Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 6:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Non-conformiteit bewijzen
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 21:18    Onderwerp: Non-conformiteit bewijzen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vroeg me af wat is er voor nodig om te bewijzen dat een product non-conform is? Zeg maar, waar ligt de lat?

Een productiefout in een serie vertoont zich snel in meerdere producten, dus dat lijkt me dan wel een duidelijk geval van non-conformiteit. Maar hoe zit het als er op de behuizing geen enkele aanwijzingen van mishandeling te vinden zijn?

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 09 jan 2009 21:59    Onderwerp: Re: Non-conformiteit bewijzen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik vroeg me af wat is er voor nodig om te bewijzen dat een product non-conform is? Zeg maar, waar ligt de lat?

Een productiefout in een serie vertoont zich snel in meerdere producten, dus dat lijkt me dan wel een duidelijk geval van non-conformiteit. Maar hoe zit het als er op de behuizing geen enkele aanwijzingen van mishandeling te vinden zijn?

Een non-conform product hoeft niet per sé aan mishandleing onderworpen te zijn. Voorts geldt dat van een product wordt vermoed dat het gebrekkig is wanneer het gebrek zich binnen een half jaar openbaart (art 7:18 lid 2 BW). Bewijslast dat het niet zo is ligt dan bij de verkoper. Na deze termijn ligt het bij de koper.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 2:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben bekent met de verdeling van bewijslast.

Quote:
Een non-conform product hoeft niet per sé aan mishandleing onderworpen te zijn.

Ik bedoel is de afwezigheid van sporen van mishandeling voldoende om aan die bewijslast te voldoen?

cia76

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:

Ik bedoel is de afwezigheid van sporen van mishandeling voldoende om aan die bewijslast te voldoen?

Nee dat is niet voldoende. Een gebrek hoeft niet per sé visueel waarneembaar te zijn. Neem een videocamera die er op het oog puntgaaf uitziet (inclusief verpakking) maar waarvan de hardware of software het toch binnen een half jaar begeeft zonder dat dit de oorzaak is van ondeugdelijk gebruik. In dat geval is de camera toch echt gebrekkig c.q non-conform. Van een nieuwe videocamera hoef je namelijk niet te verwachten dat ie bij normaal gebruik binnen een half jaar dergelijke gebreken gaat vertonen.

Je zult het per geval moeten bekijken. In het voorbeeld van de camera kun je er wellicht achterkomen hoe het komt dat de hard- of software het heeft begeven en derhalve vaststellen dat dit er al wel was of al niet was bij aankoop. Met de bewijslastverdeling hiervan ben je bekend schrijf je, dus vul verder maar in.

Als je een concreet geval op het oog hebt, is het handig om de casus even te beschrijven.
equity

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: za 10 jan 2009 21:31    Onderwerp: Re: Non-conformiteit bewijzen Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:

Voorts geldt dat van een product wordt vermoed dat het gebrekkig is wanneer het gebrek zich binnen een half jaar openbaart (art 7:18 lid 2 BW). Bewijslast dat het niet zo is ligt dan bij de verkoper. Na deze termijn ligt het bij de koper.

Als ik me goed herinner gaat dit alleen op bij consumentenkoop.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: zo 11 jan 2009 8:05    Onderwerp: Re: Non-conformiteit bewijzen Reageer met quote Naar onder Naar boven

equity schreef:
cia76 schreef:

Voorts geldt dat van een product wordt vermoed dat het gebrekkig is wanneer het gebrek zich binnen een half jaar openbaart (art 7:18 lid 2 BW). Bewijslast dat het niet zo is ligt dan bij de verkoper. Na deze termijn ligt het bij de koper.

Als ik me goed herinner gaat dit alleen op bij consumentenkoop.

Ja, dat is waar. Artikel 7:18 lid 2 BW handelt over consumentenkoop.
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: ma 12 jan 2009 21:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen concreet geval op het oog, maar ik kan er wel eentje verzinnen: Een nieuwe TV wordt gekocht (consumentenkoop), maar sterft na 11 maanden. De TV gaat wel aan maar het beeldscherm blijft pik zwart. Op het product is geen garantie gegeven. Het product wordt naar de winkel gebracht, waar het product vervolgens onderzocht wordt. (Natuurlijk dubieus om het product naar dezelfde winkel toe te brengen, maar goed dat gebeurt vaak.) Onderzoek wijst uit dat het aansturingsmeganisme stuk is. Op de behuizing is geen krasje te vinden. Herstel zal 200 euro kosten. De winkel verwacht nu dat de koper 50 euro aan onderzoekskosten betaalt plus eventueel 200 euro voor het herstel.

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 13:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik heb geen concreet geval op het oog, maar ik kan er wel eentje verzinnen: Een nieuwe TV wordt gekocht (consumentenkoop), maar sterft na 11 maanden. De TV gaat wel aan maar het beeldscherm blijft pik zwart. Op het product is geen garantie gegeven. Het product wordt naar de winkel gebracht, waar het product vervolgens onderzocht wordt. (Natuurlijk dubieus om het product naar dezelfde winkel toe te brengen, maar goed dat gebeurt vaak.) Onderzoek wijst uit dat het aansturingsmeganisme stuk is. Op de behuizing is geen krasje te vinden. Herstel zal 200 euro kosten. De winkel verwacht nu dat de koper 50 euro aan onderzoekskosten betaalt plus eventueel 200 euro voor het herstel.

Dan is het toch evident dat de koper het product niet heeft 'mishandelt'?

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 jan 2009 17:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En een enkel krasje zal in het algemeen ook niet voldoende zijn om aan te tonen dat het defect aan het aansturingsmechanisme is ontstaan door toedoen van de koper.

Maar goed, het gaat hier om het geval dat de koper moet bewijzen dat de TV bij aflevering niet voldeed aan wat je ervan mocht verwachten. Het helpt de koper om te weten dat het defect in het aansturingsmechanisme zit. Hij kan nu stellen dat het bij zo'n defect meer aannemelijk is dat het aansturingsmechanisme bij aflevering al van slechte kwaliteit was, dan dat het defect pas later is ontstaan. Het is dan aan de rechter om hierover een oordeel te vellen.

Als de koper zou kunnen aantonen dat bij dit type TV het aansturingsmechanisme wel vaker problemen veroorzaakt, kan dat voor de rechter een extra aanwijzing zijn dat de TV al bij aflevering niet voldeed.

Algemene bewijsregels lijken mij niet te geven, het zal denk ik altijd van geval tot geval moeten worden beoordeeld.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds