|
|
| Auteur |
Bericht |
Werknemer
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 11:12 Onderwerp: geen loonsverhoging weigering aangepast personeelsreglement |
|
|
Goedendag,
Bij mijn huidige werkgever ben ik ruim 7,5 jaar vast in dienst.
Een half jaar geleden kreeg ik (en al mijn collega's) een aangepast personeelsreglement toegestuurd waarvoor voor ontvangst getekend moet worden. Ik heb hiervoor niet getekend en schriftelijk een vragen over het nieuwe personeelsreglement gesteld.
De m.i. belangrijkste wijzigingen zijn:
1. opname mogelijkheid voor eenzijdige wijziging door werkgever
2. aanpassingen in gebruiksovereenkomst bedrijfsauto (personenwagen) waaronder: meenemen leaseauto (naar volgende werkgever of prive) of afkoop leasecontract bij beeindiging arbeidsovereenkomst
3. gebruik werktelefoon (mobiel) voor privegebruik gelimiteerd (€20/maarnd)
Mijn schiftelijke vragen/opmerkingen naar werkgever waren over bovenstaande punten:
1. waarom eenzijdig als een arbeidscontract (waar dit deel van uit maakt) altijd tweezijdig is
2. dit punt is voor mij onacceptabel omdat dit grote financiele gevolgen kan hebben voor de werknemer als prive persoon
3. Hoe wordt telefonisch contact met prive-thuisfront gezien indien voor werk in het buitenland. De kosten komen dan ruimschoots boven het gestelde bedrag van €20 indien dit als prive gezien wordt.
k heb 3 maal schriftelijk en per e-mail deze en andere vragen gesteld, maar nooit een ihoudelijke reactie ontvangen. Alleen recent 1x een e-mail waarin wordt gemeld dat de werkgever teleurgesteld is dat ik het aangepaste personeelsreglement niet wil tekenen.
Er zijn 2-3 werknemers van de 25 die het personeelsreglement niet hebben getekend. Een aantal van de werknemers die wel getekend hebben, hebben dit gedaan in de veronderstelling dat getekend is voor ontvangst en niet voor accoord.
Nu is er bij het beoordelingsgesprek gemeld dat er geen loonsverhoging of inflatiecorrectie wordt gegeven omdat de werknemer het personeelsreglement niet heeft getekend
Hoe wordt er juridisch tegenaan gekeken bij de weigering het aangepaste personeelsreglement te ondertekenen en het daaruit voortvloeiend resultaat van geen loonsverhoging/inflatiecorrectie? |
|
|
|
|
 |
Doremi
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 14:41 Onderwerp: |
|
|
Eigenlijk bevat de vraag twee onderwerpen. Enerzijds de kwestie van de toelaatbaarheid van de wijziging van het arbeidsreglement. Anderzijds de weigering tot loonsverhoging, die daaraan gekoppeld wordt.
Een volledig antwoord is waarschijnlijk niet te geven. De richting van een antwoord wel. Voor de wijziging van arbeidsvoorwaarden:
art. 7:613 - Gebruik eenzijdig wijzigingsbeding slechts toegestaan bij zwaarwegend belang
art. 7:660 - Werkgever is bevoegd ordemaatregelen eenzijdig door te voeren
art. 6:258 - onvoorziene omstandigheden
Taxi Hofman - onder omstandigheden kan van de werknemer bereidheid tot aanpassing verlangd worden
Het lijkt er hier op dat de werkgever in ieder geval gedeeltelijk onjuist handelt. Op het eerste gezicht lijkt het mij dat 1. niet geaccepteerd hoeft te worden, dat 2. inderdaad uitonderhandeld zou moeten worden en dat 3. misschien wel gewoon een ordemaatregel is, die eenzijdig mag worden opgelegd.l
Met betrekking tot de tweede vraag lijken mij goed werkgeverschap en het principe dat werknemers die dezelfde werkzaamheden verrichten gelijk dienen te worden behandeld met zich brengen dat sprake is van onjuist handelen van de werkgever. Maar hier kan ook weer gelden dat de andere werknemers die enerzijds een versobering hebben aanvaard anderzijds een verhoging krijgen. Dat klinkt dan wel weer logisch. |
|
|
|
|
 |
Werknemer
Leeftijd: 126 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 jan 2009 15:38 Onderwerp: |
|
|
Doremi,
Bedankt voor je reactie. Het geeft me wat houvast.
Heb ik zeker wat aan.
Groeten,
Werknemer |
|
|
|
|
 |
|
|