangeven bij je werkgever dat je contract bijna afloopt en dat je graag wilt weten of ze van plan zijn je contract te verlengen.

Mochten ze nou helemaal vergeten zijn dat je contract afloopt en je komt na het aflopen (op 1 april o.i.d.) gewoon werken en ze sturen je niet naar huis, dan is je contract automatisch verlengd (in jouw geval ook omgezet naar een vast contract).

Wat je toch het beste kan doen is even langs het Juridisch Loket met een kopie van je contract en de CAO zodat zij kunnen bevestigen wat ik denk dat het gevolg is. Het kan namelijk zijn dat er uitzonderingen in je contract of in de CAO staan, of dat de CAO niet van toepassing is, of dat het een oude versie o.i.d.
opelkadetje

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

chantalleke..

bedankt voor je info:D

ik heb inmiddels zelf ook mijn steentje bijgedragen.
en ben onder andere door middel van contact met het uitzendburo waar ik voor werkte en p en o van ons bedrijf erachter gekomen dat het dus wel zo is dat je op het moment van ziekte een nieuwe "contract" aangaat.
wat in mijn geval zou betekenen dat mijn jaar contract mijn 4e is.

uitzendburo zou dit nog laten verieferen door hun juristische afdeling en me daarover terugbellen.
maar wist me te vertellen dat mijn chef, en p en o van ons bedrijf het bij het juiste eind hadden.

zodra ik bevestiging krijg van het uitzendburo dan ga ik naar mijn chef, en hij wilde het namens mij opnemen met de grote baas.

in ieder geval bedankt voor al je uitleg, en wordt vervolgt.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

opelkadetje schreef:

ik heb inmiddels zelf ook mijn steentje bijgedragen.
en ben onder andere door middel van contact met het uitzendburo waar ik voor werkte en p en o van ons bedrijf erachter gekomen dat het dus wel zo is dat je op het moment van ziekte een nieuwe "contract" aangaat.
wat in mijn geval zou betekenen dat mijn jaar contract mijn 4e is.

Het is een beetje afhankelijk van wat er is afgesproken met het uitzendbureau. Over het algemeen heb je gewoon een uitzendovereenkomst die niet zomaar wordt onderbroken door 2 of 3 dagen ziekte... Maar kennelijk in jouw geval wel, vrij uitzonderlijk volgens mij.

Quote:
uitzendburo zou dit nog laten verieferen door hun juristische afdeling en me daarover terugbellen.
maar wist me te vertellen dat mijn chef, en p en o van ons bedrijf het bij het juiste eind hadden.

zodra ik bevestiging krijg van het uitzendburo dan ga ik naar mijn chef, en hij wilde het namens mij opnemen met de grote baas.

Wat dus zou betekenen dat je nu al een vast contract hebt. Dat zou handig zijn. Ik hoor graag hoe het afloopt!
opelkadetje

BerichtGeplaatst: vr 16 jan 2009 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nou net telefoontje gehad van het uitzendburo, en volgens hun juristische afdeling, klopt het dus.

mijn jaar contract zou mijn vaste contract moeten zijn.
ik heb een email met bijlage gekregen waarop mijn ziekte dagen staan.

deze zal ik maandag meenemen en het balletje laten rollen... we zien wel wat eruit komt.
Pantagruel

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 1:18    Onderwerp: Re: vraagje over vast contract icm uitzendburo Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
[...

Deze wettelijke regeling is ingevoerd om de werknemer te beschermen. Dit is geen regel voor de werkgever dat hij je maar max. 3 contracten kan aanbieden om zo te voorkomen dat zijn werknemers een contract voor onbepaalde tijd krijgen. Juist in een economische crisis willen ook werknemers zekerheid. Ik vraag me ook af in hoeverre zo'n regel tegen de wet ingaat.

Ik neem aan dat je hiermee de alom bekende flex-wet aanhaalt.

Om je uit de droom te helpen, een werkgever kan bij neergaande resultaten of economische crisis of op basis van onvoldoende financiering met succes via t CWI een ontslagvergunning aanvragen. Het CWI zal in de regel altijd toestemming verlenen tot het ontslag om bedrijfseconomische redenen. Dit bespaart de werkgever de kostbare gang naar t kantongerecht en de daaraan gekoppelde 'handdruk'die t kantongerecht kan opleggen. Vervolgens kan de werknemer zelf, op eigen kosten, alsnog de gang naar t kantongerecht maken. In de regel zal de werknemer dit laten ivm de financieele alswel de immaterieele kosten (tijd en gezondheid ivm slepende procedure). Tenzij je een rechtsbijstandsverzekering hebt die ook arbeidszaken dekt, dan zet je die erop.

Zoals wel vaker: In je recht staan wil niet zeggen dat je het ook eenvoudig krijgt.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: za 17 jan 2009 13:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus eigenlijk kun je als werknemer, in een tijd als deze, beter een jaarcontract hebben die niet tussentijds is op te zeggen dan een contract voor onbepaalde tijd?
opelkadetje

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2009 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zou nog even laten weten hoe dit is afgelopen.

inmiddels na 3 weken uitzoeken en onderzoeken is mijn werkgever tot de conclusie gekomen dat ik inderdaad in mijn gelijk sta en heeft me gister een vast contract aangeboden.
Chantalle

Chantalle

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 15:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed man!
opelkadetje

BerichtGeplaatst: za 14 feb 2009 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja ben er zeker blij mee ondanks dat het financieel met het bedrijf wat minder gaat ivm kredietcrisis enz.. toch enigzins wat zekerheid.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds