Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wijziging partneralimentatie???
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anca

Leeftijd: 46
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 16:44    Onderwerp: Wijziging partneralimentatie??? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft het feit dat mijn ex inmiddels en eenmanszaak heeft opgericht invloed op de partneralimentatie die ik betaal?
Ex weigert om te gaan werken, zij heeft inmiddels deze eenmanszaak opgericht (kinderboeken schrijven-inmiddels 8 boeken gepubliceerd) en het lijkt mij nu op gewijzigde omstandigheden...
De kinderen krijgen, uiteraard kinderalimentatie en ze zijn niet meer klein: 20, 18 en 14. Het lijkt mij nu dat mijn ex wel voldoende tijd heeft om te gaan werken en in haar eigen levensonderhoud te kunnen voorzien?
Het is een beetje ingewikkeld maar ik iriteer me dat zij steeds klacht dat ze te weinig partneralimentatie krijgt en dat ze arm is terwijl overaal op internet in al de boekenhandels kun je haar boeken vinden. Zij kan ook elke maand 10.000 euro verdienen.
Heeft iemand aub een advies voor me? Zou de rechter dit als gewijzigde omstandigheden kunnen beschouwen?
Alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als jouw ex eerst niet werkte en jij dus in haar gehele behoefte voorziet middels partnerali dan kun je verlaging vragen obv gewijzigde omstandigheden, nl. dat zij nu gedeeltelijk in eigen levensonderhoud kan voorzien. Bovendien kun je ook stellen dat nu de kinderen groter zijn, zij meer kan werken omdat ze voor hen niet meer steeds hoeft thuis te zijn. In de alimentatieprocedure moet zij bij de rechtbank al haar gegevens op tafel leggen, ook belastingaangiftes, jaarstukken ed. Dus dan komt vanzelf haar inkomen boven water.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 16:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een eenmanszaak drijven en boeken schrijven en verkopen is ook werken. Levert dat haar niets op?

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 17:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat bedoel ik... Het levert wel wat op, maar omdat het heel erg kan afwisselen (nu 500 euro en volgende maand 10000 bijv) heeft de rechter 6 jaar geleden gezegd dat zij niet in haar levensonderhoud kan voorzien. Waarschijnlijk gaat het nu goed dus ze heeft ook de eenmanszaak opgericht.
Het probleem is dat als ik naar de rechter ga dan ligt de bewijsplicht aan mij kant. Mij lijkt het logisch dat zij makkelijk een baan ergens vindt maar hoe zit het in de rechtszaal? Heb ik daadwerkelijk enige kans?
Of moet ik nog 6 jaar blijven betalen voor haar hobby die nota bene ook geld oplevert...
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

anca schreef:
Mij lijkt het logisch dat zij makkelijk een baan ergens vindt maar hoe zit het in de rechtszaal? Heb ik daadwerkelijk enige kans?

Met alleen dat kom je niet ver.

Quote:
Of moet ik nog 6 jaar blijven betalen voor haar hobby die nota bene ook geld oplevert...

Waarom richt je je niet gewoon op haar huidige verdiensten? De verdiensten op jaarbasis over de afgelopen drie jaar, of zo.

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 17:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja precies, volgens de tremanormen ga je bij ondernemers uit van een gemiddeld resultaat over de laatste 3 jaren.
Op zich moet jij de wijziging aangeven om ontvankelijk te zijn (je hebt de indruk dat ze nu een stabiel hoger inkomen heeft dan destijds en ter onderbouwing voeg je bijv prints bij van websites waar haar boeken worden aangeboden) maar zij moet vervolgens ook haar gegevens op tafel leggen.
Je kunt ook via een advocaat laten vragen of zij haar gegevens wil tonen, zodat je kunt kijken of een procedure zin heeft. Maar de kans is groot dat ze dat niet doet en dan moet je een wijzigingsverzoek indienen bij de rb.

Aanvoeren dat ze ook in loondienst kan gaan is mi niet kansrijk. Je kunt niet afdwingen dat ze haar onderneming opgeeft.
anca

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zou ik, als belanhebbende, niet een uitreksel van KVK kunnen aanvragen?
Maar ook als ik haar verdiensten van afgelopen 3 jaar heb, hoe kan ik inschaten wat in de rechtspraktijk als ontvankelijk wordt beschouwd?
Dank jullie wel
sietske1980

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een uitttreksel kun je opvragen via www.kvk.nl (handelsregister). Je moet er wel voor betalen.

Ik kan zonder stukken niet goed inschatten of je ontvankelijk zult zijn. Het ligt eraan hoe het destijds is vastgelegd in de beschikking of het convenant. Is toen haar behoefte vastgesteld? En vervolgens bepaald dat ze daar zelf niet in kon voorzien? Dan kun je nu zeggen dat het jaren later is, haar boekenbusiness stabieler inkomen geeft en ze niet meer zo vaak voor de kids hoeft te zorgen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds