Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Kylphar
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 11:57 Onderwerp: Auto gejat door verkopers |
|
|
Hallo,
Zoals jullie misschien al gelezen hebben, ben ik Belgische en verblijf ik hier al een tijdje in Nederland.
Nu wil het dat ik op 30 juli dit jaar mijn (Belgisch) rijbewijs had gehaald, en natuurlijk laaiend enthousiast was om mijn eerste autootje te kunnen kopen. Zo gezegd, zo gedaan. Ik werkte ondertussen al even in Nederland (in het zwart dan wel, vertaalde een hele site naar het Frans voor een webshop regio Rotterdam, klein bedrijfje), en mijn collega had een autootje te koop staan, dat snel weg moest. Omdat zij er niet van af geraakte en ik een auto nodig had (ik zou er op korte tijd officieel gaan werken), stelde ik haar voor dat ik de auto zou kopen.
Daar was zij heel blij mee, en ik mocht het ding voor 500 euro kopen. Echter was hij apk afgekeurd en de reparatie kostte 160 euro. Deze heeft mijn vriend betaald, en toen kwam hij wel door de keuring.
Mijn bazin stelde me ondertussen voor dat zij het geld, dat ik verdiend had met het zwartwerk, rechtstreeks aan mijn collega zou overmaken, zodat de betaling geen probleem zou vormen. (Ik had ondertussen wel al geld van mijn spaarrekening afgehaald om de auto te bekostigen, maar ging akkoord met haar. Met het zwartwerk had ik op 3 weken maar 500 euro verdiend!)
Nu was/is er echter wel het probleem dat ik, noch mijn Nederlandse vriend, hier een woonadres heb (gezien mijn vriend onderbetaald werd en praktisch niets uitgelegd kreeg over zijn loonstroken, ook al vroeg hij er wel om, konden wij niks huren, en dat kunnen we tot op heden nog steeds niet), maar ook daar werd een oplossing voor bedacht: er werd een contract opgesteld dat ik de auto voor een periode van drie maanden "ter mijner beschikking zou krijgen van de eigenaar". (Terwijl de data op het contract 4 maanden aangeven, nl. van 29/08/2008 tot 29/12/2008).
Verder stond er dat ik de wegenbelasting en de verzekering zou betalen aan de "eigenaar", en dat het bedrag van 500 euro alvast overgemaakt zou worden. (Wat dus ook gebeurd is door mijn bazin).
Ik kreeg de papieren (uitgezonderd het overschrijvingsbewijs) en alle sleutels van de wagen, en hij was van mij. (Voor degenen die willen weten wat voor een auto, het was een Mazda 323 Millionaire 1.3, kenteken wil ik ook wel geven als dat mag).
Nu zijn mijn vriend en ik drie weken geleden allebei begonnen bij een nieuwe werkgever. En in de eerste weekend van deze maand kreeg ik een telefoontje van mijn ex-collega, waarin ze me vertelde dat het contractje toch gauw afgelopen zou zijn, en ze wilde het graag met me verlengen, omdat ze toch zo blij was dat ze de auto verkocht had en dat ik er mee reed. Ze stelde me voor 's avonds bij haar langs te komen en het contractje te verlengen. Ik vroeg nog of het ook een andere avond kon, maar het moest per se die avond gebeuren. Als ik had geweten wat ze in petto had...
We gingen met mijn vriend zijn bedrijfswagen naar haar huis, en werden poeslief ontvangen. Ineens ging de deurbel en stond er vier man meer binnen (waaronder mijn vriend en mijn ex-werkgevers). Sleutels van mijn vriend zijn bedrijfswagen werden afgenomen, gsm's mochten niet gebruikt worden en werden afgepakt, evenals mijn tas.
Mijn ex-collega "excuseerde" zich hier eerst voor en zei dat ze niet anders kon, waarop ze vervolgens wel zei dat ze de Mazda terug moest hebben, en wel onmiddellijk! (Reden: mijn vriend en ik zouden wanbetalers zijn, omdat ze zogezegd op haar knieen om het geld moest smeken, terwijl ze best wel weet dat wij met dat hongerloontje ook elke cent moesten omdraaien, maar nooit zouden weigeren te betalen).
We werden naar haar auto geleid en verplicht in te stappen, om vervolgens de weg te wijzen naar waar de Mazda geparkeerd stond. Daar werd mij de sleutel en de papieren ontnomen (het andere paar sleutels van de auto lag nog in de bedrijfswagen van mijn vriend), en ook mijn vriend werd verplicht nog een paar spullen af te geven, die hem door zijn ex-werkgever waren gegeven. Het hield pas op toen de mensen bij wie we op dat moment verbleven, gilden dat ze naar buiten moesten, en ze hier gehoor aan gaven. De politie is dan langs geweest, mijn vriend en ik zijn de volgende dag niet op het werk geraakt, en we zijn nog op het politiebureau geweest, waar alleen mijn vriend zijn verklaring mocht afleggen (er was niemand aanwezig om mijn verklaring ook op te nemen).
Maar goed, om tot mijn vraag te komen: is het mogelijk dat ik het volledige bedrag van de auto (aankoop en kosten reparatie, 660 euro), kan terugkrijgen? Ik heb nog steeds 2 sleutels van de auto in mijn bezit, en het contract is nog niet afgelopen. Meer zelfs, de auto is de dag nadat hij "gejat" is, overgeschreven op iemand anders zijn/haar naam. (Handig toch, zo'n site van de rdw). Dit is toch contractbreuk?
Kan ik dit regelen zonder dat ik hiervoor een derde persoon moet inschakelen, of kan dit alleen maar civiel-rechterlijk?En als het civielrechterlijk moet gebeuren, bestaat er dan ook zoiets als een “goedkope” advocaat? (Gezien ik nog steeds niet zo kapitaalkrachtig ben…)
Als je het contract wilt bekijken, ik kan het steeds doorsturen.
Verder wil ik graag nog even vermelden dat dit niet het enige probleem was dat die mensen met ons hadden, wie hier meer inlichtingen over wil, mag hier gerust naar vragen, ik heb een verslag van het gebeurde gemaakt.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en bedank jullie alvast voor jullie antwoord!
Groetjes,
Kylphar |
|
|
|
 |
FQare
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: vr 19 dec 2008 15:58 Onderwerp: |
|
|
Verplicht worden om in te stappen is toch gewoon vrijheidsontneming? |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 04 jan 2009 3:12 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, dit is oplichting onder bedreigende omstandigheden. Aangifte gaan doen. Het wegsturen omdat er geen personeel is betekent dat je de volgende dag weer op het bureau zit om aangifte te doen.
heb je dat inmiddels gedaan? |
|
|
|
 |
Kylphar
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 14 feb 2009 18:43 Onderwerp: |
|
|
Hey,
allereerst bedankt voor de antwoorden!
Klokluider, ik heb inmiddels aangifte gedaan (en dat was ook nogal een bedoening hoor). Ik moest mijn aangifte zélf typen (aan de hand van de verklaring van mijn vriend, die die meegekregen had) en dan via mail naar hem toesturen. Het leuke was: onze vriend de politieman ging maar liefst drie weken op vakantie. Dus drie weken wachten eer hij mijn aangifte kon nakijken en die kon doorgeven aan de officier van justitie.
Na die drie weken (op verzoek van mij!) een antwoordje gekregen dat hij mijn mail ontvangen had en dat hij het doorgegeven had aan de officier van justitie. (Wat ik ook wel vreemd vond, was dat hij zei dat ik die aangifte moest komen ondertekenen toen we op het bureau zaten voor de aangifte van mijn vriend, maar dat dat daarna niet meer hoefde te gebeuren).
Dan heeft het een hele tijd geduurd (de officier van justitie had het héél druk) eer ik antwoord kreeg, en het antwoord kwam op dit neer:
"De zaak wordt geseponeerd omdat er geen geweldpleging gebeurd is."
Dus, als ik het goed begrijp, is dit de moraal van het verhaal:
bedreig mensen maar, licht ze naar hartelust op, zolang je ze geen slagen en verwondingen toebrengt, mag het allemaal!
Als je als slachtoffer daarna last hebt van achtervolgingsangst e.d., dat maakt niks uit.
Wat kan hier nog aan gedaan worden? Het is toch niet juist dat je zo behandeld mag worden in een land als dit? Of heb ik me toch zo vergist in Nederland (het wetsysteem dan)?
Ik woon inmiddels weer in België, en daar ben ik heel gelukkig mee. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|