Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 4:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Dochter erkend maar geen enkel contact
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Racefreak

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 4:06    Onderwerp: Dochter erkend maar geen enkel contact Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik had een goede relatie met mijn ex, we hadden het altijd leuk en vonden het fijn om bij elkaar te zijn. Op een gegeven moment zei mijn ex tegen mij dat ze graag een kind met mij wil. Daar was ik wel blij mee dus werd ze een tijd later zwanger. We zouden samen naar haar huisarts gaan voor een zwangerschapstest maar we hadden nog geen datum voor wanneer. Toen belde ze mij op mijn werk en vertelde ze dat ze vanochtend al was gegaan en dat ze zwanger is. Dat vond ik al vreemd want het is toch leuk om dat samen te doen? We hebben wel samen een echo laten maken. We gingen ook altijd samen naar voorlichtings avonden. Na mijn werk haalde ik elke week mijn ex af van haar werk (helemaal aan de andere kant vande stad) en gingen we eten bij haar ouders, om daarna naar de zwangerschapsgym te gaan. Uiteraard bracht ik haar ook weer naar huis. Ik mocht daar nooit blijven slapen, omdat haar ouders dat te druk vonden. Ze wilde ook geen contact met mijn ouders. 1e kerstdag zijn we naar mijn ouders gegaan, was allemaal wel leuk. 2e kerstdag heeft ze als verassing mij mee uit eten genomen en het was een leuke romantische avond. Ze bleef bij mij slapen, en die nacht is ze bij mij op een nare manier bevallen (de details zet ik hier liever niet neer) De baby was gelukkig gezond, alleen een klein beetje onderkoeld dus mocht ze pas laat in de ochtend naar buiten. Mijn ex wilde haar niet voeren dus dat heb ik gedaan. Om een uur of 4:00 snachts toen het allemaal net gebeurd was belde ze haar moeder om te vertellen dat we een baby hebben. Haar moeder vroeg of ze meteen met de taxi naar huis kon komen. Dat vind ik echt vreemd dat vraag je toch niet? Later kwamen haar ouders voor het eerst bij mij thuis, en maakte ook voor het eerst kennis met mijn ouders. Mijn ex wilde naar huis voor schone kleren enzo, en toen ze weg wilde gaan keek haar moeder mij aan en zei tegen mij: Nou tot ziens! Met andere woorden: Ik mag niet mee. Maar uiteraard ben ik wel mee gegaan. Mijn ex vond dat ook vreemd. Savonds werd ik door haar moeder verzocht om weer naar huis te gaan. Ik vroeg of ik niet kan blijven slapen, maar dat mocht niet want dat vonden ze weer te druk. En een baby in huis, is dat niet druk dan!? Dat zei ik natuurlijk niet, want op zo'n dag ga ik natuurlijk geen ruzie maken dus ben met tegenzin toch maar naar huis te gaan. Die nacht kreeg ik van mijn ex een sms dat ze erg blij was dat ik bij de bevalling was. Ik had met mijn ex afgesproken dat ik ons dochterje zou aangeven bij het stadsdeel. Net toen ik dat wilde doen belde haar vader mij op en zei: Je hoeft niet meer te komen want ik heb haar al aangegeven bij het stadsdeelkantoor. En toen hing hij op. Ik ben toen naderhand toch zelf geweest om een geboorte akte te krijgen. Daar stond dat haar moeder onze baby had aangegeven, terwijl haar vader zei dat hij dat had gedaan. Ik heb vaak terug gebeld om mijn ex aan de telefoon te krijgen. Ik wilde weten hoe het met haar en ons dochtertje ging. Ik kreeg haar niet aan de telefoon. Zelfs de volgende dag mocht ik haar niet spreken en hingen ze al op zodra ze wisten dat ik belde. Op haar mobiel nam ze ook niet op. Op oud en nieuw heb ik haar eindelijk aan de telefoon gekregen en toen zei ze: Het is uit tussen ons, en je mag je dochtertje niet meer zien. Sinds die tijd heb ik haar dus niet meer gezien. In totaal maar enkele uurtjes. Het komt erg hard aan als je zo ineens te horen krijgt dat je je dochtertje en je vriendin kwijt bent. Dit allemaal is 5 jaar geleden gebeurd. Tot op de dag van vandaag heb ik geen idee waarom ze ineens zo deed.

Het zou ook kunnen dat het van haar ouders moest, want die hadden haar in haar macht. Voorbeeld: Een keer met oud&nieuw wilde ze bij mij zijn, maar dat mocht niet van haar ouders dus bleef ze maar thuis. En dat terwijl ze toen 25 was. Zelf was ik toen 22. Ik vraag me af of er meer mensen zijn die zoiets hebben meegemaakt. Dat ze het zo onverwachts uit maakt is tot daar aantoe maar dan ook nog weigeren dat ik mijn dochterje mag zien vind ik echt belachelijk. Toen ze net bevallen was zei ze nog dat ik de naam van ons dochtertje mag kiezen. We hebben ook samen ruim voor de geboorte getekend dat ik de biologische vader ben. Een erkenning.

Van de site justitie.nl:

De vader is verplicht tot aangifte. De moeder is altijd bevoegd tot aangifte. Als de vader ontbreekt of hij is verhinderd, dan is iemand die bij de bevalling van het kind aanwezig is geweest, verplicht tot aangifte. De aangever moet een geldig legitimatiebewijs meenemen.

Zijn haar ouders dan niet strafbaar wegens valsheid in geschrifte? Want ze waren NIET bij de bevalling aanwezig!

Wie kan het kind erkennen?
Een man die niet getrouwd is met de moeder van een kind kan toch officieel het vaderschap van het kind op zich nemen. Dit wordt het erkennen van een kind genoemd. Het kind kan ook al erkend worden voordat het geboren is. Dit wordt het erkennen van de ongeboren vrucht genoemd. Bij de erkenning kan naamskeuze voor het kind worden gedaan.

Dat hebben we dus samen gedaan. Ik ben wel bezig met een advocaat voor een omgangsregeling maar dat duurt wel erg lang. Ik hoop wel dat ik ooit weer mijn dochtertje zie. Voor mijn ouders is het ook niet leuk want hun zijn oma&opa en hebben hun enige kleindochter ook maar een paar uurtjes gezien.

Tot nu toe heb ik geen poot om op te staan en sta ik met mijn rug tegen de muur.... Kan het kloppen dat zoiets als dit zó lang kan duren via een advocaat? Verder heb ik geen flauw idee wat ik nog meer kan doen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jeetje, wat een verhaal, joh.

Jij zegt dat je geen poot hebt om op te staan, maar je hebt toch met haar dat briefje gemaakt dat jij de biologische vader bent? Wat was voor jullie de reden om zoiets te tekenen?

Je vraagt of het zo lang kan duren met een advocaat. Hoe lang geleden heb je die ingeschakeld? In het algemeen gesproken: ja een gerechtelijke procedure kan vrij lang duren. Wat jou misschien helpt is je advocaat vragen je goed op de hoogte te houden en zelf bijvoorbeeld goed termijnen in de gaten te houden. Bijvoorbeeld: als de advocaat een brief stuurt vragen: hoe lang trek je uit voor het ontvangen van een antwoord? (en dan na die termijn eens even bellen of de advocaat al wat gehoord heeft). Overleg hierover eens even met je advocaat.
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 12:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de Opa aangifte doet bij de burgelijke stand, komt het kind toch op de moeders achternaam, en blijft de biologische vader buiten het gezichtsveld.
Als de Biologische vader aangifte doet komt het op zijn achternaam.
Ook moet je er rekening mee houden, als je het kind erkent hebt, en de moeder, met kind wil niks meer van je weten, dat je wel 21 jaar lang opdraaid om alimentatie te betalen, dus wees in alles voorbereid.

heb ik het mis mag iemand mij verbeteren.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tussenwalenschip schreef:
Als de Opa aangifte doet bij de burgelijke stand, komt het kind toch op de moeders achternaam, en blijft de biologische vader buiten het gezichtsveld.

Welnee, want zo'n derde kan best melden wie de vader is. Zie ook de tekst die TS hierover al postte: Als de vader ontbreekt of hij is verhinderd, dan is iemand die bij de bevalling van het kind aanwezig is geweest, verplicht tot aangifte. Zie voor een meer compleet plaatje 1:19e BW.

Quote:
Ook daar heb je ongelijk. Ouders kunnen er namelijk voor kiezen welke achternaam het kind draagt. Zie voor compleet plaatje betreffende de geslachtsnaam 1:5 BW.

Quote:
Ook moet je er rekening mee houden, als je het kind erkent hebt, en de moeder, met kind wil niks meer van je weten, dat je wel 21 jaar lang opdraaid om alimentatie te betalen, dus wees in alles voorbereid.
In dit geval een beetje een negatieve insteek/toonzetting naar mijn mening. Ik heb niet de indruk dat hier een pijnpunt ligt. TS wil graag omgang met zijn kind.

Of van een officiële erkenning in casu sprake is betwijfel ik nog een beetje op grond van hoe het door TS verwoord is, maar het kan goed. Om juridisch vader te worden moet TS (of welke man in zo'n situatie ook) in elk geval ofwel het kind erkennen ofwel adopteren ofwel moet het vaderschap gerechtelijk zijn vastgesteld (1:199 BW voor als je wilt checken). Erkenning kan zowel bij de burgerlijke stand als bij notariële akte (1:203 BW), maar de moeder moet er natuurlijk wel mee accoord gaan bij zo'n jong kind, dus mocht het niet gebeurd zijn, dan kan TS dit niet zelfstandig regelen.

Wel is het zo dat ook de verwekker van een kind onderhoudsplichtig is (als ware hij ouder); daar heb je gelijk in.
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

TikSimone.
Duidelijke uiteenzetting, dank je wel.

Ik wens Racefraek.ook sterkte toe, in deze weg.
klokluider

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="tikSimone"]
tussenwalenschip schreef:

Welnee, want zo'n derde kan best melden wie de vader is. Zie ook de tekst die TS hierover al postte: Als de vader ontbreekt of hij is verhinderd, dan is iemand die bij de bevalling van het kind aanwezig is geweest, verplicht tot aangifte. Zie voor een meer compleet plaatje 1:19e BW.

alleen was schoonmoeder niet bij de bevalling aanwezig.

Quote:

Ook daar heb je ongelijk. Ouders kunnen er namelijk voor kiezen welke achternaam het kind draagt. Zie voor compleet plaatje betreffende de geslachtsnaam 1:5 BW.

in geval van erkenning moet moeder een handtekening zetten als het kind met de naam van de vader ingeschreven moet worden.

Quote:

In dit geval een beetje een negatieve insteek/toonzetting naar mijn mening. Ik heb niet de indruk dat hier een pijnpunt ligt. TS wil graag omgang met zijn kind.

je hebt gelijk Simone maar ik denk dat je dit moet zien als een mededeling dat bij erkenning er sprake is van onderhoudsplicht van de vader. Ook zie je hier de wrangheid van de situatie. Wel betalen maar je kind niet zien.

Quote:
Of van een officiële erkenning in casu sprake is betwijfel ik nog een beetje op grond van hoe het door TS verwoord is, maar het kan goed. Om juridisch vader te worden moet TS (of welke man in zo'n situatie ook) in elk geval ofwel het kind erkennen ofwel adopteren ofwel moet het vaderschap gerechtelijk zijn vastgesteld (1:199 BW voor als je wilt checken). Erkenning kan zowel bij de burgerlijke stand als bij notariële akte (1:203 BW), maar de moeder moet er natuurlijk wel mee accoord gaan bij zo'n jong kind, dus mocht het niet gebeurd zijn, dan kan TS dit niet zelfstandig regelen.

ik ga er vanuit dat vader de erkenningspapieren heeft ingevuld.

Quote:
Wel is het zo dat ook de verwekker van een kind onderhoudsplichtig is (als ware hij ouder); daar heb je gelijk in.

sorry je had al gezegd dat hij onderhoudsplichtig is.

Ook is het van belang dat de omgangsregeling zo snel als mogelijk wordt opgestart desnoods middels een kort geding de tijd werkt nu tegen je. Je kan stellen dat er zij het van hele korte duur sprake is geweest van family ties. Je bent de vader, je was er bij bij de geboorte, je hebt je kind warm gehouden en je hebt je kind gevoed. In dat geval mag je family ties aannemen zodat een beroep op family life kan worden gedaan. maar 5 jaar geleden is erg lang. Wat doet die advocaat allemaal? Ik zou sneller zorgen dat het tot een procedure komt. laat de advocaat een Kort Geding starten.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds