|
Auteur |
Bericht |
Sam01
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 05 jan 2009 18:18 Onderwerp: Verhuur van kamers |
|
|
Hallo,
Ik ben van plan kamers te gaan verhuren in een woonhuis. Hiervoor wil ik een huurovereenkomst opmaken.
Ik studeer rechten, maar heb nog niet veel over contracten of huurrecht gehad. Daarom heb ik nog een paar vragen.
- Ik ga uit van het modelcontract van het Ministerie van VROM. Dit is een overeenkomst betreffende woonruimte. Dit is ook van toepassing bij verhuur van een kamer en gebruik van gemeenschappelijke ruimte neem ik aan?
- Kan ik iets opnemen als: huurder en verhuurder komen overeen niet te roken in de gemeenschappelijke ruimte en in de verhuurder kamer? Of is dit een te vergaande beperking?
- Is een bepaling met een huisdierverbod toegestaan?
- Is een contract voor telkens een bepaalde tijd (bijvoorbeeld 1 jaar) mogelijk? Of wordt dit een na een x aantal verlengingen of termijn automatisch een huur voor onbepaalde tijd?
Bij voorbaat dank. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 06 jan 2009 18:51 Onderwerp: |
|
|
Er zijn een aantal zaken die je vantevoren even moet nagaan:
1. Is het een koopwoning met een hypotheek? Zo ja, check dan het contract. De meeste banken hebben een clausule dat je niet zomaar mag verhuren.
2. Een contract voor "bepaalde tijd" bestaat niet. Zie artikel 7:271 en 7:272. |
|
|
|
 |
Sam01
|
Geplaatst: di 06 jan 2009 19:22 Onderwerp: |
|
|
Punt 1 is geen probleem. Punt 2 is duidelijk. Wordt dus geen bepaalde tijd. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 10:36 Onderwerp: |
|
|
Als je zelf (ook) het huis bewoont waarin kamers worden verhuurd (zgn. hospitahuur), bestaat er meer ruimte voor o.a. opzegging gedurende de eerste 9 maanden van de huurperiode (7:232 lid 3 BW). Daarna geldt het gewone (strengere) huurregime.
Een huisdierverbod is toegestaan. Verstandig is om niet alleen op te nemen "geen huisdieren, tenzij vooraf schriftelijk toestemming wordt verkregen van verhuurder", maar er ook een boete op te zetten (ik noem maar wat, 10 per dag dat de overtreding voortduurt). Zo sta je wat sterker om de huurder te dwingen de overtreding te staken, als er toch een huisdier wordt gehouden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 07 jan 2009 11:33 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: | Als je zelf (ook) het huis bewoont waarin kamers worden verhuurd (zgn. hospitahuur), bestaat er meer ruimte voor o.a. opzegging gedurende de eerste 9 maanden van de huurperiode (7:232 lid 3 BW). Daarna geldt het gewone (strengere) huurregime. |
Precies, en het lijkt me verstandig om in dat geval in de huurovereenkomst ook een opzegmogelijkheid voor de verhuurder op te nemen (waar je dus gedurende die 9 maanden gebruik van kunt maken, na die tijd wordt opzeggen lastiger).
Een contract voor een jaar heeft als voordeel dat de huurder gedurende dat jaar niet tussentijds kan opzeggen. Na die tijd krijgt de huurder vanzelf een contract voor onbepaalde tijd, met dus de mogelijkheid om met een opzegtermijn van 1 maand op te zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Sam01
|
Geplaatst: vr 09 jan 2009 13:45 Onderwerp: |
|
|
lawyer schreef: | Een huisdierverbod is toegestaan. Verstandig is om niet alleen op te nemen "geen huisdieren, tenzij vooraf schriftelijk toestemming wordt verkregen van verhuurder", maar er ook een boete op te zetten (ik noem maar wat, 10 per dag dat de overtreding voortduurt). Zo sta je wat sterker om de huurder te dwingen de overtreding te staken, als er toch een huisdier wordt gehouden. |
Zou dit kunnen dan?
Art. 9
9.1 De huurder heeft het recht bezoek in het gehuurde te ontvangen en te laten overnachten. Huurder mag per kalenderweek eenmaal iemand laten overnachten.
9.2 Het is de huurder en zijn bezoekers niet toegestaan in het gehele gebouw aan de Hoofdstraat 99 te Amsterdam te roken. Bij elke overtreding van dit verbod verbeurt huurder 50,00 aan verhuurder.
9.3 Het is de huurder niet toegestaan huisdieren te houden in het huurobject of in de gemeenschappelijke ruimten. Elke dag dat deze overtreding voortduurt verbeurt huurder een bedrag van 50,00 per dag met een maximum van 5000,00 aan verhuurder. |
|
|
|
 |
chrisderuiter
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 14:05 Onderwerp: |
|
|
[quote="bona fides"] lawyer schreef: |
Een contract voor een jaar heeft als voordeel dat de huurder gedurende dat jaar niet tussentijds kan opzeggen. Na die tijd krijgt de huurder vanzelf een contract voor onbepaalde tijd, met dus de mogelijkheid om met een opzegtermijn van 1 maand op te zeggen. |
even voor mijn eigen besef, waar staat dat een contract voor bepaalde tijd na verloop omgezet wordt in een contract tot onbepaalde tijd?
bedankt |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: di 13 jan 2009 16:30 Onderwerp: |
|
|
Sam01 schreef: | lawyer schreef: | Een huisdierverbod is toegestaan. Verstandig is om niet alleen op te nemen "geen huisdieren, tenzij vooraf schriftelijk toestemming wordt verkregen van verhuurder", maar er ook een boete op te zetten (ik noem maar wat, 10 per dag dat de overtreding voortduurt). Zo sta je wat sterker om de huurder te dwingen de overtreding te staken, als er toch een huisdier wordt gehouden. |
Zou dit kunnen dan?
Art. 9
9.1 De huurder heeft het recht bezoek in het gehuurde te ontvangen en te laten overnachten. Huurder mag per kalenderweek eenmaal iemand laten overnachten.
9.2 Het is de huurder en zijn bezoekers niet toegestaan in het gehele gebouw aan de Hoofdstraat 99 te Amsterdam te roken. Bij elke overtreding van dit verbod verbeurt huurder 50,00 aan verhuurder.
9.3 Het is de huurder niet toegestaan huisdieren te houden in het huurobject of in de gemeenschappelijke ruimten. Elke dag dat deze overtreding voortduurt verbeurt huurder een bedrag van 50,00 per dag met een maximum van 5000,00 aan verhuurder. |
Ik vind 9.1 wel erg strict. Ik begrijp dat je kamers wilt verhuren en dat je niet wilt dat er 2 mensen hun hoofdverblijf hebben in 1 kamer, maar een regeling waarin staat dat er maar 1 keer per week iemand mag blijven slapen... ik weet niet hoor. Het is een erg grote inbreuk op iemands privacy. Dat zou betekenen dat een partner van de kamerhuurder niet eens het weekend mag blijven... Ik zou dit aanpassen naar iets met hoofdverblijf. Los van in de inbreuk op iemands leven is het is ook een probleem van handhaving. Hoe ga je dit in godsnaam controleren?
Ik weet dat er een vergelijkbaar beleid is in Engeland op de campus van de Universiteit van Cambridge (je moet vantevoren toestemming vragen of er iemand mag blijven slapen), maar iedereen lapte dat sowieso aan zijn laars.
Ik zie niet veel problemen met een verbod op huisdieren. Een verbod op roken in iemands kamer daarentegen... Ook dit lijkt me een erg grote inbreuk op iemands privacy, want over het algemeen is het redelijk vanzelfsprekend dat je in je eigen huis nog wel mag roken (in tegenstelling tot de horeca etc). Ik weet alleen niet of zo'n verbod wettelijk is toegestaan of niet... |
|
|
|
 |
|