Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Inanna
Leeftijd: 76 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 aug 2009 13:04 Onderwerp: De zaak Essen: overlevering aan Polen voor een bagatel |
|
|
De rechtbank Amsterdam heeft op 22 juli jl. besloten dat een Hollandse tuinder, dhr. Essen, zal worden overgeleverd aan Polen, op verdenking van corruptie. Het gaat echter slecht om een misverstand rond 100 zloty, oftewel 22 euro 50. Op 17 augustus om 10.30 uur zal er in Den Haag nog een kort geding zijn over deze zaak, maar de kans is groot dat de Nederlandse Staat in het gelijk zal worden gesteld, zodat dhr. Essen inderdaad wordt overgeleverd aan Polen.
Deze zaak vertoont een aantal opvallende overeenkomsten met de welbekende zaak Hörchner:
Het EAB is afkomstig is uit Bydgoszcz, dezelfde stad en dezelfde gevangenis waar ook Hörchner heeft gezeten. Het is ondertekend door dezelfde rechter, mr. Andrzej Bauk, die ook het EAB voor Hörchner tekende. De officier van justitie te Amsterdam, mr. Hanneke Festen, is dezelfde die ook de overlevering van Hörchner heeft bepleit. En het vonnis luidt ook ditmaal: het EAB is geldig!
Het gaat slechts om een bagatel, wat door de rechtbank ook expliciet wordt toegegeven. Toch zou het belang van deze overlevering doorslaggevend zijn. Uit het geld dat met deze zaak gemoeid is, blijkt dat dit dwaasheid is. Maar welk belang is er dan gediend met deze bagatelzaak? Als de rechter in kort geding deze overlevering niet verbiedt, dan kan iedere Nederlandse burger voortaan worden overgeleverd aan willekeurig welk ander EU-land, om een vermeend delict ter grootte van een bagatel! Om aan dit gevaar niet bloot te staan, kan men beter nooit meer naar het buitenland gaan...
Het EAB, ooit bedoeld als middel tot harmonisatie van het strafrecht in Europa, gaat mede dank zij deze jurisprudentie ernstig ten koste van de Europese eenwording en de vrijheid om in Europa zaken te doen en rond te reizen! Het EAB biedt kennelijk ruimte voor deze praktijken, waar iedere Nederlander nu het slachtoffer van kan worden.
Voor meer informatie:
http://www.boublog.nl/category/artikelen/justitie/horchner/essen/
Het vonnis:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BJ4810&u_ljn=BJ4810
De feiten en achtergronden:
http://www.boublog.nl/2009/07/24/de-zaak-essen-polen-voor-nog-geen-25-euro/ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 12 aug 2009 14:49 Onderwerp: |
|
|
Mr. drs. Bou schreef: | In plaats van in schaterlachen uit te barsten om zoveel Poolse kolder, spreekt de rechtbank echter in alle ernst:
Quote: | Hoewel het hier, gelet op de hoogte van het geldsbedrag, een bagatelzaak betreft, is de rechtbank van oordeel dat niet het in het geding zijnde geldbedrag maatgevend is voor de importantie van de strafzaak, maar het geschonden belang, zoals door de uitvaardigende justitiële autoriteit gepresenteerd in het EAB. Van een schending van het proportionaliteitsbeginsel is dan ook naar het oordeel van de rechtbank geen sprake. |
Dit is geen gerechtelijke dwaling, maar juridische waanzin! Eerst is het een bagatelzaak! Dan komt de importantie van de strafzaak, met het geschonden belang zoals door de uitvaardigende justitiële autoriteit gepresenteerd in het EAB. |
In het vonnis lees ik echter:
rechtbank schreef: | Met betrekking tot de stelling dat het hier, gelet op de hoogte van het geldsbedrag, een bagatelzaak betreft, is de rechtbank van oordeel dat niet het in het geding zijnde geldbedrag maatgevend is voor de importantie van de strafzaak, maar het geschonden belang, zoals door de uitvaardigende justitiële autoriteit gepresenteerd in het EAB. Van een schending van het proportionaliteitsbeginsel is dan ook naar het oordeel van de rechtbank geen sprake. |
Mr. drs. Bou maalt er blijkbaar niet om om de waarheid een beetje naar zijn of haar hand te zetten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 aug 2009 15:43 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Mr. drs. Bou schreef: | In plaats van in schaterlachen uit te barsten om zoveel Poolse kolder, spreekt de rechtbank echter in alle ernst:
Quote: | Hoewel het hier, gelet op de hoogte van het geldsbedrag, een bagatelzaak betreft, is de rechtbank van oordeel dat niet het in het geding zijnde geldbedrag maatgevend is voor de importantie van de strafzaak, maar het geschonden belang, zoals door de uitvaardigende justitiële autoriteit gepresenteerd in het EAB. Van een schending van het proportionaliteitsbeginsel is dan ook naar het oordeel van de rechtbank geen sprake. |
Dit is geen gerechtelijke dwaling, maar juridische waanzin! Eerst is het een bagatelzaak! Dan komt de importantie van de strafzaak, met het geschonden belang zoals door de uitvaardigende justitiële autoriteit gepresenteerd in het EAB. |
In het vonnis lees ik echter:
rechtbank schreef: | Met betrekking tot de stelling dat het hier, gelet op de hoogte van het geldsbedrag, een bagatelzaak betreft, is de rechtbank van oordeel dat niet het in het geding zijnde geldbedrag maatgevend is voor de importantie van de strafzaak, maar het geschonden belang, zoals door de uitvaardigende justitiële autoriteit gepresenteerd in het EAB. Van een schending van het proportionaliteitsbeginsel is dan ook naar het oordeel van de rechtbank geen sprake. |
Mr. drs. Bou maalt er blijkbaar niet om om de waarheid een beetje naar zijn of haar hand te zetten. |
Inmiddels is dat wel aangepast trouwens. Dat dan weer wel..
Een vreemde zaak is het wel. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van de zaak in Polen en, meer nog, naar de bereidheid van Polen om de heer Essen weer naar Nederland te laten gaan om hier de eerder opgelegde straf uit te zitten (en om te laten zetten..). |
|
|
|
 |
Inanna
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 9:15 Onderwerp: |
|
|
Beste Bona Fides, dank je wel voor de feed back en formeel heb je gelijk. Daarom is het inderdaad veranderd, BartL. Maar ik was wel een beetje pijnlijk verrast door deze voorbarige conclusie:
Quote: | Mr. drs. Bou maalt er blijkbaar niet om om de waarheid een beetje naar zijn of haar hand te zetten. |
De waarheid is volgens mij, dat de rechtbank van Amsterdam heeft besloten dat dhr. Essen wordt overgeleverd aan Polen. De argumenten waarmee dat gebeurt, zijn zo krakkemikkig, dat een misverstand rond 100 zloty nu voldoende is om ruim zeven jaar na dato te worden overgeleverd voor een verblijf van een klein jaar voorarrest in een Poolse cel.
Het k.g. over deze zaak is a.s. maandag, dus het leek me wel actueel. Mocht ook de k.g.-rechter niet besluiten dat dit nu echt wel een beetje te ver gaat, dan loopt het kennelijk de spuigaten uit. Bedenk wel dat dit dan voortaan iedereen kan overkomen...
Zie verder:
http://www.boublog.nl/2009/08/13/het-eab-en-het-algemeen-belang-van-een-bagatel/
Mocht iemand die 363 vonnissen van de IRKamer van Amsterdam willen doorspitten op nog meer van dit soort wonderlijke uitspraken, dan zou daar wel eens een leuke scriptie uit kunnen komen. In elk geval zou ik die scriptie graag lezen! Want naar Polen voor 100 zloty? Volgens mij kan dat helemaal niet... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 10:51 Onderwerp: |
|
|
De waarheid is dat de schrijfster evident niet objectief is. Anders zou ze de woorden van de rechter niet hebben verdraaid. Daarmee heeft haar bijdrage voor mij volledig afgedaan. Op zo'n manier ga ik echt geen discussie aan. Wil je een beweerde misstand aanpakken, begin dan in 's-hemelsnaam niet met leugens te verkopen.
Of het een misverstand is of een geval van corruptie is aan de Poolse rechter om te bepalen.
Er is niets wonderlijks aan de uitspraak, want zo is het nu eenmaal geregeld. De uitspraak is voor zover ik kan zien juridisch juist. Wil je van het EAB af, dan moet je de politiek aanspreken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Inanna
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 11:59 Onderwerp: |
|
|
Is al gebeurd, Bona Fides, is al gebeurd...
Helaas nog steeds met reeksen AutoReply, zo midden in de vakantie.
Wonderlijk wel dat die rechter dezelfde was als bij dat EAB van Hörchner. En dat het nou eenmaal zo geregeld is, dat is niet waar. In dit geval had de rechtbank een beroep op art. 11 Ovl. kunnen honoreren. Volgens mij hadden ze dit zelfs behoren te doen, maar dat lijkt me een kwestie van moraal en fatsoen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 12:08 Onderwerp: |
|
|
Ik zou het zelf geen AutoReply noemen, maar AutoDetectie van bogusargumentatie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Inanna
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 12:41 Onderwerp: |
|
|
Bona Fides, je kunt goed schelden, creatief en humoristisch... Je wordt later vast nog wel een goede advocaat. Maar het maakt dat ik me niet plezierig voel op deze draad.
Groetjes en tot de volgende keer maar weer.  |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|