|
Auteur |
Bericht |
Jackson
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 18 nov 2008 16:24 Onderwerp: Met een leugen de politie inschakelen - wat zegt strafrecht? |
|
|
Een vraag van een leek.
Een leidinggevende belt de politie en verzoekt de politie een medewerker van zijn werkplek te verwijderen omdat deze medewerker geschorst zou zijn, maar gewoon zijn werk uitvoert.
Maar deze medewerker is niet geschorst en de leidinggevende weet dat. Op de werkplek ontstaat veel commotie, de politie laat de medewerker werken, maar de medewerker is mooi zwart gemaakt en er is een arbeidsconflict ontstaan.
Wat zegt het strafrecht over dit valse verzoek aan de politie van de leidinggevende? |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 23:13 Onderwerp: |
|
|
Het strafrecht lijkt mij hiervoor niet echt gepast, aangezien het werken wanneer men geschorst is geen strafbaar feit is, en mocht de leidinggevende strafrechtelijk aansprakelijk zijn voor een valse aangifte o.i.d. ( ik betwijfel dit), dan blijft de werknemer lijden onder de gevolgen van de situatie. Het arbeidsrecht lijkt mij wel geschikt; het aansturen op ontbinding van de arbeidsovereenkomst wegens veranderde omstandigheden met een ontbindingsvergoeding kan onder omstandigheden soelaas bieden. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 23:21 Onderwerp: |
|
|
Waarbij ik dan toch mag hopen dat je op ontbinding van het contract van de desbetreffende leidinggevende doelt .......  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: di 02 dec 2008 23:25 Onderwerp: |
|
|
Nee van de werknemer natuurlijk. Indien de baas bijv. tekort is geschoten ten aanzien van het oplossen van het arbeidsconflict is ontbinding een plausibel middel. De baas kan er bijvoorbeeld bij hebben gestaan en heeft het allemaal grappig gevonden. Daarom zeg ik ook: onder omstandigheden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 0:00 Onderwerp: |
|
|
RPRN schreef: | Het strafrecht lijkt mij hiervoor niet echt gepast, aangezien het werken wanneer men geschorst is geen strafbaar feit is |
Ik neem aan dat de politie is gebeld wegens lokaalvredebreuk (art. 138 Sr).
Hoe het om een valse aangifte kan gaan begrijp ik eerlijk gezegd niet. Als de werkgever zijn werknemer opdraagt het kantoor te verlaten en de werknemer weigert dit, dan is dat toch al voldoende? Zelfs als de werkgever zich door het geven van zo'n opdracht schuldig maakt aan slecht werkgeverschap, zou ik denken dat de werknemer verplicht is zich te verwijderen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RPRN
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 0:04 Onderwerp: |
|
|
Valse aangifte van lokaalvredebreuk dan. Het betreft hier niet de werkgever maar de leidinggevende die een grap maakt door de politie te bellen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 0:24 Onderwerp: |
|
|
Tja, ligt een beetje aan de interne verhoudingen in het bedrijf, maar het lijkt me dat de direct leidinggevende over het algemeen wel bevoegd is om iemand de deur te wijzen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Jackson
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 14:13 Onderwerp: Direct leidinggevende wist van niets |
|
|
Dank voor het meedenken!
Punt is dat de direct leidinggevende van niets wist.
De direct leidinggevende heeft de politie dus weggestuurd en gezegd dat er helemaal geen schorsing was.
Het is de algemeen directeur die de politie heeft gebeld en gezegd dat er sprake was van een schorsing, maar die was er niet.
De politie is zo onhandig geweest om wel naar het werk te gaan, maar terplekke van de direct leidinggevenden gehoord dat er toch niets aan de hand was. Politie is dus na een hoop ophef weer weggegaan.
De algemeen directeur heeft de politie onder valse voorwendselen ingeschakeld. Waarschijnlijk onder het mom van 'lokaalvredebreuk'.
De arbeidsjurist draait inmiddels heel wat uurtjes.
Maar de medewerker wil kijken of de valse aangifte van de algemeen directeur ook strafrechterlijk aan te rekenen is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 16:02 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat de algemeen directeur zonder meer bevoegd is om mensen te gebieden het pand te verlaten. Alleen als de algemeen directeur dat niet heeft gedaan, is er geen sprake van lokaalvredebreuk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
quinty
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 17 jan 2009 18:56 Onderwerp: |
|
|
aangifte doen tegen de leidinggevende wegens laster? _________________ strafzaak? Kijk op www.strafzaken.nl en vul de gegevens in! |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 jan 2009 1:04 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt er toch op dat de algemeen directeur eerst heeft geschoten en vervolgens pas vragen is gaan stellen, oftewel de politie heeft gebeld zonder dat deze medewerker opgedragen heeft het pand te verlaten.
Zowel laster (262 Sr) als lasterlijke aanklacht (268 Sr) lijken mij delicten die de moeite waard zouden zijn om te onderzoeken. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
|