|
Auteur |
Bericht |
L.Vis
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 12 jan 2009 11:05 Onderwerp: opeenvolgende huurovken --> art. 7:292? |
|
|
Goedemorgen,
Ik zit met een praktisch probleem en hoop echt dat jullie me daarbij kunnen helpen.
De vraag is als volgt: wanneer ik als verhuurder al bijna 20 jaar lang opeenvolgende huurovereenkomsten voor bepaalde tijd sluit met dezelfde huurder (van bedrijfsruimte), en als meest recentelijk een overeenkomst van 1 jaar aanga, kan de huurder zich dan beroepen op Art. 7:292 lid 1?
Ik vind er geen jurisprudentie over.
Bij voorbaat ontzettend bedankt. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 12 jan 2009 12:39 Onderwerp: Re: opeenvolgende huurovken --> art. 7:292? |
|
|
L.Vis schreef: | Goedemorgen,
Ik zit met een praktisch probleem en hoop echt dat jullie me daarbij kunnen helpen.
De vraag is als volgt: wanneer ik als verhuurder al bijna 20 jaar lang opeenvolgende huurovereenkomsten voor bepaalde tijd sluit met dezelfde huurder (van bedrijfsruimte), en als meest recentelijk een overeenkomst van 1 jaar aanga, kan de huurder zich dan beroepen op Art. 7:292 lid 1?
Ik vind er geen jurisprudentie over.
Bij voorbaat ontzettend bedankt. |
Een beroep op 7:292 lid 1 BW kan in deze situatie niet, er vanuit gaande dat de overeenkomsten steeds min of meer inhoudelijk gelijk waren. Ofwel de huurder kan zich op het standpunt stellen dat er een overeenkomst voor onbepaalde tijd is (huurperiode bedraagt totaal meer dan 10 jaar; art. 7:300 lid 1 BW), ofwel dat er een overeenkomst voor één jaar is (art. 7:301 BW).
Het kan anders liggen als er bijzondere omstandigheden zijn; bijv. (ik noem maar iets) 6 jaar geleden is de vorige overeenkomst gesloten, die qua inhoud of object wezenlijk anders was dan de overeenkomst(en) daarvóór (dus er waren meer veranderingen dan alleen een andere huurprijs). In dat geval zou een beroep van de huurder op 7:292 BW wellicht wel kunnen slagen; zeker is dit echter niet.
Zie bijvoorbeeld voor een geval waarin het beroep niet slaagtdeze uitspraak. |
|
|
|
 |
|