Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 09 aug 2025 1:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Casus Onrechtmatige daad. Kan iemand me helpen hiermee, aub?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Legalblond

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 29 jan 2009 19:35    Onderwerp: Casus Onrechtmatige daad. Kan iemand me helpen hiermee, aub? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik zit wat in mijn maag met de volgende casus. Stel iemand doet een ander in de prive-sfeer iets behoorlijk slechts aan. bv. oplichting, of afpersing. Het slachtoffer uit zijn ongenoegen door andere mensen te vertellen wat hem is overkomen zodat die anderen daarvoor behoed kunnen worden. De dader is werknemer bij bedrijf X en door de negatieve verhalen die er in omloop komen, die wel allemaal waar en te bewijzen zijn, hebben sommige klanten die van het feit op de hoogte zijn geen zin meer om bv. hun zaken door de dader te laten doen. De werkgever van de dader wil het slachtoffer aanklagen. Kan hij dit met succes doen? en hoe dan? OD?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 18:59    Onderwerp: Re: Casus Onrechtmatige daad. Kan iemand me helpen hiermee, aub? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Legalblond schreef:
Hallo,

Ik zit wat in mijn maag met de volgende casus. Stel iemand doet een ander in de prive-sfeer iets behoorlijk slechts aan. bv. oplichting, of afpersing. Het slachtoffer uit zijn ongenoegen door andere mensen te vertellen wat hem is overkomen zodat die anderen daarvoor behoed kunnen worden. De dader is werknemer bij bedrijf X en door de negatieve verhalen die er in omloop komen, die wel allemaal waar en te bewijzen zijn, hebben sommige klanten die van het feit op de hoogte zijn geen zin meer om bv. hun zaken door de dader te laten doen. De werkgever van de dader wil het slachtoffer aanklagen. Kan hij dit met succes doen? en hoe dan? OD?

Als de werkgever schade oploopt doordat iemand slechte verhalen vertelt over zijn werknemer, zou dat een OD kunnen opleveren. Tenminste, als aan alle voorwaarden is voldaan.

Ik denk dat het hierbij relevant is om te weten of de "dader" van oplichting of afpersing is veroordeeld voor dit feit i.v.m. mogelijke smaad of smaadschrift.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 30 jan 2009 22:49    Onderwerp: Re: Casus Onrechtmatige daad. Kan iemand me helpen hiermee, aub? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Legalblond schreef:
De werkgever van de dader wil het slachtoffer aanklagen. Kan hij dit met succes doen? en hoe dan? OD?

Ik neem aan dat je bedoelt: De werkgever van het slachtoffer wil de dader aanklagen? In ieder geval doel je op degene die de verhalen verspreidt en in dit verband moet je het zo zien.

Aanklagen duidt op strafrecht. Aanklagen bij de politie of het o.m. of iets dergelijk. Hiervoor is het nodig dat er een strafbaar feit plaats heeft gevonden welke is neergelegd in een wettelijke bepaling (art. 1 Sr). Hiervor zou smaad uit artikel 261 Sr eventueel in aanmerking komen. Maar dit is een klachtendelict (art 269 Sr). De aanklacht moet geschieden door degene tegen wie het misdrijf was gepleegd en dat is niet de werkgever. Dus een aanklacht door de werkgever zal hierom niet kunnen slagen.

Mocht je vraag ook gericht zijn op het eventueel verhalen van geleden schade door het bedrijf waar het slachtoffer werkt dan spreken we over een vordering op basis van onrechtmatige daad. In beginsel zou dit kunnen, maar in onderhavige casus zal dit zeer moeilijk zo niet onmogelijk zijn om aan te tonen. Alle criteria waaraan voldaan moet worden om van een succesvolle vordering op grond van OD uit te kunnen gaan zijn zeer discutabel. Hieronder een quick scan:
1. onrechtmatigheid (lastig)
2. Schade (lastig aan te tonen of en hoeveel schade is geleden hierdoor)
3. Causaal verband tussen daad en schade? (te indirect om van een causaal verband te spreken
4. Relativiteit (is er een regel geschonden die als doel heeft de werkgever te beschermen? denk ik niet.

Kortom weinig kans van slagen is mijn conclusie. Is dit een vraag vanuit de werkelijkheid of een huiswerkvraag?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds