Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

gebruik van stuk gemeente grond (zoetermeer)
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hgleijm

Leeftijd: 81
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 21:52    Onderwerp: gebruik van stuk gemeente grond (zoetermeer) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo wij hebben zins begin januari problemen met de gemeente zoetermeer.

even kort de geschiedenis.

zins 3/4 jaar hebben wij het huis gekocht. nu heb ik in november mijn tuin onderhanden genomen gezien het kralingsebos er niks bij was.
echter kreeg ik eind december een brief van de gemeente dat ze begin jan. langs komen om onze tuin te meten dit hebben ze gedaan.
het blijkt dat ik +_ 80 cm te ver naar achter staat.

het blijkt dat de vorige bewoner 23 jaar terug dit gedaan heeft gelijk met de buren(die er nu nog wonen echter geen bonnen meer hebben)maar die ook nu een brief gehad heeft. echter wist ik hier totaal niets van af.
nu vragen ze me, of ik kan bewijzen dat het zo 23 jaar al staat. maar hoe zeggen ze niet.

tevens staat er iets in de brief wat ik niet stap ik citeer:

“Uit de kasastrale gegevens blijkt dat de gemeente eigenaar is van de betreffende strook gemeentegrond. Uitgangspunt is dat de bezitter van een roerend goed wordt vermoed eigenaar te zijn. bij onroerend goed zo als grond geldt dit vermoeden uitdrukkelijk niet (artikel 3:119 BW). uit veldwerk verricht door ...komt naar voren dat in 1983 geen overschrijding aanwezig was t.o.v. de kadastrale erfgrens. uit het veld werk van 1993 was er sprake van een overschrijding van 80 cm op basis van deze gegevens kunnen wij niet vaststellen of deze situatie meer dan 20 jaar aanwezig is. voor een beroep op verkregen verjaring dient u de gemeente bewijsmiddelen te doen toekomen om de verjaring aan te tonen.”
Nu snap ik niet het artikel 3:119 en veld werk 1983 en 1993 toen stond het er ook echter toen was het een schutting begroeid met hidera en nu is het een kale schuting.

Kan iemand mij en mijn buurman helpen

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

harry
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 08 feb 2009 23:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zo op het eerste gezicht is het correct wat de gemeente schrijft.

Je moet op één of andere manier aantonen (of aannemelijk maken) dat je tuin al meer dan 20 jaar die 80cm te ver doorloopt. Het maakt niet uit hoe je dat doet. Blijkbaar weet je al dat de vorige bewoner dit rond 1985 heeft gedaan. Het lijkt me daarom verstandig om de vorige bewoner te vragen hier iets over op papier te zetten. Nog beter is het als de vorige bewoner aan de hand van foto's zou kunnen aantonen dat die 80cm in ieder geval vóór december 1988 aan de tuin was toegevoegd.

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 09 feb 2009 0:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ga vooral ook even bij de gemeente na om in hun gegevens te kijken want het wil soms dat er verrassende gegevens liggen. Ook het rijk heeft luchtfoto's genomen en wie weet zijn er wel foto's van voor die tijd. Je kan ook bij de bibliotheek langs voor kranten e.d. uit die periode en navraag bij vorige bewoners uit die tijd.
hgleijm

BerichtGeplaatst: di 10 feb 2009 23:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt heb gemeente fotos enz. uitgezocht echter niks bij...

heb je nog meer ideen..
hgleijm

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 22:47    Onderwerp: metingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo
ik kom even terug om mijn verhaal waar u op heb geantwoord.

ik heb het volgende geconstateerd en hoop daar mee een opening gevonden te hebben graag u mening hier over
ik heb nogmaals gemeten en het blijkt dat ik geen 80 cm overschreiding heb maar 120 ze hebben fout gemeten.
punt 2 ze schrijven dat in 1983 gemeten is en geen overschreiding was.
maar wel in 1993 van 80 cm waarom hebben ze toen de vorige eigenaar niet aan gesproken en de zaak laten verwateren. nu ben ik 3/4 jaar bezitter en krijg er mee te maken
ik hoor graag van u alvast bedankt voor de genomen moeite.
mvg harry
bona fides

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 22:59    Onderwerp: Re: metingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

hgleijm schreef:
ik heb het volgende geconstateerd en hoop daar mee een opening gevonden te hebben graag u mening hier over
ik heb nogmaals gemeten en het blijkt dat ik geen 80 cm overschreiding heb maar 120 ze hebben fout gemeten.

Dat zou ik de gemeente dan maar niet vertellen. Mocht het erop uitdraaien dat de gemeente die 80cm terugneemt, dan heb je kans dat die 40cm wordt vergeten.

Quote:
maar wel in 1993 van 80 cm waarom hebben ze toen de vorige eigenaar niet aan gesproken en de zaak laten verwateren. nu ben ik 3/4 jaar bezitter en krijg er mee te maken

De verjaringstermijn is 20 jaar. Dat wil zeggen dat de gemeente vanaf de dag dat de toenmalige eigenaar van je huis de strook grond aan zijn tuin heeft toegevoegd, de gemeente binnen 20 jaar die strook moet opeisen. Dus als jij kunt aantonen dat die strook grond al vóór december 1988 aan je tuin is toegevoegd, dan was de gemeente in december 2008 te laat en ben jij nu eigenaar van die grond. Kun je dit niet aantonen, dan staat de gemeente waarschijnlijk in haar recht als ze de strook opeist.

BerichtGeplaatst: do 12 feb 2009 23:04    Onderwerp: Re: metingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus als de vorige bewoner een briefschrijft onder eed dat hij in 1987 het stuk grond tot hem heeft genomen zou dit dan al voldoende zijn.

bona fides schreef:
hgleijm schreef:

Dat zou ik de gemeente dan maar niet vertellen. Mocht het erop uitdraaien dat de gemeente die 80cm terugneemt, dan heb je kans dat die 40cm wordt vergeten.

Quote:

De verjaringstermijn is 20 jaar. Dat wil zeggen dat de gemeente vanaf de dag dat de toenmalige eigenaar van je huis de strook grond aan zijn tuin heeft toegevoegd, de gemeente binnen 20 jaar die strook moet opeisen. Dus als jij kunt aantonen dat die strook grond al vóór december 1988 aan je tuin is toegevoegd, dan was de gemeente in december 2008 te laat en ben jij nu eigenaar van die grond. Kun je dit niet aantonen, dan staat de gemeente waarschijnlijk in haar recht als ze de strook opeist.
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2009 10:54    Onderwerp: Re: metingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

hgleijm schreef:
Dus als de vorige bewoner een briefschrijft onder eed dat hij in 1987 het stuk grond tot hem heeft genomen zou dit dan al voldoende zijn.

Het zou voldoende kunnen zijn. Waarschijnlijk in praktijk zal het niet daadwerkelijk genoeg zijn, nu de vorige eigenaar een eigen belang heeft om dit te verklaren. Immers, als de tuin minder groot blijkt te zijn, bestaat de mogelijkheid dat jij - als nieuwe eigenaar - hem aanspreekt omdat je minder hebt gekocht dan je wilde, en als gevolg daarvan een deel van de koopprijs terug wilt.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 feb 2009 18:51    Onderwerp: Re: metingen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat er nu in eerste instantie om of de gemeente het bewijs voldoende overtuigend vindt en zich bij de huidige situatie neerlegt. Als de gemeente niet kan worden overtuigd en jij voet bij stuk houdt, zou het op een rechtszaak uit kunnen lopen. De rechter zal dan op basis van de schriftelijke verklaring en misschien ook de getuigenverklaring van de buurman en eventuele andere bewijsmiddelen die je kunt vinden oordelen of de strook grond door verjaring jouw eigendom is geworden.

Het mooiste zou zijn als iemand foto's uit die tijd heeft, al valt het natuurlijk ook niet altijd mee om aan te tonen dat een foto in 1987 en niet in bijv. 1991 is gemaakt.

In ieder geval kan eigenlijk alles als bewijs dienen. Een oude factuur van een tuincentrum bijvoorbeeld, of de jaarringen van een boom die toen door de buurman is geplant. Je hoeft niet per se waterdicht bewijs te hebben, maar wel voldoende om een rechter (dus: een objectieve derde) te overtuigen dat de situatie in december 2008 al 20 jaar zo was.

lawyer schreef:
Immers, als de tuin minder groot blijkt te zijn, bestaat de mogelijkheid dat jij - als nieuwe eigenaar - hem aanspreekt omdat je minder hebt gekocht dan je wilde, en als gevolg daarvan een deel van de koopprijs terug wilt.

Iets preciezer: omdat hgleijm minder geleverd heeft gekregen dan hij heeft gekocht. Of dat zo is hangt af van wat er precies is gekocht, dus de inhoud van de koopovereenkomst. Het lijkt me moeilijk te voorspellen of van de vorige eigenaar iets valt te vorderen, maar het is inderdaad niet uitgesloten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds