|
Auteur |
Bericht |
timothy
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 12:37 Onderwerp: ontslagrecht |
|
|
Ik heb een vraag over mijn werk. Ik ben in december 6 weken gedetineerd geweest vanwege het rijden zonder verzekering/rijbewijs. Dit was een delict dat ik heb gepleegd in 2005, maar omdat ik nergens stond ingeschreven heb ik dit vorig jaar pas te horen gekregen. De eerste strafperiode was een periode van 4 weken, maar toen ik daar eenmaal in zat kwamen er nog 2 weken bij omdat ik nog een andere straf had staan ook rijbewijs. De dag nadat ik vrij was ben ik meteen weer aan het werk gegaan. Met mijn werkgever heb ik toen besproken dat ik die periode zou opvangen door mijn vrije uren daarvoor in te zetten. In de eerste week had ik vakantie (ik ben docent op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen), die andere 5 weken hadden we op deze manier opgelost (ik kwam echter 3 dagen te kort). Het probleem is nu dat mijn werkgever een bewijs wil van mij dat ik die extra 2 weken inderdaad in detentie zat. Echter omdat dit zo’n oud vergreep is, is dit niet mogelijk (zo is mij verteld door de gevangenis waar ik zat). Als ik dit bewijs niet lever, kan ik er op rekenen dat ik word ontslagen. Mijn vraag is nu; moet ik dit bewijs leveren? Ook met oog op de wet van privacy? Zo ja, hoe kan ik alsnog aan dit bewijs komen? Tenslotte mag mijn werkgever mij om deze reden ontslaan (ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd)?ik heb mijn ontslagbewijs laten zien die ik uit de gevangenis heb meegekregen.
Laatst aangepast door timothy op ma 09 feb 2009 12:58, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 12:56 Onderwerp: Re: ontslagrecht |
|
|
timothy schreef: | De eerste strafperiode was een periode van 4 weken, maar toen ik daar eenmaal in zat kwamen er nog 2 weken bij omdat ik 2 keer toen was aangehouden. |
Dat klinkt inderdaad niet erg geloofwaardig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 19:09 Onderwerp: |
|
|
Of het wel of niet geloofwaardig is doet niet terzake.
Je bewijs van ontslag zou in principe voldoende moeten zijn voor je werkgever, daarmee heb je immers op papier staan dat je een bepaalde periode in detentie hebt gezeten.
Het is onzin dat het onmogelijk is dat je geen bewijs van een veroordeling krijgt. Een vonnis dient immers aan je betekend te worden voordat je wordt vastgezet dus als het goed is heb je dat nog liggen. Ben je dat kwijt dan kan je aan je toenmalige advocaat vragen of hij/zij nog een kopietje in het dossier heeft. Heb je ook dat niet, dan kan je altijd nog je strafdossier inzien op de rechtbank. Bij dat laatste mag je geen fotokopietjes maken, maar kan je wel de relevante data en dossiernummers opschrijven om eventueel het vonnis opnieuw op te vragen bij de griffie van de rechtbank waar je veroordeeld bent.
Of het reden is om je te ontslaan vind ik een beetje warrig. Als je niet kan werken dien je een goede reden te hebben en voor zover ik weet is de enige daarvoor ziekte. Detentie valt niet onder ziekte als ik het goed heb.
Wat wel kan is dat je voor je functie een verklaring omtrent het gedrag (VOG) nodig hebt. Als ik jouw werkgever was zou ik je deze opnieuw aan laten vragen om te zien of de veroordelingen een goed functioneren niet in de weg zouden staan en dat zou m.i. een betere reden voor ontslag zijn dan 3 vakantiedagen tekort komen. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 19:36 Onderwerp: |
|
|
Weet niet of het tegenwoordig nog zo is maar in de jaren '80 konden leerkrachten, rijinstructeurs en zweminstructeurs zonder reden van ontslag en zonder ontslagverguning van het arbeidsbureau, de voorloper van het huidige CWI, ontslagen worden.
Heb dus ook meer een vermoeden dat je WG een bewijs wil hebben dat hij je kan blijven vertrouwen anders had hij je al ontslagen of ontslag aangezegd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 19:44 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | Of het wel of niet geloofwaardig is doet niet terzake. |
Ik wilde niet zeggen: ik geloof er niets van.
Quote: | Het is onzin dat het onmogelijk is dat je geen bewijs van een veroordeling krijgt. Een vonnis dient immers aan je betekend te worden voordat je wordt vastgezet dus als het goed is heb je dat nog liggen. |
Hmm, beweer je nu ook al dat het verhaal niet geheel geloofwaardig is?
Ik kan me echt maar moeilijk voorstellen dat je voor 4 weken de gevangenis ingaat, en dat daar halverwege nog 2 weken wegens oude "aanhoudingen" (niet eens veroordelingen?) aan worden vastgeplakt. Of ben ik gewoon niet op de hoogte van de gebruikelijke gang van zaken in het gevangeniswezen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 19:50 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Weet niet of het tegenwoordig nog zo is maar in de jaren '80 konden leerkrachten, rijinstructeurs en zweminstructeurs zonder reden van ontslag en zonder ontslagverguning van het arbeidsbureau, de voorloper van het huidige CWI, ontslagen worden. |
Wegens een strafrechtelijke veroordeling? Dat is dan niet helemaal "zonder reden".
Als je echt bedoelt "zonder reden", dan zeg ik opnieuw: weinig geloofwaardig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
timothy
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 19:54 Onderwerp: |
|
|
mischien heb ik het niet goed verwoord.
ik had twee vonnissen staan van elk 15 dagen hechtenis. die zijn me medegedeeld zoeen twee weken nadat ik me opnieuw had ingeschreven in nederland. de drie jaar daarvoor was ik in de volksmond een onbekende nederlander zonder vaste woon of verblijfsplaats.
in oktober de eerste maandag van de herfstvakantie moest ik me melden bij een p.i. (mijn werkgever wist hier vanaf) daar in de derde week aangekomen moest ik bij de bevolking komen en had ik nog een voorwaardelijk staan van 14 dagen hechtenis. die moest ik ook uitzitten.daar heb ik geen papier van is verloren gegaan in de tijd dat ik dakloos was oid in elk geval heb ik die nu niet meer.
de vraag was ook heeft mijn werkgever recht op het vonnis of is het nieuwe bewijs van goed gedrag en het bewijs van ontslag uit de p.i genoeg.
beide veroordelingen waren voor rijden zonder geldige verzekering. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 20:06 Onderwerp: |
|
|
Blijkt uit je ontslagbewijs dat je in totaal 6 weken hebt gezeten? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
timothy
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 20:08 Onderwerp: |
|
|
hoi
ja uit mijn ontslagbewijs staat daadwerkelijk 6 weken.
gr tim |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 20:09 Onderwerp: |
|
|
timothy schreef: | hoi
ja uit mijn ontslagbewijs staat daadwerkelijk 6 weken.
gr tim |
Dan laat je dat toch zien aan je werkgever? Wat voor extra bewijs wil hij eigenlijk? |
|
|
|
 |
timothy
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 20:12 Onderwerp: |
|
|
mijn werkgever wilt het vonnis hebben van uit 2005 waaruit blijkt dat ik daadwerkelijk gereden heb zonder verzekering.
ik heb hem al een nieuw bewijs goed gedrag gegeven en het ontslagbewijs gegeven van de gevangenis. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 20:13 Onderwerp: |
|
|
Als ik mij niet vergis moet een rechter beslissen of een voorwaardelijke straf alsnog ten uitvoer wordt gelegd. Dat dit tijdens de gevangenschap gebeurt vind ik nog steeds maar vreemd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 20:14 Onderwerp: |
|
|
timothy schreef: | mijn werkgever wilt het vonnis hebben van uit 2005 waaruit blijkt dat ik daadwerkelijk gereden heb zonder verzekering. |
Dus je werkgever wil weten dat het om rijden zonder verzekering ging en niet om een heel ander feit? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
timothy
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 20:15 Onderwerp: |
|
|
of het vreemd is of niet het is gebeurd. ook ik vond het erg vreemd en stond er ook erg raar van te kijken dat moment.
het neemt niet weg dat ik nu nog steeds niet weet of de werkgever recht heeft op dat vonnis of niet.
zo ja moet ik een advocaat gaan raadplegen en het opvragen
zo nee hoe kan ik dat dan het beste doen om mijn werkgever niet op zijn tenen te trappen.
ja mijn werkgever wilt dat op zeker hebben(wat ik ook wel begrijp je wilt geen zedendeliquent voor de klas hebben staan) |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 20:26 Onderwerp: |
|
|
timothy schreef: | of het vreemd is of niet het is gebeurd. ook ik vond het erg vreemd en stond er ook erg raar van te kijken dat moment.
het neemt niet weg dat ik nu nog steeds niet weet of de werkgever recht heeft op dat vonnis of niet.
zo ja moet ik een advocaat gaan raadplegen en het opvragen
zo nee hoe kan ik dat dan het beste doen om mijn werkgever niet op zijn tenen te trappen.
ja mijn werkgever wilt dat op zeker hebben(wat ik ook wel begrijp je wilt geen zedendeliquent voor de klas hebben staan) |
Maar daarvoor hoeft hij dat vonnis niet te hebben, want in het beoordelingsprofiel van de VoG voor docenten wordt juist expliciet gekeken naar zedendelicten. Bij een zedendelict had je de VoG niet gekregen. Dus ja, ik meen dat het heel vreemd is allemaal.
En hij heeft er niet echt recht op, maar ik zou hem in dezen toch terwille proberen te zijn. Ik zou bij de rechtbank je strafdossier in zien en dan via de griffie een kopie van het vonnis opvragen bij de rechtbank waar je bent veroordeelt. |
|
|
|
 |
|