|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 10:18 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Maar natuurlijk heeft Energiewacht wel recht op teruglevering van het toestel na beëindiging van de huurovereenkomst. | Dat recht bestaat dan toch niet als de kachel onroerend is geworden? Dan resteert toch hooguit een vordering? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 11:37 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | bona fides schreef: | Maar natuurlijk heeft Energiewacht wel recht op teruglevering van het toestel na beëindiging van de huurovereenkomst. | Dat recht bestaat dan toch niet als de kachel onroerend is geworden? Dan resteert toch hooguit een vordering? |
Een vordering is toch ook een recht?
Als je een zaak koopt, krijg je een recht op levering van de zaak. Je kunt ook heel goed de wielen van een fiets kopen op het moment dat ze nog bestanddeel zijn van de fiets. Of het hout van een boom die nog in de grond staat.
arizona schreef: | Kan ik met jou een huurovereenkomst afsluiten die inhoudt dat jij jouw eigen fiets van mij huurt? |
Onderhuur lijkt me in principe wel mogelijk. Dus ik verhuur mijn fiets voor een maand aan jou, en (onder)huur 'm voor een dag van jou. Maar dit is een wat andere situatie.
Beter vergelijkbaar is de situatie waarin ik je een fietswiel verhuur, die jij gedurende de huurperiode bestanddeel maakt van jouw fiets. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
maantjezon
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 13:02 Onderwerp: |
|
|
Ik verhuur mijn appartement. Mijn appartement wordt uitsluitend verwarmd via een gaskachel (gevelkachel).
Afgelopen jaar heeft de huurcommissie uitspraak gedaan over de huurprijs. Er werd expliciet aangegeven dat een gaskachel (gevelkachel) ROEREND is en dus NIET meegenomen kan worden in de huurprijs.
Kortom een gaskachel valt onder de servicekosten. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 18:32 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Beter vergelijkbaar is de situatie waarin ik je een fietswiel verhuur, die jij gedurende de huurperiode bestanddeel maakt van jouw fiets. |
Ik vrees dat mijn goederenrecht en/of verbintenissenrecht een beetje is weggezakt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 27 jan 2009 19:31 Onderwerp: |
|
|
maantjezon schreef: | Ik verhuur mijn appartement. Mijn appartement wordt uitsluitend verwarmd via een gaskachel (gevelkachel).
Afgelopen jaar heeft de huurcommissie uitspraak gedaan over de huurprijs. Er werd expliciet aangegeven dat een gaskachel (gevelkachel) ROEREND is en dus NIET meegenomen kan worden in de huurprijs.
Kortom een gaskachel valt onder de servicekosten. |
Dat vind ik toch verrassend, mag je een woning zonder verwarming wel verhuren? (Goed, misschien is het antwoord daarop gewoon: "ja".)
Waarom een gaskachel roerend zou zijn als een grafzerk onroerend is, is mij niet helemaal duidelijk. Beide voldoen m.i. aan "naar aard en inrichting bestemd duurzaam ter plaatse te blijven". Maar ik vraag me ook een beetje af waarom het onderscheid roerend/onroerend beslissend zou moeten zijn voor de vraag wat in de huur is inbegrepen. Helemaal met het huidige criterium "bestemd duurzaam ter plaatse te blijven"; het "bestanddeel"-criterium lijkt me dan beter bruikbaar.
Maar intussen hebben we dus wel het antwoord voor de gaskachels. Nu nog de geiser . _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 0:05 Onderwerp: |
|
|
Het antwoord is "ja". Soms word je als huurder geacht zelf je gaskachel mee te brengen. Waar gebeurd! _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 0:28 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het antwoord is "ja". Soms word je als huurder geacht zelf je gaskachel mee te brengen. Waar gebeurd! |
En is toen aan de rechter gevraagd hoe hij daar in het kader van goed verhuurderschap over dacht? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 7:25 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Maar ik vraag me ook een beetje af waarom het onderscheid roerend/onroerend beslissend zou moeten zijn voor de vraag wat in de huur is inbegrepen. |
Het hangt af of het zit inbegrepen in de 'kale' huurprijs. Dan betaalt de huurder dus al voor de voorziening en kan de verhuurder geen extra vergoeding vragen.
Als het in de servicekosten zit, is het nog maar de vraag of het voor rekening van de huurder of de verhuurder komt. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 8:30 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | tikSimone schreef: | Het antwoord is "ja". Soms word je als huurder geacht zelf je gaskachel mee te brengen. Waar gebeurd! |
En is toen aan de rechter gevraagd hoe hij daar in het kader van goed verhuurderschap over dacht? |
Daar weet ik het aantwoord niet op maar ik weet dat dit een vrij gebruikelijke situatie is. (Heb ik zelf ook meegemaakt en de verhuurder was daar geen louche huisbaas maar een grote woningbouwvereniging.) |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 8:54 Onderwerp: |
|
|
Denk dat dit in de geschiedenis gezocht moet worden, in de jaren '60 stookte nog elk gezin op houtkachels, daarna kwamen de gashaarden, deze diende gewoon door de huurder aangeschaft te worden.
Pas met de komst van de cv installatie is daar verandering in gekomen, een cv is namelijk onverbrekelijk met het geheel van het huis en kan niet zonder breek en sloop werk uit het huis / appartement verwijdert worden, alle andere verwarmingsapparatuur kunnen met eenvoudige handelingen verwijdert worden. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 28 jan 2009 21:28 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | En is toen aan de rechter gevraagd hoe hij daar in het kader van goed verhuurderschap over dacht? | Met een huishuur van 180 gulden en een tweedehandsgaskachel van 25 gulden ging ik daar niet over zeuren En zoals theod en arizona ook al schrijven: zo ongebruikelijk is het niet.
Het omgekeerde kan overigens ook: in Australië (waar we een tijdje hebben gewoond) zit de vloerbedekking en het gasfornuis/kooktoestel standaard bij het huis. Mensen vinden het raar wanneer je zelf een gasfornuis moet aanschaffen.
Van een fornuis zou je ook best kunnen zeggen dat het ding onroerend wordt. Is een huis zonder fornuis een "compleet" huis? Dat is ook een beetje het punt dat ik met de kachel aanstipte.
Maar ja, formeel zal het huis de kachel natrekken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|