Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 21 jul 2025 21:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onduidelijke beschikking rechter bij voorlopige voorziening
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ikweethetnietmeer

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: za 08 nov 2008 20:04    Onderwerp: onduidelijke beschikking rechter bij voorlopige voorziening Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi allen,

Ik lig op dit moment in scheiding. Ik heb een voorlopige voorziening aangevraagd bij de rechter m.b.t. de woning. M.b.t. de verdeling van de zorg van de kinderen waren mijn ex en ik het voorlopig eens (co-ouderschap: de kinderen zijn om de beurt een weekend bij één van ons. Iedere zondagavond zijn ze weer bij mijn ex t/m dinsdagmiddag. Ik heb de kinderen vanaf dinsdagmiddag t/m vrijdag). Ik heb de rechter verzocht de zorgverdeling bij beschikking vast te stellen.

Inmiddels is de beschikking van de rechter gekomen: ik heb uitsluitend het gebruik van de woning toegewezen. Van de omgangsregeling met de kinderen is rechter afgeweken en wel als volgt: ik heb de toevertrouwing van de kinderen gekregen. Mijn ex heeft een omgangsregeling met ze gekregen. Die luidt als volgt: de minderjarigen verblijven bij de man 1 weekend in de 2 weken van vrijdag 17.00 uur tot en met zondag 17.00 uur, alsmede iedere week gedurende de dagen dat de vrouw werkt.

Nu hebben mijn ex en ik een discussie: hij meent dat hij de kinderen op mijn werkdagen 's nachts heeft. Ik meen dat ze alleen overdag bij hem zijn (ik werk overigens op maandag, dinsdag en donderdag).
Mijn advocaat vindt de formulering van de rechter ook voor meerdere uitleg vatbaar.

Hoe moet ik nu gaan handelen?
Kan alsnog aan de rechter worden gevraagd hoe de beschikking geïnterpreteerd moet worden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: za 08 nov 2008 20:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat een situatie waarbij de kinderen iig van zondagavond tot dinsdagavond bij uw ex zijn het meeste aansluit bij wat u gevraagd hebt.

Voor de donderdag lijkt mij de meest redelijke uitleg dat dit alleen overdag betreft.
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 08 nov 2008 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is de rechter afgeweken van de regeling waar jullie het al over eens waren?

Of waren jullie het bij nader inzien toch niet helemaal eens over die regeling?

BerichtGeplaatst: za 08 nov 2008 21:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We waren het eens over de regeling m.b.t. de kinderen. De rechter heeft hiervan afgeweken, door te beslissen dat ik de kinderen elke zondagavond en -nacht heb (overeengkomen was dat ze dan bij mijn ex zouden verblijven) en mijn ex de kinderen op de donderdag ook mag zien (ze zouden dan bij mij verblijven, oftewel ik zou voor die dag oppas inhuren).

Bij de weekendregeling zijn ook andere tijden opgenomen dan verzocht. Bijzonder vind ik dat de rechter geen tijden heeft bepaald bij mijn werkdagen.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 08 nov 2008 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat je als ouders zelf mag uitmaken bij wie de kinderen zijn, op voorwaarde dat de ouders het met elkaar eens zijn. Je kunt volgens mij dus gezamenlijk overeenkomen om je niet aan dit deel van de beschikking te houden. (Of weet iemand dat dit niet zo is?)

De vraag is natuurlijk of dat dan weer van invloed is op bijv. de financiële paragrafen van de beschikking...

BerichtGeplaatst: za 08 nov 2008 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En wat als ik me nu juist wel wil houden aan de beschikking van de rechter?
Een co-ouderschap gaat bij ons, denk ik, niet werken: we kunnen totaal niet met elkaar communiceren, er is voortdurend kritiek van mijn ex op mijn leven en op mijn wijze van omgaan met de kinderen, hoort de kinderen uit, houdt ze bij een kuchje al thuis van school, enz.
Zelf zit ik inmiddels in het traject 1e hulp bij huiselijk geweld en de kinderen gaan binnenkort ook in therapie. Compleet verstoorde verhoudingen dus.
Voor de kinderen is het stabiel wanneer ze 12 van de 14 nachten in hun eigen huis slapen. Het is hun vertrouwde omgeving.

Persoonlijk wil ik voor het laatste dus gaan, in het belang van de kinderen.
Mijn ex en ik zitten al sinds 3,5 maand in een roulatiesysteem m.b.t. de woning: de kinderen wonen hier 100%, wij zijn om de beurten weg, conform de zorgverdeling.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 2:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ikweethetnietmeer schreef:
En wat als ik me nu juist wel wil houden aan de beschikking van de rechter?

Ah, dan kan dat natuurlijk. Dan houd ik mijn mond.

(Ik vond het wat vreemd dat de rechter jullie iets op leek te leggen terwijl jullie er al uit waren, maar je bent kennelijk tevreden met de beslissing van de rechter. Het lijkt erop dat de rechter de situatie goed heeft doorzien.)

Misschien is het mogelijk om de regeling in een herstelbeschikking verduidelijkt te krijgen?

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 09 nov 2008 12:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

een herstelbeschikking gaat niet, want het is geen kennelijke voor verbetering vatbare verschrijving. je kunt wijziging van de voorlopige voorziening vragen.
Nosy

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: wo 25 mrt 2009 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi,
Late reactie van mijn kant. Je geeft zelf al aan dat een co-ouderschap niet gaat werken. Gezien je korte situatieschets denk ik dat je daarin gelijk hebt. Je dient je aan de beschikking te houden, tenzij je gezamenlijk anders overeenkomt, leg dat dan wel vast.
Denk vooral aan de lange termijn en mijn ervaring is dat een om-de-week weekend regeling veruit het stabielste is voor de kinderen. Van ouder switchen is zwaar voor kinderen, zelfs bij optimale omstandigheden, waarin ouders goed communiceren.
Zijn jullie er al uit?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds