Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

onverdeeld eigendom van ouderlijke woning
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
evdelsen

Leeftijd: 61
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): JHAF

BerichtGeplaatst: wo 21 jan 2009 1:59    Onderwerp: onverdeeld eigendom van ouderlijke woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

zus en ik zijn beiden eigenaar van onze ouderlijke boerderij, onverdeeld, ieder voor de helft maar niet bepaald wie welke helft heeft.

Zus wil haar aandeel te gelden maken (verkopen), ik wil mijn deel gaan verbouwen en er zefl gaan wonen.
Er is een officiele splitsingsvergunning voor het pand tot twee zelfstandige wooneenheden. Pand kan dus verdeeld worden. Recente taxaties tonen enig verschil in waarde van voorhuis en waarde achterhuis. Zus wil echter met elkaar afrekenen middels de waarde in het vrije economisch verkeer.

Zus stelt voor om middels een open inschrijving zowel het totale pand (A), het voorhuis (B) en het achterhuis (C) te koop aan te bieden. Het bod op het totale pand zou wel eens meer kunnen zijn dan de optelling van de boden op voorhuis en achterhuis samen. De helft van dat bod moet ons ieder toekomen, in geld of steen, dat bod bepaald dus de verrekenwaarde onderling. Stel hoogste bod op totale pand 700.000, voorhuis 330.000 en achterhuis 300.000. Volgens zus moeet zij dan in ieder geval de helft van het hoogste bod krijgen dus 700.000 : 2 = 350.000. Stel ik neem voorhuis om te verbouwen, dan moet ik nog 50.000 aan zus bijlappen tesamen met de verkoopopbrengst van het achterhuis.

m.i. is dit niet juist want ik wil mijn aandeel helemaal niet verkopen dus er is geen sprake van een totaal pand en dus kan een bod op het totale pand ook niet het uitgangspunt zijn voor verrekening. Ik vergelijk het met een pand in verhuurde staat. Dat brengt meer op wanneer het vrij verkocht kan worden maar feit is nou eenmaal dat er iemand in zit die recht heeft om te blijven zitten.
In ons geval...er IS geen totaal pand, er is slechts een helft te koop want mijn helft wens ik niet te verkopen.

Naar mijn idee moeten voorhuis en achterhuis apart te koop aangeboden worden. De optelsom van die biedingen bepalen de waarde waarvan ons ieder de helft toekomt.
stel bod voorhuis is 330.000, achterhuis is 300.000. De totale waaarde is dan 630.000, dus ieder moet 315.000 toekomen. Ik neem het voorhuis in steen ter waarde van 330.000 en moet dus 15.000 aan zus betalen aanvullend op de opbrenst van het achterhuis wat verkocht wordt. Op die manier toch ieder 315.000.

Mag zus van mij de helft van de waarde opeisen waarbij de waarde bepaald wordt op basis van het hoogste bod op het totale pand terwijl ik mijn aandeel niet wens te verkopen en er dus geen sprake is van een totaal pand te koop?

Graag advies.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds