|
Auteur |
Bericht |
Legalblond
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 62
|
Geplaatst: do 29 jan 2009 19:35 Onderwerp: Casus Onrechtmatige daad. Kan iemand me helpen hiermee, aub? |
|
|
Hallo,
Ik zit wat in mijn maag met de volgende casus. Stel iemand doet een ander in de prive-sfeer iets behoorlijk slechts aan. bv. oplichting, of afpersing. Het slachtoffer uit zijn ongenoegen door andere mensen te vertellen wat hem is overkomen zodat die anderen daarvoor behoed kunnen worden. De dader is werknemer bij bedrijf X en door de negatieve verhalen die er in omloop komen, die wel allemaal waar en te bewijzen zijn, hebben sommige klanten die van het feit op de hoogte zijn geen zin meer om bv. hun zaken door de dader te laten doen. De werkgever van de dader wil het slachtoffer aanklagen. Kan hij dit met succes doen? en hoe dan? OD? |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: vr 30 jan 2009 18:59 Onderwerp: Re: Casus Onrechtmatige daad. Kan iemand me helpen hiermee, aub? |
|
|
Legalblond schreef: | Hallo,
Ik zit wat in mijn maag met de volgende casus. Stel iemand doet een ander in de prive-sfeer iets behoorlijk slechts aan. bv. oplichting, of afpersing. Het slachtoffer uit zijn ongenoegen door andere mensen te vertellen wat hem is overkomen zodat die anderen daarvoor behoed kunnen worden. De dader is werknemer bij bedrijf X en door de negatieve verhalen die er in omloop komen, die wel allemaal waar en te bewijzen zijn, hebben sommige klanten die van het feit op de hoogte zijn geen zin meer om bv. hun zaken door de dader te laten doen. De werkgever van de dader wil het slachtoffer aanklagen. Kan hij dit met succes doen? en hoe dan? OD? |
Als de werkgever schade oploopt doordat iemand slechte verhalen vertelt over zijn werknemer, zou dat een OD kunnen opleveren. Tenminste, als aan alle voorwaarden is voldaan.
Ik denk dat het hierbij relevant is om te weten of de "dader" van oplichting of afpersing is veroordeeld voor dit feit i.v.m. mogelijke smaad of smaadschrift. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 30 jan 2009 22:49 Onderwerp: Re: Casus Onrechtmatige daad. Kan iemand me helpen hiermee, aub? |
|
|
Legalblond schreef: | De werkgever van de dader wil het slachtoffer aanklagen. Kan hij dit met succes doen? en hoe dan? OD? |
Ik neem aan dat je bedoelt: De werkgever van het slachtoffer wil de dader aanklagen? In ieder geval doel je op degene die de verhalen verspreidt en in dit verband moet je het zo zien.
Aanklagen duidt op strafrecht. Aanklagen bij de politie of het o.m. of iets dergelijk. Hiervoor is het nodig dat er een strafbaar feit plaats heeft gevonden welke is neergelegd in een wettelijke bepaling (art. 1 Sr). Hiervor zou smaad uit artikel 261 Sr eventueel in aanmerking komen. Maar dit is een klachtendelict (art 269 Sr). De aanklacht moet geschieden door degene tegen wie het misdrijf was gepleegd en dat is niet de werkgever. Dus een aanklacht door de werkgever zal hierom niet kunnen slagen.
Mocht je vraag ook gericht zijn op het eventueel verhalen van geleden schade door het bedrijf waar het slachtoffer werkt dan spreken we over een vordering op basis van onrechtmatige daad. In beginsel zou dit kunnen, maar in onderhavige casus zal dit zeer moeilijk zo niet onmogelijk zijn om aan te tonen. Alle criteria waaraan voldaan moet worden om van een succesvolle vordering op grond van OD uit te kunnen gaan zijn zeer discutabel. Hieronder een quick scan:
1. onrechtmatigheid (lastig)
2. Schade (lastig aan te tonen of en hoeveel schade is geleden hierdoor)
3. Causaal verband tussen daad en schade? (te indirect om van een causaal verband te spreken
4. Relativiteit (is er een regel geschonden die als doel heeft de werkgever te beschermen? denk ik niet.
Kortom weinig kans van slagen is mijn conclusie. Is dit een vraag vanuit de werkelijkheid of een huiswerkvraag? |
|
|
|
 |
|