Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 1:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkopen via marktplaats
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RonnyJ

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 13:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
mikeyxz schreef:
Ze kunnen je niets maken dan, het product is in hun bezit kapot gegaan. Zo is de wereld nou eenmaal, die xboxen gaan nu eenmaal kapot, jij staat volledig in je recht.

Het feit dat Xbox'en blijkbaar zo breekbaar zijn, is juist een belangrijke aanwijzing dat de kiem van het defect van de Xbox waar het hier om gaat al op het moment van aflevering aanwezig was. Of Xbox'en nu vaak kapot gaan of niet, een Xbox die snel kapot gaat is niet conform te noemen. De koper van een spelconsole mag verwachten dat de console een flinke tijd meegaat, en dit is niet anders wanneer het gaat om een tweedehands console zolang die voor een normale prijs is aangeschaft.

Dus als wat mikeyxz hier schrijft feitelijk juist is, is het duidelijk dat de geleverde Xbox niet-conform was. De koper kan dan vragen om kosteloze reparatie of vervanging. Voldoet de verkoper hier niet aan binnen een redelijke termijn, dan kan de koper de koop ontbinden. Dan krijgt de verkoper zijn Xbox terug, en de koper haar geld.

De verkoper kan het vervolgens op zijn gemak met Microsoft uitvechten (maar kan ook de persoon of winkel aanspreken van wie hij de Xbox heeft gekocht).

En nog even terug naar mikeyxz's redenering: kun je je voorstellen dat een winkelier die Xbox'en verkoopt daarmee weg zou komen? Net zoals een winkelier er niet mee weg komt, komt maar10 ook niet met die redenering weg.

Als hetgeen wat MikeyX schrijft juist is bewijst dat idd. dat de Xbox niet conform was. Maar de verwachtingen van de koper dienen ook te worden bijgesteld. Dit is algemeen in het nieuws geweest. De koper, heeft een bepaald onderzoeksplicht, en had daarbij te weten kunnen komen wat er aan de hand is met die Xboxen. De koper dat dus redelijkerwijs niet meer mogen verwachten dat de omgebouwde Xbox het zonder problemen zou doen.

M.a.w. het enige wat het zou aantonen is dat de koper niet mocht verwachten dat het product zonder problemen zou werken. De verwachtingen van een koper hoeven niet voor elk product hetzelfde te zijn.

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 14:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het ombouwen is een punt. Ik zou daar meer van moeten weten en van wat daaromtrent precies is afgesproken om dat goed te kunnen beoordelen.

Maar ik vind het moeilijk te aanvaarden dat de verkoper van een spelconsole genaamd Xbox zich zou kunnen beroepen op het uit de media bekende feit dat een Xbox snel kapot gaat (wat naar ik aanneem nooit door Microsoft is bevestigd). Een spelconsole dient een paar jaar mee te gaan. Als de verkoper niet verantwoordelijk wil zijn voor ondeugdelijke Xbox'en (ook al is het bekend dat bijna iedere Xbox ondeugdelijk is), dan moet de verkoper maar geen Xbox'en verkopen. Zo zie ik het in ieder geval.

Als de verkoper er specifiek voor waarschuwt dat een door hem aangeboden spelconsole niet deugt, dan kan het anders zijn.

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het ombouwen is een punt. Ik zou daar meer van moeten weten en van wat daaromtrent precies is afgesproken om dat goed te kunnen beoordelen.

Maar ik vind het moeilijk te aanvaarden dat de verkoper van een spelconsole genaamd Xbox zich zou kunnen beroepen op het uit de media bekende feit dat een Xbox snel kapot gaat (wat naar ik aanneem nooit door Microsoft is bevestigd). Een spelconsole dient een paar jaar mee te gaan. Als de verkoper niet verantwoordelijk wil zijn voor ondeugdelijke Xbox'en (ook al is het bekend dat bijna iedere Xbox ondeugdelijk is), dan moet de verkoper maar geen Xbox'en verkopen. Zo zie ik het in ieder geval.

Als de verkoper er specifiek voor waarschuwt dat een door hem aangeboden spelconsole niet deugt, dan kan het anders zijn.

Ik vind niet dat je van een tweedehandsproduct waar mee geknoeit is mag verwachten dat deze een X aantal jaar meegaat. Wel van een nieuwe en ongebruikte Xbox. Afgezien van het punt of de Xbox al dan niet ondeugdelijk was ten tijde van de verkoop.

Wat ook van belang is, is de verkoopprijs en de mededelingen van de verkoper over het moment van aankoop. Mocht dat laatste meer dan 3 jaar geleden zijn, dan kan je niet meer van de Xbox verwachten dat deze het nog zonder problemen zal doen.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om uit te wijden in het kort:

De xbox360 staat erom bekend teveel warmte te genereren en intern het functioneren te stoppen, dit heeft niets met tijd te maken, de ene leeft een maand terwijl de ander gerust een aantal jaren doorgaat. Dit is wereldwijd bekend nadat in het nieuws is geweest dat dit niet erg consument-vriendelijk is. In amerika is er een class act geweest en ook in nederland is het onder de aandacht geweest in o.a. Kassa!

Microsoft is uiteindelijk tegemoet gekomen aan de klachten en heeft alle garanties tot drie jaar uitgebreid. Zie ook het artikel dat ik eerder gepost heb.

Voor meer info over alle problemen en de historie: http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_technical_problems

Verder nog over het ombouwen: Bij het ombouwen wordt de sticker achterop verwijderd en wordt de dvd-drive eruit gehaald en via een PC geflasht. Er wordt niet "gerommeld". Na deze operatie wordt de console dichtgemaakt en de sticker wordt teruggeplaatst of meegegeven op vetvrij sticker-papier. Mocht de console doodgaan, dan kan de xbox terug geflasht worden, de sticker geplakt worden en kan er zonder meer aanspraak gedaan worden op je 3 jaar garantie.

Een ongelukkige samenloop van omstandigheden in dit geval allemaal moet ik toevoegen maar ik vind alsnog dat maarten niets verweten kan worden. Het feit dat de kennis van de koper niet op peil was en hogere verwachtingen had dan mag worden verondersteld vind ik te wijten aan haar eigen schuld. Enige onderzoek en intypen van xbox 360 op google wijst al uit op de fouten van xbox360.

Om nog in te gaan op de opmerking over xbox(1), die heeft dit probleem van teveel hitte nooit gehad en is/was ook niet bekend. Met de xbox1 was nooit was mis. Maar met de xbox 360 zijn ongelooflijk veel dingen mis, maar dat is dan ook bekend en voor risico van de koper.

Algemene side-note: Waarom worden dan toch zoveel xbox360's verkocht? Ze kosten relatief weinig in vergelijking met de Playstation 3, momenteel de enige concurrent op het gebied van nieuwe gaming. 360 kost 150 euro en op marktplaats vaak niet meer dan 99 euro. De PS3 echter gaat nog steeds voor ongeveer 350 (pin me er niet op vast) euro's over de toonbank en hij is niet om te bouwen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mikeyxz je wilt met toch niet vertellen dat iemand die een spelcomputer gaat ombouwen nog steeds aanspraak kan maken op de garantie? Shocked Ik kan het mis hebben, maar dat lijkt mij toch echt een gegeven waaronder de garantie komt te vervallen.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 18:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

RonnyJ schreef:
Mikeyxz je wilt met toch niet vertellen dat iemand die een spelcomputer gaat ombouwen nog steeds aanspraak kan maken op de garantie? Shocked Ik kan het mis hebben, maar dat lijkt mij toch echt een gegeven waaronder de garantie komt te vervallen.

Als de garantiesticker intact is en de firmware origineel is kan je gewoon aanspraak maken op de volledige garantie, met andere woorden: een ombouw kan even simpel als dat hij gedaan is weer ongedaan gemaakt worden. Er worden geen componenten veranderd.

http://www.xboxservice.nl/content/view/108/45/

Hier noemen ze het "garantie" maar bijna alle ombouwers verlenen de gratis service uit coulance om hem terug te flashen als hij bij hun geflasht is. De term ombouwen in casu een beetje misplaatst, er kan beter gesproken worden van flashen er wordt immers niets aan de (interne) bouw veranderd.

Het mooiste wordt het hier uitgelegd:

http://www.drummel.nl/?nav=faq2&faqcat=x360

Hoe zit het met de garantie van Microsoft op de Xbox 360?

In principe vervalt de garantie van Microsoft op uw Xbox 360 wanneer wij deze openen. We hebben echter de ervaring dat bij problemen met de Xbox 360 u deze zonder problemen door Microsoft onder garantie kunt laten repareren, ook na de ombouw. De standaard garantie van Microsoft geldt 3 jaar op de meest voorkomende problemen. Het is wel aan te raden om, voordat u de defecte Xbox 360 terug stuurt naar Microsoft, deze door ons gratis naar originele staat te laten flashen. U kunt hiervoor een afspraak maken. Nadat wij de speler weer origineel hebben gemaakt, kunt u contact op nemen met Microsoft, waarna zij de Xbox 360 bij u op komen halen. Meer informatie hierover krijgt u wanneer u bij ons bent. Wanneer u de gerepareerde Xbox 360 weer terug heeft ontvangen, is het mogelijk dat wij deze weer opnieuw voor uw ombouwen. Omdat u de Xbox 360 al eerder bij ons heeft laten ombouwen, krijgt u het kortingstarief van 20 euro.

Mede hierom heb ik het vorige geschreven om even de ombouw toe te lichten waar velen van u in het duister tasten. Hiermee wil ik slechts duidelijk maken dat het al dan niet omgebouwd zijn van een xbox niets heeft te maken met de levensduur van een xbox 360 omdat er hardware-matig niets veranderd wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mikeyxz schreef:
Een ongelukkige samenloop van omstandigheden in dit geval allemaal moet ik toevoegen maar ik vind alsnog dat maarten niets verweten kan worden.

Het gaat ook niet om verwijtbaarheid van de verkoper, het gaat om de vraag of de afgeleverde zaak de eigenschappen had die de koper gelet op de aard van de zaak en de mededelingen van de verkoper mocht verwachten (art. 7:17 BW).

Een Xbox is naar zijn aard een spelconsole. Een spelconsole koop je niet om één keer mee te spelen, maar om een aantal jaar te gebruiken. Hij kan door pech kapot gaan, maar als zo'n ding het door ontwerpfouten in notime begeeft, was het ding al bij aflevering niet-conform. In dat geval kun je als koper de verkoper aanspreken.

Een autoverkoper kan zich ook niet verweren door aan te voeren dat het nu eenmaal bekend is dat van een bepaald type auto de motor het meestal binnen een jaar begeeft. Het feit dát de motor het bij veel auto's van dat type binnen een jaar begeeft is nu juist een belangrijke aanwijzing en waarschijnlijk voor de rechter overtuigend bewijs dat als hetzelfde overkomt bij jouw auto, er al iets met die auto mis was op het moment van aflevering.

Het argument dat je aanvoert werkt dus 100% in het nadeel van de verkoper. Wel kan die verkoper het op zijn beurt weer gebruiken tegen de persoon van wie hij de zaak heeft gekocht. Alleen zou in dit geval Microsoft of de winkel aan maarten kunnen tegenwerpen dat het defect wellicht is veroorzaakt door het ombouwen van de Xbox. Maar lindast heeft daar in principe niets mee te maken. Ook al wist zij dat de Xbox was omgebouwd, dan nog mag zij verwachten dat de Xbox het niet gelijk begeeft (wel afhankelijk van de prijs die zij heeft betaald, natuurlijk).

BerichtGeplaatst: do 08 jan 2009 18:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

mikeyxz schreef:
RonnyJ schreef:

Als de garantiesticker intact is en de firmware origineel is kan je gewoon aanspraak maken op de volledige garantie, met andere woorden: een ombouw kan even simpel als dat hij gedaan is weer ongedaan gemaakt worden. Er worden geen componenten veranderd.

http://www.xboxservice.nl/content/view/108/45/

Hier noemen ze het "garantie" maar bijna alle ombouwers verlenen de gratis service uit coulance om hem terug te flashen als hij bij hun geflasht is. De term ombouwen in casu een beetje misplaatst, er kan beter gesproken worden van flashen er wordt immers niets aan de (interne) bouw veranderd.

Het mooiste wordt het hier uitgelegd:

http://www.drummel.nl/?nav=faq2&faqcat=x360

Hoe zit het met de garantie van Microsoft op de Xbox 360?

In principe vervalt de garantie van Microsoft op uw Xbox 360 wanneer wij deze openen. We hebben echter de ervaring dat bij problemen met de Xbox 360 u deze zonder problemen door Microsoft onder garantie kunt laten repareren, ook na de ombouw. De standaard garantie van Microsoft geldt 3 jaar op de meest voorkomende problemen. Het is wel aan te raden om, voordat u de defecte Xbox 360 terug stuurt naar Microsoft, deze door ons gratis naar originele staat te laten flashen. U kunt hiervoor een afspraak maken. Nadat wij de speler weer origineel hebben gemaakt, kunt u contact op nemen met Microsoft, waarna zij de Xbox 360 bij u op komen halen. Meer informatie hierover krijgt u wanneer u bij ons bent. Wanneer u de gerepareerde Xbox 360 weer terug heeft ontvangen, is het mogelijk dat wij deze weer opnieuw voor uw ombouwen. Omdat u de Xbox 360 al eerder bij ons heeft laten ombouwen, krijgt u het kortingstarief van 20 euro.

Mede hierom heb ik het vorige geschreven om even de ombouw toe te lichten waar velen van u in het duister tasten. Hiermee wil ik slechts duidelijk maken dat het al dan niet omgebouwd zijn van een xbox niets heeft te maken met de levensduur van een xbox 360 omdat er hardware-matig niets veranderd wordt.

Als we het even juridisch bekijken ben je dus aan het frauderen en heb je eigenlijk geen aanspraak meer op die garantie na het ombouwen. Ik kan me echt niet voorstellen dat Microsoft kosten zou gaan maken terwijl dit juridisch gezien niet nodig is. Maar goed als het in de praktijk zo werkt....
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds