|
Auteur |
Bericht |
Ruby
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 12 jan 2009 15:12 Onderwerp: Spaarreking kinderen leeghalen vader; weigering door bank |
|
|
De kinderen van mijn man wonen bij ons. Iedere maand sparen wij voor deze kinderen. Nu heeft de ex van mijn man de spaarrekeningen leeg gehaald (ik weet dat wanneer beide ouders gezag hebben dat dat kan, of het netjes is staat hier niet ter discussie).
Nu hebben wij bij dezelfde bank nog 2 x een bedrag vast staan ook op naam van de kinderen. Nu weigert de bank dit geld vrij te maken en ten gunste van ons te storten (wij willen nog redden wat er te redden valt). Kan de bank dit weigeren aan mijn man? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 12 jan 2009 15:24 Onderwerp: |
|
|
Als het geld vast staat, staat het geld vast.
Waarvoor heeft de ex het geld opgenomen? Het is niet haar geld, maar het geld van de kinderen. Zij is slechts bevoegd om namens haar kinderen te handelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: ma 12 jan 2009 17:00 Onderwerp: |
|
|
Ze geeft een reden waar wij het niet mee eens zijn. Ze had het nodig omdat de kinderen 2 weken bij haar waren met de vakantie. (let wel de kinderen wonen bij ons en moeder betaald geen euro aan het onderhoud van de kinderen) Wij sparen dit geld voor 'later'. Dus ik heb haar gewezen op het feit dat beide wettelijk vertegenwoordiger zijn en zij had moeten overleggen ipv eenzijdig al dit geld op te nemen.
Mw heeft een chronisch geld te kort en wij zijn bang dat de andere bedragen (die ook op naam van de kinderen door ons zijn vast gezet) nu ook leeggehaald worden. Echter dit geld moet worden vrijgemaakt, daar wij het hadden vast gezet en dit weigert de bank nu.
Mijn inziens hebben wij min net zoveel rechten dit geld op te nemen als moeder. Alleen onze bedoelingen zijn zuiver daar wij dit geld gespaard hebben. Dus staat de bank in haar recht ons dit te weigeren?
Als moeder over 3 maanden komt en het opneemt, weigeren ze dan ook..? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 12 jan 2009 18:47 Onderwerp: |
|
|
Ruby schreef: | Dus staat de bank in haar recht ons dit te weigeren? |
Het geld staat vast, en het is een eigenschap van geld dat vast staat dat je het niet kunt opnemen. De weigering van de bank is dus gebaseerd op het feit dat het geld op dit moment vast staat. Als het geld vrij komt staat het niet meer vast, dus zal de bank niet meer weigeren.
Misschien kun je vragen of de bank ervoor kan zorgen dat de moeder niet aan het geld kan komen zodra het vrij komt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ruby
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 14:53 Onderwerp: |
|
|
Dat was dus de issue, dat kon de bank niet garanderen...
Juridische afdeling van de bank heeft ons in on sgelijk gesteld en als we de boete betalen kan het gewoon opgenomen worden en wel veilig gesteld worden |
|
|
|
 |
PieterGoud
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 23 jan 2009 1:01 Onderwerp: |
|
|
Quote: | als we de boete betalen kan het gewoon opgenomen worden en wel veilig gesteld worden |
Maar houdt dat ook niet in dat de mevrouw in kwestie óók deze boete kan betalen, waarna het geld óók vrijkomt en dus opgenomen kan worden?
Snel handelen lijkt mij dan wel een vereiste.. |
|
|
|
 |
Ruby69
|
Geplaatst: vr 23 jan 2009 13:36 Onderwerp: |
|
|
Mevrouw wil niets betalen enkel ontvangen.
Geld is inmiddels veilig gesteld. |
|
|
|
 |
|