|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 20 okt 2006 18:37 Onderwerp: Belgen vrijuit voor moord op pedofiel en zijn vrouw |
|
|
Wat de precieze achtergronden zijn weet ik nog niet, maar dit verhaal verbaast me wel.
In het kort: twee twintigers, waarvan één vroeger is misbruikt, kloppen aan bij het huis van de man die het misbruik gepleegd heeft met de bedoeling over dat misbruik te praten. Eenmaal bij hem aangekomen verliezen ze alle controle en doden ze zowel de man als diens vrouw.
Dat de jury vrijspreekt is tot daaraan toe, maar kennelijk was de uitspraak vrijwel conform de eis van de procureur-generaal.
Ik kan me voorstellen dat het een technische vrijspraak was, bijvoorbeeld omdat voorbedachte rade niet bewezen kon worden en niets ander tenlaste was gelegd, maar dat is volgens mij alleen in het Nederlandse systeem met de strikte grondslag van de tenlastelegging mogelijk. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 20 okt 2006 23:46 Onderwerp: |
|
|
Deze link maakt het verhaal misschien iets duidelijker voor je: psychische overmacht. In Nederland word je dan niet vrijgesproken, maar zou de conclusie ontslag van rechtsvervolging zijn (de schuld wordt weggenomen, het wederrechtelijke niet).
Voor doodslag is overigens geen voorbedachten rade nodig. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 0:45 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Deze link maakt het verhaal misschien iets duidelijker voor je: psychische overmacht. In Nederland word je dan niet vrijgesproken, maar zou de conclusie ontslag van rechtsvervolging zijn (de schuld wordt weggenomen, het wederrechtelijke niet). |
En het is maar de vraag of het in België echt om vrijspraak gaat, want de Belgische media hebben waarschijnlijk net zo veel verstand van strafprocesrecht als de Nederlandse . Maar ik heb zelf geen idee wat voor soort uitspraken in België mogelijk zijn. Geredeneerd vanuit het Nederlandse systeem is een soort ovar ipv vrijspraak wel nodig om een categorie te krijgen waarin tbs kan worden opgelegd. Maar goed, dat staat verder los van de zaak.
Psychische overmacht, ik kan me niet voorstellen dat dat in NL in een dergelijke zaak zou worden aangenomen. De psychische overmacht zou er onder andere in bestaan dat beide slachtoffers nog extra met een mes zijn bewerkt om ze echt dood te krijgen, met benzine overgoten en in brand gestoken. Daarbij zijn nog wat kostbaarheden gestolen om het op een roofmoord te laten lijken. "Sorry, we konden niet anders?"
Quote: | Voor doodslag is overigens geen voorbedachten rade nodig. |
En wanneer voorbedachte rade niet bewezen kan worden mag de rechter het in de tll doorstrepen en terugvallen op doodslag. Je hebt gelijk, het niet kunnen bewijzen van voorbedachte rade zou ook in NL niet tot vrijspraak leiden.
Is er een soort www.rechtspraak.be met het vonnis? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 10:37 Onderwerp: |
|
|
Waar leid jij uit af dat moord ten laste is gelegd?
En hoe kom je op deze conclusie?
Quote: | De psychische overmacht zou er onder andere in bestaan dat beide slachtoffers nog extra met een mes zijn bewerkt om ze echt dood te krijgen, met benzine overgoten en in brand gestoken. Daarbij zijn nog wat kostbaarheden gestolen om het op een roofmoord te laten lijken. |
Volgens mij hebben jury en rechters meer geredeneerd als in de "battered woman syndrome"-zaken: jarenlange geestelijke en lichamelijke kwelling kan op enig moment tot een heftige reactie leiden en daar hoeft het moment zelf niet eens altijd een heel "harde" aanleiding toe te geven.
Ik denk dat hier het lontje was dat de meneer zijn excuses niet wilde aanbieden. En dan komt alle pijn over wat er is gebeurd er in een keer uit. Zoiets. Maar goed, dat is maar een theorie, want ik ken het dossier en de verklaringen niet.
Het bewerken van de slachtoffers etc zou je dan in de fase daarna kunnen plaatsen. Bij zinnen komen en in paniek raken en iets verzinnen om jezelf niet in beeld te krijgen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 10:55 Onderwerp: |
|
|
Ja maar dan klopt het toch ook niet dat die ene jongen is vrijgesproken? Die was toch niet misbruikt door de man? Dan zou hij zich toch nooit op ps. overmacht kunnen beroepen? Tenminste in NL iniedergeval niet.
Daar komt dan ook nog bij dat de vrouw van de pedofiel ook vermoord is , zij had de jongen toch niet misbruikt? Ik heb nog nergens gelezen wat haar rol hierin was maar er is zo op het eerste gezicht geen schulduitsluitingsgrond voor de dader om haar te vermoorden. Dus wat mij betreft klopt er helemaal niks van die zaak. Zal in België wel allemaal anders liggen, dat krijg je met jury's , helemaal in België liggen dat soort zaken natuurlijk super gevoelig, dan is er geen sprake meer van objectiviteit volgens mij. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 12:38 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat ze het aan elkaar knopen: de psychische reactie veroorzaakt als het ware 1 actie: zowel meneer als mevrouw doden. Als je besluit mevrouw niet te vermoorden zit er al weer iets van bewust en nadenken en beheersing in.
Overigens is er bij beide heren wel onderscheid gemaakt, getuige het:
Quote: | De procureur-generaal vorderde woensdag in zijn requisitoir de volledige vrijspraak voor Bouchat. Voor Leonard vroeg hij om een schuldigverklaring, maar alleen voor de doodslag op Vanden Bossche en voor de brand die diende om de situatie te doen lijken op een slecht afgelopen inbraak. | Voor de vriend is dus aanvankelijk gezegt: wel schuldig aan de doodslag op mevrouw en aan de brand.
Ik weet niet, we moeten het vonnis maar eens te pakken zien te krijgen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 12:47 Onderwerp: |
|
|
Dit bericht geeft al iets meer achtergrondinformatie.
Verder kom ik van allerlei interessants tegen (zie bijv. dit verslagje, maar helaas: vooralsnog geen uitspraak en motivering te vinden.
Hm, jammer, voor www.assisen.be moet je betalen ..... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 16:18 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Waar leid jij uit af dat moord ten laste is gelegd? |
Zeg ik niet, ik gaf het alleen als een mogelijke verklaring voor vrijspraak wegens vormfouten (want dat die jongens nergens voor konden worden veroordeeld lijkt me wel erg stug!!), maar dat is hoogstwaarschijnlijk helemaal niet het geval.
In ieder geval zou ik zelf gezien de omstandigheden moord niet zo maar uitsluiten. Misschien is voorbedachte rade hier niet te bewijzen, maar implausibel lijkt het me niet.
Quote: | En hoe kom je op deze conclusie?
Quote: | De psychische overmacht zou er onder andere in bestaan dat beide slachtoffers nog extra met een mes zijn bewerkt om ze echt dood te krijgen, met benzine overgoten en in brand gestoken. Daarbij zijn nog wat kostbaarheden gestolen om het op een roofmoord te laten lijken. |
|
Het is gebeurd zoals ik het beschrijf, lees bijvoorbeeld hier. Ik zou me wat kunnen voorstellen bij een schuldigbevinden zonder strafoplegging voor Bouchat, maar hoe Leonard zich hier op psychische overmacht kan beroepen is me een raadsel.
Of misschien moet ik het zo zeggen: 1-0 voor de tegenstanders van juryrechtspraak .
Quote: | Het bewerken van de slachtoffers etc zou je dan in de fase daarna kunnen plaatsen. Bij zinnen komen en in paniek raken en iets verzinnen om jezelf niet in beeld te krijgen. |
Moet dat dan ook maar onder de overmacht vallen? Vind ik zelf wat vreemd. Stel je voor dat ze in paniek een halve straat uitmoorden.
Het Nieuwsblad schreef: | Het defilé van getuigen dreigt bijzonder pijnlijk te worden. Op de lijst met getuigen staan een reeks jongeren die zelf misbruikt werden door Malot.
Hun verhalen lezen als pure horror. Zo probeerde Danielle D., één van de slachtoffertjes van Malot, ooit zelfmoord te plegen door een bijtend zuur te drinken.
Haar broer Marc, een ander slachtoffer van Malot, schilderde in 1994 uit wraak ,,Malot, kinderverkrachter'' op de deur van het huis van de man die hem twintig jaar eerder misbruikte. Marc D. overleed een paar jaar nadien aan een overdosis drugs. Volgens zijn psycholoog was hij helemaal kapot gemaakt door het misbruik. |
Wat is het nut van zulke getuigenissen? Werden de jongens vrijgesproken omdat het "monster" en zijn vrouw het zelf verdiend hadden? Wie is in dat proces eigenlijk berecht? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 17:53 Onderwerp: |
|
|
TikSimone schreef
Quote: | de psychische reactie veroorzaakt als het ware 1 actie: zowel meneer als mevrouw doden. Als je besluit mevrouw niet te vermoorden zit er al weer iets van bewust en nadenken en beheersing in.
|
Ja maar dat klopt gewoon niet. Ik lees net dat die vriend dus de vrouw heeft vermoord en aangezien die vrouw hem niks heeft aangedaan (die man dus trouwens ook niet) kan hij zich toch nooit op ps. overmacht beroepen.
Quote: | Voor de vriend is dus aanvankelijk gezegt: wel schuldig aan de doodslag op mevrouw en aan de brand.
|
ja maar hij is toch vrijgesproken?
bona fides schreef:
[quote]Ik zou me wat kunnen voorstellen bij een schuldigbevinden zonder strafoplegging voor Bouchat, maar hoe Leonard zich hier op psychische overmacht kan beroepen is me een raadsel.[quote]
volkomen mee eens, ik snap daar echt niks van. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 19:47 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Ja maar dat klopt gewoon niet. Ik lees net dat die vriend dus de vrouw heeft vermoord en aangezien die vrouw hem niks heeft aangedaan (die man dus trouwens ook niet) kan hij zich toch nooit op ps. overmacht beroepen. | Ja, dat verhaal over dat de vriend naar boven gaat en mevrouw vermoordt las ik dus pas later. Leonard zegt overigens juist dat hij straf verdient, maar er wordt wel genoemd dat hij uit paniek handelde. Dat zou je toch onder psychische overmacht kunnen laten vallen? Hij ziet in zijn paniek geen andere mogelijkheden meer om de mevrouw stil te krijgen. Waar het stuk hout vandaan komt is me niet duidelijk.
Quote: | Leonard legde gisteren op het proces koel en schematisch uit hoe hij eerst de vrouw doodde. ,,De vrouw was linnen aan het plooien in de strijkkamer. Ik wilde haar gewoon kalm houden terwijl David beneden met haar man praatte. Maar ze sloeg in paniek. Ik panikeerde ook: ik heb haar drie keer geslagen met het stuk hout. Dan heb ik geprobeerd haar te wurgen. Toen ze nog niet dood was, heb ik in de keuken een mes gehaald om het werk af te maken. Toen heb ik naar David geroepen hoe het daar zat. 'Ik kan niet meer', antwoordde hij. Hij vroeg hulp.'' |
Quote: | ,,Malot is mij in de woonkamer te lijf gegaan. David en ik hebben hem toen neergeslagen: ik met mijn stuk hout, David met een strijkijzer. Zeker dertig keer hebben we geslagen.'' Toen Malot niet meer bewoog, stak Leonard ook hem verschillende keren met een mes. ,,Hoort u in de gevangenis?'', wilde voorzitter Karine Gerard van hem weten. ,,David niet, ik wel'', antwoordde Leonard zonder aarzelen. ,,Ik ben niet naar dit proces gekomen om me te verdedigen. Ik wil gewoon uitleggen wat er is gebeurd. Ik was voor die dag nog nooit agressief geweest. Ik vind niet dat ik iemand met mijn persoonlijkheid thuishoort in de gevangenis, maar met wat ik gedaan heb, kan dat niet anders.'' |
Daar ontstaat een vechtpartij en kun je noodweer er in gooien. En dat van dat steken daarna zou je nog kunnen benoemen als noodweerexces.
De Belgische aanklager heeft alleen voor de dood van de vrouw (en de brandstichting) een veroordeling gevraagd. Daar kan ik me goed iets bij voorstellen. Wat het vrijuit gaan dan heeft bepaald, daar kunnen we op dit moment alleen maar naar gissen, omdat we niet over het vonnis beschikken. Maar ik moet zeggen: het maakt wel heeeeel nieuwsgierig, deze uitspraak.
Misschien heeft de jury mee laten wegen dat Leonard op de hoogte was van de dingen die zijn beste vriend zijn aangedaan. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: za 21 okt 2006 22:44 Onderwerp: |
|
|
Er IS vooralsnog geen schriftelijk vonnis, getuige bericht uit Belgie dat ik ontving:
Quote: |
Het Hof van Assisen in België is een mondelinge procedure.
Het verdict (schuldig of niet) is simpel de ja's en de nee's van de volksjury.
Een volksjury oordeelt in eer en geweten, zonder motivering.
Er werd enkel een arrest van vrijlating opgesteld.
Wanneer de cassatietermijnen voorbij zijn, kan het korte vonnis allicht op de griffie (Bruxelles, want in het Frans) worden ingekeken.
Of bij één van de advocaten. |
_________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Eva
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 21:38 Onderwerp: |
|
|
TikSimone schreef:
Quote: | Leonard zegt overigens juist dat hij straf verdient, maar er wordt wel genoemd dat hij uit paniek handelde. Dat zou je toch onder psychische overmacht kunnen laten vallen? Hij ziet in zijn paniek geen andere mogelijkheden meer om de mevrouw stil te krijgen. |
Nee sorry, daar beroep je je wat mij betreft iets te makkelijk op strafuitsluitsluitingsgronden. Er moet natuurlijk wel een zeer gegronde reden voor zijn dat iemand zich beroept op ps. overmacht, zómaar in paniek raken valt daar niet onder, er zal toch een zeer duidelijk reden voor moeten zijn. Het enkele feit dat iemand weet dat zijn vriend misbruikt is is wat mij betreft echt bij lange na niet voldoende om iemand vrij te spreken van een moord.
Quote: | Daar ontstaat een vechtpartij en kun je noodweer er in gooien. En dat van dat steken daarna zou je nog kunnen benoemen als noodweerexces.
|
Zoals je het zegt klinkt het allemaal wel erg makkelijk, goede uitkomst die strafuitsluitingsgronden!!
Nee, ik snap wel wat je bedoelt hoor, maar ik denk toch dat je er iets te makkelijk op teruggrijpt. Blijkbaar doen ze dat in België ook, maar ik ben blij dat het NLse strafrecht zo niet in elkaar zit. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 22:18 Onderwerp: |
|
|
Hihi ... tja, ik probeer ook alleen maar te verzinnen hoe ze op deze uitkomst uitgekomen kunnen zijn ..... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 22 okt 2006 23:40 Onderwerp: |
|
|
Tja, als de jury zo volledig vrij wordt gelaten lijkt me dit het logische gevolg van de affaire Dutroux. Mijns inziens zou de jury de feiten vast moeten stellen, en zich niet in moeten laten met vragen of de daad de dader juridisch moet worden toegerekend. Deze uitspraak geeft ook te denken over hoe "eerlijk" het proces tegen Dutroux kan zijn geweest...
In België genieten pedoseksuelen feitelijk dus geen enkele bescherming tegen eigenrichting meer. Zelfs relatieve buitenstaanders mogen in "paniek" doen wat ze niet laten kunnen. Doet me denken aan het stelletje "verminderd socialen" dat ik een paar weken terug op tv zag verkondigen dat ze de verdachte van zo'n delict (in NL) wel eens de dood in zouden jagen.
Dit drama geeft wel aan dat het goed is dat de verjaringstermijn voor dit soort delicten tegen minderjarigen in NL pas gaat lopen zodra het slachtoffer volwassen is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 23 okt 2006 9:25 Onderwerp: |
|
|
Echt bizar. De vrouw panikeert, en als reactie daarop gaat ie slaan, en wurgt haar vervolgens. Om vervolgens met een mes 'het werk af te maken'.
En deze jongen verkondigt dat iemand met zijn karakter niet in de cel thuishoort? Terecht merkt hij op dat zijn daden daar toch genoeg aanleiding voor geven.
Ik vind het maar maf.  _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
|