|
Auteur |
Bericht |
mikey292
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 12:18 Onderwerp: Geweigerde brief vordering schuld |
|
|
Hallo allemaal,
Ik heb het volgende vraagstuk;
In 2007 heeft iemand een schuldbekentenis bij mij getekend voor een schuld van ongeveer 12000 euro. Hierin is opgenomen dat de aflossing prompt op verschijndagen voldaan dient te worden en dat bij het niet nakomen van deze verplichting het resterende bedrag incl. alle bijkomende kosten ineens opeisbaar is.
Nu heeft betrokkene per 1-1-2009 geen premie betaald waardoor het gehele bedrag ineens opeisbaar is. Ik heb hier een aangetekende brief met hantekeningretourkaart voor verstuurd waarin het gehele bedrag incl. alle bijkomende kosten voor rekening van de schuldenaar komen.
Echter is deze brief vandaag retour gekomen doordat schuldenaar de brief heeft geweigerd. Mijn vraag is wat ik hier nu verder mee kan, moet ik het uit handen geven aan een incassobureau, een advocaat of is er een andere mogelijkheid? En wat als betrokkene is verhuisd? Is er een mogelijkheid om de gegevens te achterhalen? Ik heb nog ergens een BSN van betrokkene.
Graag ontvang ik van jullie een onderbouwd advies e.o. antwoord. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 21:40 Onderwerp: |
|
|
Het weigeren van een aangetekende brief is voor risico van de ontvanger. Gezien het bedrag zult u zich tot een advocaat moeten wenden om een vonnis te verkrijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 jan 2009 22:19 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Gezien het bedrag zult u zich tot een advocaat moeten wenden om een vonnis te verkrijgen. |
Tenzij er al 7000 euro (plus rente en bijkomende kosten) is afbetaald  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mikey292
|
Geplaatst: vr 09 jan 2009 0:32 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | StevenK schreef: | Gezien het bedrag zult u zich tot een advocaat moeten wenden om een vonnis te verkrijgen. |
Tenzij er al 7000 euro (plus rente en bijkomende kosten) is afbetaald  |
Wat bedoeld u met tenzij er al 7000 euro is betaald? Zou de rest dan niet toegewezen worden en ben ik dan een deel van mijn geld kwijt? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 jan 2009 2:14 Onderwerp: |
|
|
mikey292 schreef: | Wat bedoeld u met tenzij er al 7000 euro is betaald? Zou de rest dan niet toegewezen worden en ben ik dan een deel van mijn geld kwijt? |
Nee nee, wat ik bedoel is dat als de vordering 5000 euro of minder bedraagt de kantonrechter bevoegd is. Bij de kantonrechter zijn partijen niet verplicht zich door een advocaat te laten vertegenwoordigen. Je zou dan in theorie zelf kunnen procederen, of je laten vertegenwoordigen door een jurist die geen advocaat is (goedkoper).
Als minder dan 7000 euro is afgelost bedraagt de vordering meer dan 5000 euro, en is de rechtbank bevoegd. In dat geval kan alleen via een advocaat worden geprocedeerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mikey292
|
Geplaatst: vr 09 jan 2009 12:07 Onderwerp: |
|
|
Ok dat is duidelijk.
Betrokkene heeft een schuldbekentenis getekend waarin is opgenomen dat de verschuldigde premie prompt op verschijndagen voldaan dient te worden en dat bij het uitblijven hiervan het gehele bedrag ineens opeisbaar is.
Is dit voldoende of moet ik nog een procedure in met aanmaningen etc?
En in de aangetekende brief, die ik ook per reguliere post heb gestuurd, staat dat alle kosten voor rekening van de schuldenaar komen, is dit ook voldoende?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
equity
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 14
|
Geplaatst: za 10 jan 2009 21:34 Onderwerp: |
|
|
Voor de zekerheid zou ik een ingebrekestelling sturen (dat hij binnen een x aantal dagen moet betalen...). Als je dan nog geen geld hebt heb je in ieder geval voldoende bewijs voor een procedure. Zoals reeds aangegeven moet dit wel via een advocaat. De kosten (let wel, dit zijn gefixeerde kosten en niet de werkelijke kosten) kun je dan als buitengerechtelijke kosten vorderen. Vraag ook een kostenveroordeling voor de procedure. Ik ga er echter van uit dat je advocaat dit allemaal voor je zal doen |
|
|
|
 |
|