Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 7:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht van overpad: Buren misdragen zich
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bugattibuilder

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 20:28    Onderwerp: Recht van overpad: Buren misdragen zich Reageer met quote Naar onder Naar boven

De situatie:
3 huizen links, poort, 3 huizen rechts. Voor de eenvoud nummer ik ze even van 1 tm 6, links beginnend. De poort is eigendom van nummer 3. Ik woon op 4.
Nummer 6 heeft ook een poort aan zijn kant. Deze is echter eigendom van nummer 7, en nummer 6 heeft daar geen recht van overpad. Tot dit voorjaar werd de poort wel gebruikt door 6, (huis 7 staat er pas sinds kort, en heeft in het voorjaar de boel afgesloten met een schutting.)
De poort tussen 3 en 4 is afgesloten door een hek, met slot. Honden en katten kunnen er echter wel onderdoor. Dit hek is neergezet in gezamenlijk overleg, en iedereen heeft 2 sleutels gekregen.

Onze tuinen liggen aan het water. Ik heb geen hek aan het water, nummer 5 heeft een hek, en nummer 6 heeft een schuur neergezet aan het water, over bijkans de volle breedte van de tuin. (er is een smal (50cm) pad langs de schuur naar het water)

Ik heb een hond, en nummer 5 heeft een hond. Daarom hebben we tussen mij (4) en 5 een hek gezet, zodat de honden niet bijelkaar kunnen, en het kind van 5 niet bij mij in de sloot kan vallen. Om te voorkomen dat de hond via de poort verdwijnt, heb ik ook een hek neergezet tussen mijn tuin en het einde van de poort.

Tot zover geen ellende. Echter met de komst van nummer 6 door de tuin blijven alle hekken vrijwel structureel openstaan. Tenzij meneer 6 's-nachts weg moet, dan is het de sport het hek zo hard mogelijk dicht te gooien. Op slot doen is helemaal teveel gevraagd (alleen het hek aan de straatkant heeft een slot). Hem heb er diverse keren op aangesproken. De enige reactie die ik tot dusver heb gekregen zal ik hier niet herhalen.
Niet alleen buren 6, maar ook hun bezoek komt regelmatig door de tuin. en vandaag ging de boot gestart worden, deze wordt voor mijn tuin getrokken, en er wordt een uur aan geklust. Inmiddels zijn kennissen uitgenodigd, welke in mijn tuin komen zitten, met mevrouw 6 en 4 kinderen (2x kinderen van 6, 2x van kennissen). Ik heb (netjes) gevraagd of ze in hun eigen tuin kunnen gaan zitten, en daar ging de vlam in de pan. In het kort zijn ze van mening dat ze het volste recht hebben om in de achterkant van de tuin te zijn, aangezien ze recht van overpad hebben. Bovendien werd me meegedeeld dat hij zeker niet van plan is de hekken dicht te doen, en van het hek aan de straat zal hij melding maken bij de gemeente, omdat hij het hek niet meer wil hebben, maar vrije doorgang wil.
Een uur later werd mij duidelijk gemaakt dat praten geen zin had. Hij zocht ruzie op straat.

Is er iets wat ik kan ondernemen. Dit is een situatie waarin ik mij behoorlijk beperkt voel. Zijn er gedragscodes waar overstekende buren zich aan moeten houden?

Ik zal zo de tekst mbt het overpad opdiepen uit mijn koopcontract. Dit zal ik in een nieuwe posting zetten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 21:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juridisch is dit gedrag in ieder geval in strijd met art 5:74 BW: de uitoefening der erfdienstbaarheid moet op de voor het dienende erf minst bezwarende wijze geschieden.

Het zich niet op verzoek verwijderen uit je tuin valt mogelijk onder huisvredebreuk (art 138 Sr). Het lijkt me om een besloten erf te gaan. De buren hebben op grond van hun recht van pad weliswaar toestemming om jouw erf te betreden, maar niet om daar te gaan zitten (art 5:74 BW). Blijven ze zitten, dan vertoeven ze wederrechtelijk op jouw besloten erf en dienen ze zich op jouw vordering aanstonds te verwijderen. Tegen huisvredebreuk kan de politie optreden.

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je voor dit antwoord. Wellicht kan ik er wat mee. Voorlopig heeft buurman 6 de muziek keihard gezet, harder dan ooit. Ik reageer maar niet (nooit gedaan ook trouwens). Zijn vrouw zal er eerder gek van worden (hoop ik) of anders nummer 5. (die er momenteel jammer genoeg niet is...)

Hierbij nog de beloofde tekst:

Ten behoeve van en ten nutte van het aan de verkoopster in eigendom toebehorend gedeelte van het kadastrale perceel gemeente Gouda, sectie E no. 3512 en het daarop te stichten woonhuis en ten lasten van het bij deze verkochte wordt bij deze gevestigd de erfdienstbaaheid van overpad (uit te oefenen langs de achterzijde van het lijdende erf) om te gaan naar en te komen van de aan de westzijde van het bij deze verkochte gelegen poort, welke toegang geeft tot de openbare weg, genaamd Onder de Boompjes.
Ten behoeve en ten nutte van het aan de verkoopster in eigendom verblijvende gedeelte van het kadastrale perceel gemeente gouda sectie E no. 3512 en het daarop te stichten woonhuis en ten laste van het bij deze verkochte, alsmede ten behoeve en ten nutte van het bij deze verkochte en het daarop te stichten woonhuis en ten laste van het aan de verkoopster in eigendom verblijvende gedeelte van het kadastrale perceel gemeente Gouda, sectie E no. 3511 en het gehele no. 3510, wordt bij deze gevestigd de erfdienstbaarheid van overpad (uit te oefenen langs de achterzijde van de lijdende erven) om te gaan naar en te komen van de aan de westzijde van de drie bedoelde bouwpercelen gevormde of te vormen poort, welke toegang geeft tot de openbare weg genaamd [insert straatnaam]
De comparanten verklaarden met elkander te zijn overeengekomen bij deze ten behoeve van gemeld bouwterrein, kadastraal bekend gemeente Gouda, sechtie E, nos. 3510, 3511 en 3512 en de daarop te stichten drie woonhuizen en ten laste van het erf, uitmakende een gedeelte van gemeld kadastrale perceel gemeente Gouda, sectie E no. 3846 te vestigen de erfdienstbaarheid van voetpad om van het aan de achterzijde van het heersend erf te vormen pad te komen en te gaan naar de openbare weg en omgekeerd, welke erfdienstbaarheid zal moeten worden uitgeoefend over dat gedeelte van het lijdend erf, dat is gelegen ten zuid-oosten an de lijn, welke wordt getrokken door de buitenzijde van de meest zuid-oostelijke gevel van de op het lijdend erf staande woningen en het verlengde van die lijn tot aan de achterzijde van het lijdende erf.

<inmiddels is de muziek weer uit... >

Ik heb even gekeken in de kadastertekening. Helaas zijn de percelen opnieuw genummerd, alhoewel nummer 7 uit mijn uitleg kadasternummer 3513 heeft. Ik mag dus aannemen dat wij nummer 3510 zijn, en nummer 6 kadasternummer 3512

Hieruit lees ik ook niet dat de poort een brandgang zou zijn, en niet afgesloten mag worden. (iets wat hij ook nog liep te gillen...)
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 31 jul 2007 22:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe brandgangen precies zijn geregeld weet ik niet, maar de eigenaar van een erf mag zijn erf afsluiten. Dit mag ook bij het bestaan van een recht van overpad, zolang de eigenaar van het heersende erf maar over een sleutel beschikt.

(Als ik mij niet vergis is op dit forum nog een oude thread te vinden waarin ik uitgebreid het tegenovergestelde standpunt verdedig, maar dat is onjuist weet ik nu.)

BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2007 9:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je antwoorden zijn super. Ik heb er erg veel aan.

Vandaag gaat Mrs. 4 met Mrs. 6 praten. Kijken of dat iets oplevert.
leader

Leeftijd: 68
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2007 10:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even buiten alle juridische oplossingen om, die er gelukkig zijn, begrijp ik het gedrag van mijnheer 6 totaal niet. Hoe mensen zich kunnen gedragen tegenover (mede)buren.

Als ik het verhaal van bugattibuilder lees ben ik toch blij dat het juridisch gezien in nederland behoorlijk dichtgetimmerd zit, het is blijkbaar hard nodig.

Bugattibuilder, suc6. Laughing
bugattibuilder

BerichtGeplaatst: wo 01 aug 2007 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je een flink postuur hebt, en een grote muil, heb je de hele wereld, toch?

Voor het huis (gemeentestoep) maakt hij er ook een bende van. Eerst had hij asbestplaten in het gemeenteperk gedumpt (na 4 weken door gemeente weggehaald...) en nu staat er al sinds kerstmis een plaat MDF tegen de gevel, alhoewel deze nu de laatste 3 maanden plat over de stoep ligt.
Vanochtend heeft Mr. 6 deze plaat in 3 stukken getrapt. Benieuwd wanneer deze naar de gemeentewerf gaat. (500 meter verderop)

de ontmoeting heeft plaats gevonden. Mrs 6 wilde geen problemen maken en geen herrie, en is daarom op mijn verzoek direct weggegaan. Over het gedrag van Mr 6 heeft ze (wijselijk?) niets gezegd. Ik vrees dat ze daar weinig invloed op heeft.

We zullen het allemaal wel weer meemaken...

Iedereen tot dusver in ieder geval bedankt.
bugattibuilder

BerichtGeplaatst: di 17 feb 2009 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even de uiteindelijke oplossing van dit probleem:

Op den duur werd de situatie zo vervelend, dat ik heb besloten te verhuizen. Op een avond brak er iets in mij, en de volgende ochtend heb ik 3 makelaars gebeld. 1 daarvan wist het huis in 9 dagen tijd te verkopen voor de vraagprijs.

Nr 6 verspreid nog wel vreemde verhalen over mij, maar daar heb ik geen boodschap aan.

Nr 6 is het warschijnlijk ook gelukt een postpakket van me achterover te drukken. Hard bewijs heb ik niet, maar wel hele sterke vermoedens.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds