|
Auteur |
Bericht |
marcs
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 02 jan 2009 16:59 Onderwerp: Colportage (Koop op afstand) |
|
|
Hallo,
Ik vraag mij het volgende af:
Ik ben getrouwd in gemeenschap van goederen
IK heb een contract afgesloten bij de Cogas.
Een telefonische verkoper (van een ander energie bedrijf) benadert ons, mijn vrouw heeft contact met hem. Hij vermeld dat het gesprek opgenomen wordt etc. (standaard verhaal).
Een Contract wordt opgestuurd met MIJN naam.
Ik ben enige tijd afwezig vanwege mijn werk. Pas na 14 dagen zie ik het contract dat opgesteld is met MIJN naam, niet die van mijn vrouw. Ik ben het niet eens met dit contract. Ondertussen wordt al wel het contract dat IK heb afgesloten met de Cogas opgezegd.
Is dit contract rechtsgeldig?
Mijn vrouw heeft contact gehad met deze organisatie,niet IK !!
Ben benieuwd naar de reacties!! |
|
|
|
 |
BoeZ
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 63
|
Geplaatst: za 03 jan 2009 2:09 Onderwerp: |
|
|
normaal gesproken mogen echtgenoten zelf rechtshandelingen verrichten waar de andere echtgenoot ook aan gebonden is met uitzondering van een aantal die in het burgerlijk wetboek genoemd zijn. Jouw vrouw mag mijns inziens (maar ik ben niet zo op de hoogte van het huwelijksvermogensrecht) het energiecontract afsluiten maar dan wel op haar eigen naam. Nu zal waarschijnlijk jouw naam in het register van de netbeheerder als contractant hebben gestaan en dat is de reden dat het contract dat is toegestuurd op jouw naam staat.
Echter waar het jou waarschijnlijk om gaat is of je van dat contract afkunt.
Voor energie geldt dat er bij telesales-contracten een bedenktijd geldt van 7 werkdagen waarbinnen je het contract zonder opgaaf van reden teniet kunt doen. Om deze bedenktijd effectief te kunnen laten zijn geldt natuurlijk wel dat de brief met het contract de persoon bereikt die het contract is aangegaan. Dat is hier niet gebeurd omdat jouw naam op de brief stond en jij afwezig was. Te betogen valt dan ook dat de bedenktijd pas gaat lopen op het moment dat jij het contract hebt gezien of dat je van Cogas eist een nieuw contract op de juiste naam te zetten en deze opnieuw toe te sturen waarna opnieuw een bedenktijd gaat lopen. Ik denk dat dit de opties zijn.. Op zich heeft jouw vrouw wel een rechtsgeldig contract afgesloten maar Cogas heeft geblunderd met de uitvoering.
Als Cogas problemen maakt over deze situatie zou je nog naar de Geschillencommissie Energie&Water kunnen stappen (www.degeschillencommissie.nl) |
|
|
|
 |
|