Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 25 aug 2025 19:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

beroertes gehad, 9 mnd geen inkomsten, werkgever nu failliet
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ikbenwoedend

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 17:36    Onderwerp: beroertes gehad, 9 mnd geen inkomsten, werkgever nu failliet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

Ik schrijf hier, in de hoop dat jullie me misschien kunnen helpen, we weten niet meer wat te doen nu Sad .
Een vriend van mij heeft vorig jaar op 40 jarige leeftijd 2 beroertes vlak achter elkaar gekregen, hij is 12,5 jaar in loondienst bij zijn werkgever, maar vanaf het moment dat hij de beroertes heeft gehad, heeft hij wel loonstroken mogen ontvangen maar geen loon!
Hij heeft zich gemeld bij het uwv en de gemeente maar die kunnen niets voor hem betekenen, hij kan geen uitkering krijgen, want hij heeft een bmw 1 serie, die hij van het harde werken én een erfenisje van zijn overleden vader in die auto heeft gestoken, en hij krijgt dus te horen dat hij die auto maar moet verkopen, om zo aan geld te kunnen komen, nu is zo´n auto nou ook weer niet zo ontzettend veel waard, zodat hij daar 9 maanden achterstallig huur en andere vaste lasten van terug kan betalen aan zijn moeder, want ja die helpt hem tot nu toe nog financieel, maar ook dat spaarpotje raakt leeg.
In de afgelopen 9 maanden heeft mijn vriend ook zijn oude huurwoning op moeten zeggen, hij mocht daar niet meer wonen i.v.m. het slecht ter been zijn van wat hij nog van de beroertes heeft overgehouden, zijn rechterarm en been werken nog steeds niet goed, hij is daarvoor nog steeds onder behandeling van artsen. Hij heeft urgent een andere woning aangeboden gekregen van de gemeente, en heeft zelfs van de gemeente een verhuiskostenvergoeding mogen ontvangen, waardoor hij iets uit de rode cijfers kon komen op zijn bankrekening, want bepaalde lasten liet de bank gewoon doorgaan met automatische afschrijvingen, maar te eten heeft hij nog steeds niet en de vaste lasten gaan normaal door.
Hij heeft de fnv wel ingeschakeld, en die zijn al erg lang bezig met zijn werkgever, er schijnen nog meer gedupeerden te zijn die minstens twee maanden al geen loon meer hebben mogen ontvangen.
Mijn vriend kan dus nog niet aan het werk, al zou hij dolgraag willen, of beter gezegd moeten want er moet geld binnenkomen voor hem!!, maar hij mag zelfs nog steeds niet autorijden.
Nu had de fnv eind vorig jaar een brief gestuurd naar zijn werkgever, zijn werkgever werd daarin verplicht gesteld achterstallig loon over te maken voor het einde van het jaar, de werkgever heeft daar niet op gereageerd,
onlangs heeft de fnv weer een brief verstuurd, maar ook hebben zij een zitting aangevraagd en volgende week zouden we naar de rechtbank moeten komen, totdat ............ we gisteren werden geinformeerd door de fnv, de werkgever heeft faillisement aangevraagd, ik heb al gekeken op de site daarvan en er is al een curator, dus hij is al failliet verklaard?
Nu weet de fnv te vertellen dat de werkgever zijn geld wat hij dus nog wel bezit heeft ondergebracht bij een Bv ergens in Engeland, dit is toch abnormaal? De zitting gaat dus niet door volgende week, want dat kan niet meer omdat het bedrijf niet meer in die stad zit, omdat het bedrijf dus failliet is?
Kan mijn vriend, die overigens gewoon nog zelfstandig woont hoor, we wonen niet samen, maar zijn dus goede vrienden, nu nog wat anders ondernemen als alleen maar de fnv bond af te wachten, de fnv bond heeft hem laten weten, dat als hij nu zelf een advocaat zal nemen, de kosten van de fnv betaald zullen moeten gaan worden door mijn vriend.
Ik weet het echt niet meer, ik kan wel janken, een man van nu net 41 jaar, heeft al genoeg ellende mee moeten maken door al zo jong twee beroertes te krijgen, vervolgens heeft hij dus nu al bijna 9 maanden lang geen inkomen, moet op de zak van zijn moeder leven, die nu ook bijna helemaal blut is, hij kan niet werken, kan ook niet echt goed herstellen van zijn twee beroertes, alleen al door alle spanningen wat dit al met zich meebrengt, en er zit maar geen vooruitzicht in dit gebeuren Sad
Wat kunnen we nu nog doen, ik heb trouwens wel al emails verstuurd naar de programma's John van de Heuvel, tros opgelicht, en ik heb een mail gestuurd naar de minister van Sociale zaken en werkgelegenheid, want dit kan en mag toch niet zomaar gebeuren voor een land als Nederland?

Wie heeft er nog tips voor mij, een wanhopige vriendin Confused
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever is geld verschuldigd aan je vriend, maar als een schuldenaar failliet gaat zit er voor de schuldeiser weinig anders op dan zich te melden bij de curator en af te wachten of het nog wat oplevert.

Intussen kan hij denk ik proberen een WW-uitkering aan te vragen.

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 17:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
De werkgever is geld verschuldigd aan je vriend, maar als een schuldenaar failliet gaat zit er voor de schuldeiser weinig anders op dan zich te melden bij de curator en af te wachten of het nog wat oplevert.

Intussen kan hij denk ik proberen een WW-uitkering aan te vragen.

Hallo, dank je wel voor je snelle antwoord Wink
Ik neem aan dat de fnv het werk op zich heeft genomen, dat zij mijn vriend hebben aangemeld bij de curator, want hij heeft zelf nog niets mogen vernemen van een curator.
En zou hij dus nu wel een ww-uitkering aan kunnen vragen? want hij is nog steeds arbeidsongeschikt.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 18:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ikbenwoedend schreef:
En zou hij dus nu wel een ww-uitkering aan kunnen vragen? want hij is nog steeds arbeidsongeschikt.

Dat is waar. Een WIA-uitkering ligt meer voor de hand.

Ik ben niet helemaal thuis in de voorwaarden voor een WIA-uitkering. Hopelijk kan iemand anders hier wat zinnigs over zeggen.

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 18:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verder lees ik hier dat bij betalingsonmacht van de werkgever het UWV moet worden ingelicht. Heeft de FNV dit gedaan?
Quote:
Indien de werkgever geheel of gedeeltelijk is gestopt met de salarisbetaling en u vermoedt dat dit komt doordat de werkgever niet meer kan betalen (betalingsonmacht), dient u het UWV (Uitvoering Werknemersverzekeringen) waarbij uw werkgever is aangesloten – bijvoorbeeld UWV Gak, UWV Cadans, UWV Guo – direct in te lichten.

Het is van belang dat een betalingsachterstand die verband houdt met een mogelijke betalingsonmacht niet een periode bestrijkt die langer is dan 13 weken. Bij een eventueel faillissement kan het UWV namelijk tijdelijk, gedurende maximaal 13 weken, de loonbetalingsverplichting van de werkgever overnemen. Krijgt u te maken met deze situatie, dan is het raadzaam om direct actie te ondernemen en informatie in te winnen bij het UWV. Wacht niet totdat de periode van 13 weken bijna verstreken is.

Wordt het faillissement uitgesproken, dan zal de curator de arbeidsovereenkomst veelal opzeggen. U dient zo spoedig mogelijk het UWV te informeren en een (reguliere) WW-uitkering aan te vragen. Heeft u nog een vordering op uw (failliete) werkgever, dan dient u deze zowel bij de curator, ter verificatie, als het UWV in te dienen.

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 18:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Verder lees ik hier dat bij betalingsonmacht van de werkgever het UWV moet worden ingelicht. Heeft de FNV dit gedaan?
Quote:
Indien de werkgever geheel of gedeeltelijk is gestopt met de salarisbetaling en u vermoedt dat dit komt doordat de werkgever niet meer kan betalen (betalingsonmacht), dient u het UWV (Uitvoering Werknemersverzekeringen) waarbij uw werkgever is aangesloten – bijvoorbeeld UWV Gak, UWV Cadans, UWV Guo – direct in te lichten.

Het is van belang dat een betalingsachterstand die verband houdt met een mogelijke betalingsonmacht niet een periode bestrijkt die langer is dan 13 weken. Bij een eventueel faillissement kan het UWV namelijk tijdelijk, gedurende maximaal 13 weken, de loonbetalingsverplichting van de werkgever overnemen. Krijgt u te maken met deze situatie, dan is het raadzaam om direct actie te ondernemen en informatie in te winnen bij het UWV. Wacht niet totdat de periode van 13 weken bijna verstreken is.

Wordt het faillissement uitgesproken, dan zal de curator de arbeidsovereenkomst veelal opzeggen. U dient zo spoedig mogelijk het UWV te informeren en een (reguliere) WW-uitkering aan te vragen. Heeft u nog een vordering op uw (failliete) werkgever, dan dient u deze zowel bij de curator, ter verificatie, als het UWV in te dienen.

Ik weet wel dat mijn vriend al bij het uwv is geweest, een tijdje geleden, toen konden hun niets voor hem betekenen? Het zal nu anders gaan worden omdat er een faillisement bekend is, maar die 9 maanden loon zal hij denk ik niet krijgen?
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ikbenwoedend schreef:

Ik weet wel dat mijn vriend al bij het uwv is geweest, een tijdje geleden, toen konden hun niets voor hem betekenen? Het zal nu anders gaan worden omdat er een faillisement bekend is, maar die 9 maanden loon zal hij denk ik niet krijgen?

Negen maanden loon in ieder geval niet, maar wel een aantal maanden op grond van de loongarantieregeling van het UWV. Zie het eerdere antwoord van bona fides en deze folder voor meer informatie.
ikbenwoedend

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 18:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
ikbenwoedend schreef:

Negen maanden loon in ieder geval niet, maar wel een aantal maanden op grond van de loongarantieregeling van het UWV. Zie het eerdere antwoord van bona fides en deze folder voor meer informatie.

Ik heb het gelezen inderdaad, tjonge dat dit zomaar kan hier in Nederland zeg, en het maakt me zoveel woester omdat de man gewoon verder gaat met een bv maar dan in Engeland Evil or Very Mad En daar heeft mijn vriend dus 12,5 jaar lang zich zo goed voor ingezet, tot die beroertes er tussen kwamen en hij niet meer kon Sad
Moet je toch eens kijken wat hij achter zich laat, een grote puinhoop,
ik hoop dat de fnv dan nog wat kan doen, vooral omdat zij er al achter zijn dat de man in Engeland verder is gegaan, de BV die hij hier dus had, die is nu leeg, dat heeft die allemaal al voor elkaar gekregen al die tijd dat dit al loopt natuurlijk, ik ben benieuwd
Ik las wel al op het internet dat de curator ook vele vragen heeft, zo schijnt het bedrijf ingeschreven te hebben gestaan in Zwolle, en de hoofdvestiging zat toch echt ergens anders, ergens in Friesland namelijk
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een schrale troost: je vriend (en de andere werknemers) hebben wel een bevoorrechte vordering op alle goederen (het artikel is 3:288 sub e). Dat betekent dat ze hoger in rang staan dan de gewone schuldeisers. Wel staan ze weer lager dan bijvoorbeeld de fiscus of pand- of hypotheekhouders.
Nu moet eerst duidelijk worden wat er te verdelen is. Je kunt contact opnemen met de curator om dat na te vragen.

Zuur verhaal. Wel jammer dat je vriend niet eerder een loonvordering heeft ingesteld.
ilonka

Leeftijd: 71
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 23:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je vriend, en al zijn collega's, kunnen bij het UWV maximaal 3 maanden loon inclusief vakantiegeld achterstallig loon ontvangen. Daarnaast kan hij geen WIA-uitkering aanvragen, maar een Ziektewetuitkering. Dit is een uitkering die je kan krijgen als je werkloos bent en arbeidsongeschikt. Deze uitkering kan hij aanvragen bij het UWV. Maar ik neem aan dat de FNV deze info ook al aan hem heeft gegeven?
ikbenwoedend

BerichtGeplaatst: wo 11 feb 2009 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank jullie wel allemaal alvast voor de berichten Smile .

Dat mijn vriend niet eerder een loonvordering heeft gedaan, dat had er het eerste mee te maken dat hun (zijn en zijn moeders) leven op hun kop stond, ze mankeerden nooit iets, een jaar eerder is vader plots overleden en daarna dus mijn vriend die twee beroertes vlak achter elkaar krijgt, daarna hebben zij contact opgenomen met de fnv, maar helaas hebben zij daar niet meteen een beste getroffen, deze persoon heeft er dus weinig tot niets aan gedaan, tot aan December toen is er iemand opgedoken van de fnv, en nu zit er op zich wel vaart in, maar de werkgever is dus een smerig baksel, een vies uitgekiend mannetje Evil or Very Mad

Het blijkt dat er nog steeds een aantal filialen open zijn van het bedrijf,
dus is de werkgever niet helemaal failliet verklaard??
Al staat er op het internet wel de volledige naam inclusief franchise achter? Mijn vriend weet zeker dat het filiaal waar hij werkte, ook in bezit is van zijn werkgever, maar door dit gebeuren kan mijn vriend dus nog steeds niets aanvragen, want zijn filiaal, waar hij dus het laatste werkte, hij was altijd voor meerdere filialen inzetbaar geweest, die is dus nog open, en zo zijn er dus nog een aantal filialen, alleen de hoofdvestiging is dus nu dicht, en daar heeft een curator dus veel vragen over, want de hoofdvestiging hoort in Friesland te zitten, maar staat ingeschreven bij de K.v.K. in Zwolle.

Pffffffffffff, wat zou ik toch graag zien, dat mijn vriend een uitkering aan kan vragen, in ieder geval zelf zijn vaste lasten per maand kan betalen, zelf zijn eten kan betalen, op zijn minst de drie maanden loon terug kan vorderen, en dan maar gaan kijken of er nog meer in kan zitten of hij nog iets van de totale 9 maanden terug kan verwachten.
Maar dat dit kan gebeuren, iemand zo zonder centen laten zitten?
Echt ik blijf er van opkijken hoor, ik vind dit niet normaal

Het is abnormaal dat zo'n werkgever zijn gang maar kan blijven gaan, hij zou achter slot en grendel moeten, zodat hij niet nog meer de tijd krijgt om onder nog meer dingen uit te komen Evil or Very Mad
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 8:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat met die inschrijving kan wel, hoor. Als een vennootschap de zetel en hoofdvestiging in bijvoorbeeld Zwolle heeft en de vestiging in Friesland nevenvestiging wordt genoemd, dan staat de KvK op die hoofdvestiging, met veelal een aparte vermelding van de nevenvestiging. Dat kan los staan van dat de nevenvestiging bijvoorbeeld best groot is en de hoofdvestiging meer een papieren vestiging is.
ikbenwoedend

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 13:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Dat met die inschrijving kan wel, hoor. Als een vennootschap de zetel en hoofdvestiging in bijvoorbeeld Zwolle heeft en de vestiging in Friesland nevenvestiging wordt genoemd, dan staat de KvK op die hoofdvestiging, met veelal een aparte vermelding van de nevenvestiging. Dat kan los staan van dat de nevenvestiging bijvoorbeeld best groot is en de hoofdvestiging meer een papieren vestiging is.

Ja maar zo zit het dus daar nu niet in elkaar, maar goed de curator heeft daar niets voor niets zijn vragen bij, we zullen af moeten wachten.
Deze vent belazerd heel veel dingen, en zal echt gestraft moeten worden, zoveel gedupeerden alsdat hij wel niet meetrekt.

Maar dan nog het belangrijkste is dat mijn vriend inkomsten zal gaan moeten krijgen, want dit gaat zo echt niet langer Confused
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds