|
Auteur |
Bericht |
Allstar
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 08 feb 2009 11:10 Onderwerp: Terugbetalen Studieschuld |
|
|
hallo allemaal
Ik heb gisteren een brief gekregen van de IBG waarin staat dat ik mijn studieschuld moet terugbetalen van meer dan EUR. 18000,00 vanaf 2010 Ik heb een prestatiebeurs en ik heb helemaal ook niks geleend van de IBG (nullening dus). Ik ben in 2000 begonnen met studeren en heb in studiejaar 2007-2008 mijn bachelorbul behaald en studeer volgende maand af voor mijn master. Hoe kan het nou dat ik een schuld heb ? Je mag toch 10 jaar doen over het behalen van je diploma.
Is dit nou een foutje van IBG of begrijp ik het verkeerd (dus pas betalen als ik vanaf 2010 geen masterdiploma heb behaald)??!!
Dit staat op de IBG site:
Prestatiebeurs
KleinerStudiefinanciering = prestatiebeurs
Studiefinanciering voor hbo of universiteit is een prestatiebeurs. Dat betekent dat we je studiefinanciering uitbetalen als lening. Alleen een aanvullende beurs is in de eerste twaalf maanden direct al een gift.
Hoe lang krijg je prestatiebeurs?
Als je gaat studeren aan een universiteit of hogeschool krijg je meestal vier jaar prestatiebeurs. Daarna kun je nog drie jaar lenen. Voor langere studies kun je meer dan vier jaar prestatiebeurs krijgen. Doe je bijvoorbeeld na je wo-bachelor nog een tweejarige masteropleiding, dan krijg je één jaar extra prestatiebeurs. Ook als je na je hbo-bachelor overstapt naar een tweejarige master, krijg je één jaar extra prestatiebeurs.
OV-kaart
Je OV-studentenkaart valt ook onder de regels van de prestatiebeurs.
Diploma halen
Als je binnen tien jaar een diploma haalt op hbo-niveau of hoger, hoef je de prestatiebeurs niet terug te betalen. Haal je geen diploma, dan moet je de prestatiebeurs met rente terugbetalen. Het aantal jaren prestatiebeurs dat na het behalen van je diploma wordt omgezet in een gift, is afhankelijk van de waarde van je diploma.
Studiefinanciering gebruiken binnen tien jaar
Je moet al je studiefinanciering gebruiken binnen tien jaar nadat je voor het eerst studiefinanciering hebt ontvangen. Doe je dat niet, dan heb je na deze tien jaar geen recht meer op studiefinanciering of lening. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 08 feb 2009 12:47 Onderwerp: |
|
|
Neem even contact op met zo'n steunpunt en neem al je paperassen mee. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Dvanes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 17
|
Geplaatst: zo 08 feb 2009 14:15 Onderwerp: |
|
|
Ik had in 2007 een zelfde soort probleem. Ik was in 1998 begonnen met studeren, had ook een prestatiebeurs (basis- en aanvullend), deze heb ik na 4 jaar omgezet naar een nullening, die 3 jaar heeft geduurd. Daarna (na 7 jaar dus, in 2005) had ik de prestatiebeurs stopgezet omdat ik niet wilde lenen van IB-groep. Ik kreeg 2 jaar na het stopzetten van de stufi (2007) een bericht dat ik moest beginnen met terugbetalen. Toen dacht ik ook: hoe kan dat nou, ik zit toch nog binnen de 10 jaar??
Mij is gebleken dat dat ze pas in januari/februari van het jaar na het behalen van het diploma je beurs omzetten in een gift. Als je in die periode van 10 jaar je stufi hebt stopgezet (zoals ik had gedaan), kijken ze 2 jaar na het stopzetten of je je diploma al hebt. Zo niet (ook als je dus nog niet je 10 jaar hebt "verbruikt"), krijg je dus al een bericht over terugbetalen. Maar dit wordt na het behalen van je diploma binnen die 10-jaar-termijn alsnog gecorrigeerd. |
|
|
|
 |
Allstar
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 08 feb 2009 21:21 Onderwerp: |
|
|
Dvanes schreef: | Ik had in 2007 een zelfde soort probleem. Ik was in 1998 begonnen met studeren, had ook een prestatiebeurs (basis- en aanvullend), deze heb ik na 4 jaar omgezet naar een nullening, die 3 jaar heeft geduurd. Daarna (na 7 jaar dus, in 2005) had ik de prestatiebeurs stopgezet omdat ik niet wilde lenen van IB-groep. Ik kreeg 2 jaar na het stopzetten van de stufi (2007) een bericht dat ik moest beginnen met terugbetalen. Toen dacht ik ook: hoe kan dat nou, ik zit toch nog binnen de 10 jaar??
Mij is gebleken dat dat ze pas in januari/februari van het jaar na het behalen van het diploma je beurs omzetten in een gift. Als je in die periode van 10 jaar je stufi hebt stopgezet (zoals ik had gedaan), kijken ze 2 jaar na het stopzetten of je je diploma al hebt. Zo niet (ook als je dus nog niet je 10 jaar hebt "verbruikt"), krijg je dus al een bericht over terugbetalen. Maar dit wordt na het behalen van je diploma binnen die 10-jaar-termijn alsnog gecorrigeerd. |
Hartelijk dank voor je reply . Mijn hart bonst nog steeds van de brief, maar ben gelukkig nu een beetje gerustgesteld. |
|
|
|
 |
ahofker
|
Geplaatst: di 17 feb 2009 11:06 Onderwerp: |
|
|
Ik had hetzelfde probleem. Zie onderstaande info:
Heb je een universitaire bachelor in Nederland behaald? Met een universitaire bachelor kun je -alleen op schriftelijk verzoek- drie jaar prestatiebeurs om laten zetten in een gift. Dit gebeurt niét automatisch. Een universitaire bachelor is namelijk geen afsluitend diploma. Een universitaire master is wél een afsluitend diploma. Wil je toch omzetting op basis van je universitaire bachelor? Je moet daar dan in een (korte) brief om vragen.
Stuur je brief naar:
IB-Groep
t.a.v. afd. Klantenservice / Verzoek omzetting prestatiebeurs
Postbus 50002
9702 AB Groningen
Vergeet niet je handtekening te zetten en je correspondentienummer te vermelden. |
|
|
|
 |
|