|
Auteur |
Bericht |
Hookup
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: zo 08 feb 2009 21:32 Onderwerp: Auteursrecht webshop |
|
|
Geachte dames en heren,
Graag jullie advies bij het volgende. Onlangs ben ik begonnen met een webshop in waterpijpen en onderdelen, maar daarvoor heb ik me nog niet ingeschreven bij het KvK. Enkele dagen geleden kwam ik erachter dat een concurrende website, wel bij het KvK ingeschreven, mijn zelfgeschreven omschrijvingen bij de producten gebruikt om zijn eigen producten aan de man te brengen. Hier heb ik screenshots van gemaakt. Ik ga er vanuit dat de servereigenaar kan achterhalen en bewijzen dat ik eerder was met het plaatsen van deze teksten.
Mijn vraag aan jullie is, sta ik - als niet ingeschreven ondernemer - in mijn recht wanneer ik mij beroep op de auteurswet? En is dat het waard?
Ik kan me hier enorm boos om maken, maar ben me bewust van mijn situatie. Het lullige is dat de beste man de Nederlandse taal zelf niet erg beheerst. Bovendien heeft hij al een slechte reputatie. Mocht het relevant zijn, dan wil ik dit graag nader toelichten.
Ik hoor graag jullie advies aan.
Jimmy |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 08 feb 2009 22:03 Onderwerp: |
|
|
Iedereen, ondernemer of geen ondernemer, kan zich op de auteurswet beroepen. Een inschrijving als ondernemer is daarvoor dus niet nodig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 11:43 Onderwerp: |
|
|
De vraag is wel of de teksten auteursrechtelijk beschermd zijn. Daarvoor moeten ze meer bevatten dan een feitelijke opsomming van de eigenschappen van de producten. Maar dat is al snel het geval. En dan kun jij als auteur een auteursrecht claimen en daarmee de ander sommeren op te houden met publicatie.
Het zal wel de nodige tijd en energie kosten om hier succes mee te halen, zeker als dat andere bedrijf inderdaad malafide bezig is. Als hij het niet vrijwillig weghaalt, zul je via de rechter moeten afdwingen dat de teksten weggaan. Of je klaagt bij zijn provider, die zou mee moeten werken als de inbreuk evident is.
Arnoud _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Hookup
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: ma 09 feb 2009 13:02 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de reacties. Om een idee te krijgen van zo'n tekstje, hier een voorbeeld:
Quote: | Zeer moderne waterpijp. Prachtig design en prima te roken. De fles is kalligrafisch versierd. Voor een ieder die graag iets unieks wil.
In deze set:
Fles
Rookkanaal
Asopvanger
Tabakskop
Slang
Zeefje
Kooltjestang
Schoonmaakborstel rookkanaal |
Het stelt misschien niet zo heel veel voor, maar vooral het principe dat een concurrent ermee aan de haal gaat, speelt voor mij een erg grote rol. Bovendien zal het ongetwijfeld niet de eerste of de laatste keer zijn dat ie zoiets doet. Een eventuele zaak zou onder het civiele recht vallen, begrijp ik. Is de kans op succes groot? |
|
|
|
 |
|