|
Auteur |
Bericht |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: za 01 nov 2008 20:22 Onderwerp: Naamswijziging. |
|
|
Iemand van 19 jaar vraagt achternaamswijziging aan, en wil de achternaam van moeder.(moeder gaat akkoord)
deze persoon heeft 15 jaar geen contact met wettelijke vader.
1 / eerst gaat de aanvraag naar Den haag
2/dan de betaling
3/Verhoor Gemeente waar de desbetreffende woont.
Vader gaat niet akkoord.
4/ bericht uit den haag justitie, voor 6weken de tijd voor bezwaarschrift.
alleen vader gaat weer niet akkoord.
Wat gebeurd er verder, kan het zover komen dat er een rechtspraak van komt,dat deze persoon van 19 zefs een advocaat moet nemen.
wie weet verdere gang van zaken.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 0:04 Onderwerp: |
|
|
O' |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 12:22 Onderwerp: |
|
|
De brochure, naamswijziging bevat geen verdere gegevens van mijn vraag.
Het gaat om de verdere verloop als er bezwaar en beroep is tegen de overheid,,,
Tot hoever kan dit dan gaan,  |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 13:19 Onderwerp: |
|
|
Is dit huiswerk? Of een werkelijke situatie?
In elk geval staat het antwoord volgens mij wel in de brochere (p. 26). Als ik het goed begrijp dan krijg je op een gegeven moment een brief van de Minister van Justitie waarin staat wat hij van plan is te besluiten (als het positief is: wat hij van plan is voor te stellen aan de Koningin om te besluiten). Als je het niet eens bent met dat voornemen, kun je bezwaar maken. Dan volgt een "beslissing op bezwaar". Als je het daar nog steeds niet mee eens is, zul je inderdaad beroep moeten instellen bij de bestuursrechter. Daar heb je geen advocaat voor nodig. Je mág wel een advocaat meenemen, of iemand anders die je kan helpen (dat mag ook je moeder zijn bijvoorbeeld), maar dat hoeft niet.
Dit bezwaar en beroep is op zichzelf de "normale" gang van zaken als je het niet eens met een besluit van de overheid. Het bijzondere is hier (maar dat is vooral interessant als dit een huiswerkvraag is anders zal het je worst wezen denk ik) dat je geen bezwaar en beroep instelt tegen het KB waarmee de naam wordt gewijzigd maar tegen het eerdere besluit van de Minister van Justitie dat daaraan vooraf gaat. Wat snel zoeken leidt mij ertoe te vermoeden dat dit niet waterdicht wettelijk geregeld is, maar misschien is deze werkwijze in jurisprudentie bepaald. (Zie de amvb "Regelen betreffende verzoeken tot naamswijziging en tot naamsvaststelling" en de bijlage bij de Awb.)
Toevoeging: ik kan zo snel niet inzien wat het ertoe doet of de vader akkoord gaat. Voor zover ik kan nagaan, is dit geen vereiste voor naamswijziging in dit geval.
|
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 15:36 Onderwerp: |
|
|
Dit is een werkelijke situatie.
In mijn eerste vraag is de procedure dus al zover, dat voor de tweede keer de wettelijke vader bezwaar maakt, ik vroeg me dus af tot hoever dat kan gaan, de man zal ook nooit en ten nimmer toestemming geven,
het kan dus zo zijn dat zijn bezwaar nergens op grond en dat de rechter het van de tafel schuift.
Anders kan dit nog lang gaan duren lijkt me.
Daarom vroeg deze jongeman zich af of hij dan op een gegeven moment maar een advocaat moet gaan nemen.
Hoewel hij een gegronde reden heeft tot naamswijziging, |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 17:23 Onderwerp: |
|
|
Ik begrijp de situatie niet helemaal. Tenzij ik mij vergis (wat goed mogelijk is) is er helemaal geen toestemming nodig van de vader maar (in dit geval) alleen van de moeder. Wat staat er in de brief van de Minister van Justitie? Is de minister van plan om het verzoek af te wijzen? Welke reden wordt daarvoor aangevoerd? Een advocaat nemen kan nooit kwaad, maar als dit voor de rechter komt, dan staat deze jongen niet tegenover zijn vader maar tegenover het ministerie van justitie, en vooralsnog snap ik niet waarom de minister van justitie het verzoek zou weigeren. Om te kunnen inschatten of je aan advocaat nodig hebt, is het dus handig om te weten wat de minister zegt. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 20:11 Onderwerp: |
|
|
Ministerie van justitie,,
deze 3 personen hebben 6 weken de tijd om bezwaarschrift in te dienen.
De vader is op de hoogte gesteld van het voornemen om de aanvraag (van de 19 jarige) voor inwilliging in aanmerking te doen brengen.
Hij (de vader) kan op de grond tegen dit voornemen van de algemene bestuursrecht een bezwaarschrift indien.(wat hij ook gedaan heeft)alleen is de tijd 6 weken.tot verdere ontwikkeling.
Dan zal de 19 jarige een bezwaarschriftprocedure krijgen,
De vraag was gaat dat dan maar door, of kan het op een gegeven moment van de tafel geveegt worden,door justitie.
Er is een goede grond voor naamswijziging.+ hij is meerderjarig.
zie eerste regel van mijn eerste onderwerp.
Zou je mij eventueel een positieve en negatieve situatie kunnen schetsen
hoe een verloop van zo,n zaak zou kunnen zijn. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 21:55 Onderwerp: |
|
|
als de zienswijze van de vader van tafel wordt geveegd is het klaar;
als daar nog nadere info over nodig is, komt er wellicht een hoorzitting;
maar uiteindelijk trekt pa waarschijnlijk aan het kortste eind, hij kan het dus mi alleen wat rekken. |
|
|
|
 |
tussenwalenschip
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 23:37 Onderwerp: |
|
|
Allebei bedankt voor de antwoorden.
als de zaak ten einde is zal ik hier de uitslag nog kunnen neerzetten
groet. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 24 dec 2008 13:41 Onderwerp: |
|
|
Ik kan je ook wel zeggen hoe het eindigt:
Het is geen probleem voor een meerderjarig kind om je naam te wijzigen naar die van je moeder als je vader geen akkoord geeft. |
|
|
|
 |
Ienie
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 dec 2008 10:55 Onderwerp: |
|
|
En hoe zit dit met het recht van een vrouw om haar kind haar eigen naam te geven na het uit elkaar gaan van haar en haar partner?
Ik heb begrepen dat wanneer mensen niet getrouwd zijn de vader niet automatisch het gezag over het kind heeft ook niet als hij het kind erkent heeft, kan deze vrouw in dat geval de naam van haar kind wijzigen? |
|
|
|
 |
Joey26
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 dec 2008 12:59 Onderwerp: |
|
|
Uit eigen ervaring is dit dezelfde procedure.
De kinderen van mijn destijdse partner waren 6 & 7 en we waren toen nog niet eens getouwd maar woonden samen.
Naamswijziging aangevraagd, gewijzigd, no problem.
Joey26 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 28 dec 2008 16:12 Onderwerp: |
|
|
Ienie schreef: | En hoe zit dit met het recht van een vrouw om haar kind haar eigen naam te geven na het uit elkaar gaan van haar en haar partner?
Ik heb begrepen dat wanneer mensen niet getrouwd zijn de vader niet automatisch het gezag over het kind heeft ook niet als hij het kind erkent heeft, kan deze vrouw in dat geval de naam van haar kind wijzigen? |
Volgens het Besluit geslachtsnaamswijziging:
art. 3 schreef: | 1. Op eensluidend verzoek van de wettelijke vertegenwoordiger en van degene wiens geslachtsnaam ten behoeve van de minderjarige wordt verzocht, of, indien de naam van een overleden ouder wordt verzocht, op verzoek van de wettelijke vertegenwoordiger, wordt de geslachtsnaam van een minderjarige van twaalf jaren of ouder gewijzigd:
a. in de geslachtsnaam van de ouder wiens naam het kind niet heeft, indien deze ouder na de ontbinding van het huwelijk of de verbreking van de buitenhuwelijkse samenleving met de andere ouder gedurende een aaneengesloten periode van ten minste drie jaren onmiddellijk voorafgaande aan het verzoek de minderjarige heeft verzorgd en opgevoed;
(...)
2. Ten aanzien van het verzoek tot wijziging van de geslachtsnaam van een minderjarige die de leeftijd van twaalf jaren nog niet heeft bereikt, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing met dien verstande dat de termijn van verzorging en opvoeding dan ten minste vijf jaren bedraagt.
4. Het verzoek wordt afgewezen, indien:
d. een ouder weigert in te stemmen met de verzochte geslachtsnaamswijziging van de minderjarige jonger dan twaalf jaren, tenzij:
1°. de ouder aan wie de minderjarige de geslachtsnaam waarvan wijziging wordt verzocht, ontleent, onherroepelijk is veroordeeld wegens het plegen tegen de minderjarige van een van de misdrijven, omschreven in de titels XIII tot en met XV en XVIII tot en met XX van het tweede boek van het Wetboek van Strafrecht, waarbij onder misdrijf wordt begrepen medeplichtigheid aan en poging tot misdrijf;
2°. de ouder aan wie de minderjarige de geslachtsnaam waarvan wijziging wordt verzocht, ontleent, van het gezag over het kind is ontzet; of
3°. verzoekers aantonen dat de ouder aan wie de minderjarige de geslachtsnaam, waarvan wijziging wordt verzocht, ontleent, en het kind niet meer dan gedurende een vierde deel van de periode voorafgaande aan de termijn van verzorging en opvoeding, bedoeld in het tweede lid, in gezinsverband hebben samengeleefd. |
Ik neem aan dat het gaat om een kind jonger dan 12 jaar. Dan moet je volgens dit artikel sinds de verbreking van de samenleving met de andere ouder minimaal 5 jaar voor het kind hebben gezorgd. Daarnaast heb je toestemming van de andere ouder nodig, tenzij aan 1°, 2° of 3° is voldaan. Aan 1° is vermoedelijk (en hopelijk) niet voldaan. Aan 3° weet ik niet. Aan 2° kan niet zijn voldaan, tenzij 2° zo mag worden gelezen dat er ook aan is voldaan als de andere ouder nooit het gezag heeft gehad. Dat is denk ik niet het geval.
Als het kind ouder is dan 12 jaar en zelf instemt met de wijziging zijn de voorwaarden lichter. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ienie
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 dec 2008 16:21 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat klopt het kind is onder de 12 jaar, 4 jaar is ze, het gaat hier om mijn beste vriendin waarvan de partner niet lang na de geboorte van het kind niet meer samenleefde met hun, nog steeds geen cent alimentatie heeft betaald maar zijn dochter toch 1 keer per week opeist en dan zijn ouders voor haar laat zorgen, en zelf dus geen enkele verantwoordelijkheid voor zijn kind neemt
Ik kan dus begrijpen dat het kind eigenlijk de naam van de moeder zou horen te hebben, maar vroeg me dus af hoe dit in het recht werkt en dat is dus blijkbaar nog niet zo simpel |
|
|
|
 |
|