Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 6:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Zelfde overtreding, verschillende boetes
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MaxForce

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ik uw redenering volg, dan pleit u kennelijk voor gelijke straffen ongeacht de omstandigheden.

Moord is moord. Mishandeling is mishandeling.
Wanneer veroordeling voor moord volgt van persoon X, dient X straf opgelegd te worden. Dat geldt ook voor persoon Y die eveneens voor een andere moord veroordeeld wordt.

Die redenering mag u volgen. Zo kennen sommige landen minimum straffen. Deze moeten worden opgelegd bij veroordeling voor een bepaald feit. Een hogere straf mag worden opgelegd bij bepaalde strafverzwarende omstandigheden.

Aan de andere kant kunt u zich ook realiseren dat de ene moord de andere niet is. Dan zult u kijken naar de omstandigheden van het geval en de beweegredenen van de verdachte. Voor die visie heeft Nederland gekozen.
patam

patam

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 17:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt helemaal ik ben voor een minimum straf voor een bepaald delict voor iedereen gelijk en dan verhoging aan de hand van de situatie.

Echter in de situatie die ik beschrijf praten we over een simpel delict die "hard"aangepakt word door justitie, echter zit er geen lijn in.

Het begint al bij het uitpeilen van een uitzending, dan al zit er vischil in de 1 krijgt een brief dat hij moet stoppen en anders een boete betalen, een ander moet direct stoppen en krijgt 1200 euro boete weer een ander nemen ze het zendapperatuur ook mee weer een ander is alles kwijt tot aan de cd's toe.

Het klopt gewoon niet een uitzending doe je niet zomaar daar zit een hele voorbereiding aan vast, en iedereen die het doet weet heel goed dat het niet mag en wat de gevolgen zijn maar toch doet justitie bij iedereen weer anders, dat ze bij minder jarige andere straffen opleggen is tot daar aan toe maar voor de rest zouden ze iedereen in deze situatie gelijk moeten behandelen altans dat is mijn mening
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage MSN messenger
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat de idee is van het gelijkheidsbeginsel is dat je gelijke gevallen gelijk behandelt. Kennelijk waren deze zaken niet zo gelijk als jij had verwacht.

Het gevaar aan minimumstraffen is dat je ook mensen moet straffen die al genoeg gestraft zijn. Neem als voorbeeld moord. Wat zou een redelijk minimum zijn in jouw ogen? 10 jaar?

Denk nu eens aan de vrouw die jarenlang door haar man is mishandeld. Ze kan het niet meer aan, ziet geen andere uitweg en steekt hem vervolgens dood in zijn slaap. Nederland kent geen schulduitsluitingsgrond in dit geval. Moet zij dan volgens jou 10 jaar de gevangenis in?
patam

patam

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 17:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle -> ik denk niet dat ik juiste persoon ben om zulk soort dingen mee te bespreken, ik ben heel kort door de bocht en als die vrouw al 10 jaar mishandeld is is zo mooi gek dat je 10 jaar bij zo'n persoon blijft.

Maar wat ik zeg ik ben heel kort door de bocht en zie geen verschil in moord en moord.

En dan kan je zeggen dat ik het verkeerd heb prima echter veranderd mijn mening daar niet door, dan ben ik waarschijnlijk stijfkoppig en dat hoor ik vaker dus dat kan.

Maar het is niet zo dat ik zeg dat je mijn mening ook moet hebben als jij er anders over denkt vind ik dat prima dat maakt jouw of mij niet minder als een ander mens, zo heeft iedereen zijn eigen mening.

Smile
MaxForce

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw mening is geenszins verkeerd. Sterker: sommige staten hebben uw mening verankerd in hun straf- en strafprocesrecht in de zin van minimumstraffen. Nederland kent alleen maximumstraffen. In uw geval zou moord, moord zijn, hetgeen betekent dat een X aantal jaren gevangenisstraf opgelegd moeten worden. Overige omstandigheden kunnen alleen de straf verhogen, niet verlagen. Dergelijke staten houden vast aan dit beginsel omdat zij, met u, van mening zijn dat een bepaald delict gelijk bestraft dient te worden ongeacht de omstandigheden, daar het delict an sich reeds ernstig genoeg is voor die bepaalde straf. Zoals ik reeds opmerkte kunnen omstandigheden alleen in negatieve zin de strafmaat beïnvloeden voor verdachte. In Nederland zijn ook wetsvoorstellen ingediend om in geval van geweldsdelicten minimumstraffen op te leggen.
patam

patam

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben echter wel van mening dat de bewijsvoering wel dermate goed moet zijn dat je er echt zeker van bent de juiste te hebben.

Daarom ben ik tegen de doodstraf aangezien het te vaak gebeurd dat het achter af toch iemand anders was.
BartL

Leeftijd: 49

BerichtGeplaatst: wo 14 jan 2009 19:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Wat de idee is van het gelijkheidsbeginsel is dat je gelijke gevallen gelijk behandelt. Kennelijk waren deze zaken niet zo gelijk als jij had verwacht.

Uitleggen een niet jurist waarom het gelijkheidsbeginsel bijna nooit opgaat heb ik altijd een van de lastigste aspecten van het vak gevonden. Het druist zoo vaak rechtstreeks in tegen het rechtvaardigheidsgevoel van de leek!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds