Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 02 jan 2026 0:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stefkó_80

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 1:50    Onderwerp: examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wie kan mij even van advies voorzien ivm studiekosten/contract voor bepaalde tijd. ik wil even mijn mogelijkheden en hoe ik het beste mogelijke onderhandelingen kan aangaan.

de letterlijk tekst uit mijn arbeids ovk:

3.1 the contract is made for a fixed term of six months, commencing on 14 July 2008 and automatically, without any notice, expiring on 13january 2009.
3.2 notwithstanding the fixed term nature of this contract, either party may prematurely terminate this contract of employment, observing the statutory requirements and – in case of notice is being given – also observing a notice period of one calendar month. Notice must be given by the last day of a calendar month.
3.3 In case of renewal of this contract, the new contract of employment shall run for another six months of time under the same conditions as are applicable at the time of expiration, unless both parties agree differently in writing.

Compensations:
8.2 The company will pay for the PDL course, which shall clearly and beyond doubt enhance the Employee’s job performance. In the event, the contract will be terminated or not being prolonged by the employee within 12 months from the date the course was concluded, the Employee shall refund the company the total costs for the course including books.

Mijn vraag is:
1: Als hun niet beginnen over het verlengen van mijn contract dan mag ik aannemen dat het contract automatische is geeindigd dan hoef ik ook niet mijn studie kosten terug te betalen toch?

Betreffende de studiekosten:
De examen data van de studie liggen op 13 en 14 januari. Dit is dus na mijn contract.
Op het moment hebben hun alleen het cursus geld betaald. Ik heb het examen geld zelf betaald ook omdat mijn examen na mijn contract ligt en ik wil niet dat dit zou betekenen dat ik automatische verder met hun wil.

2: Ik vraag mij af wat er gebeurd als hun mij een contract aanbieden onder de zelfde voorwaarden en ik deze eigenlijk niet wil aannemen. moet ik dan de studiekosten terug betalen? mijn studie is niet voltooid en het examen geld heb ik zelf betaald.

ps.Hun geven ook aan dat deze studie mij veel zou helpen maar zoals ik hun van te voren heb aangegeven deze cursus is alleen herhaling van leerstof die ik al heb gehad. kan ik hier iets mee? heb de studie toch maar gedaan omdat dit hun eis was om de baan te krijgen.

Wie kan mij hierin in advies voorzien. Alvast bedankt.

Iedereen op het rechtenforum wens ik fijne feestdagen,

Stefko
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 3:12    Onderwerp: Re: examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist? Reageer met quote Naar onder Naar boven

stefkó_80 schreef:
de letterlijk tekst uit mijn arbeids ovk:

Is het Nederlandse recht op jouw arbeidsovereenkomst van toepassing? Heb je alle werkzaamheden in Nederland verricht?

Quote:
8.2 The company will pay for the PDL course, which shall clearly and beyond doubt enhance the Employee’s job performance. In the event, the contract will be terminated or not being prolonged by the employee within 12 months from the date the course was concluded, the Employee shall refund the company the total costs for the course including books.

De eerste helft van de tweede zin klopt grammaticaal niet. Misschien een tikfout?

Quote:
1: Als hun niet beginnen over het verlengen van mijn contract dan mag ik aannemen dat het contract automatische is geeindigd dan hoef ik ook niet mijn studie kosten terug te betalen toch?

Als zij niet beginnen over een verlenging, lijkt het me inderdaad redelijk dat jij de studiekosten niet hoeft terug te betalen. Maar of dit ook de bedoeling van artikel 8.2 is voor mij niet helemaal duidelijk.

Quote:
2: Ik vraag mij af wat er gebeurd als hun mij een contract aanbieden onder de zelfde voorwaarden en ik deze eigenlijk niet wil aannemen. moet ik dan de studiekosten terug betalen? mijn studie is niet voltooid en het examen geld heb ik zelf betaald.

Dat lijkt in ieder geval wel de bedoeling te zijn van artikel 8.2. Er worden aan zo'n terugbetalingsregeling echter wel eisen gesteld. Zie dit bericht.

Quote:
ps.Hun geven ook aan dat deze studie mij veel zou helpen maar zoals ik hun van te voren heb aangegeven deze cursus is alleen herhaling van leerstof die ik al heb gehad. kan ik hier iets mee? heb de studie toch maar gedaan omdat dit hun eis was om de baan te krijgen.

Dan had je beter geen contract met artikel 8.2 erin kunnen tekenen. In de toekomst moet je in zo'n geval gewoon duidelijk maken dat zo'n bepaling niet aanvaardbaar is, en waarom niet. Normaal gesproken valt er te onderhandelen.

Chantalle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 11:46    Onderwerp: Re: examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Quote:

Als zij niet beginnen over een verlenging, lijkt het me inderdaad redelijk dat jij de studiekosten niet hoeft terug te betalen. Maar of dit ook de bedoeling van artikel 8.2 is voor mij niet helemaal duidelijk.

Lijkt mij wel vrij duidelijk. Er staat in artikel 8.2 dat wanneer het contract door de werknemer wordt opgezegd, hij de kosten moet terugbetalen.

Quote:
Quote:

Dat lijkt in ieder geval wel de bedoeling te zijn van artikel 8.2. Er worden aan zo'n terugbetalingsregeling echter wel eisen gesteld.

Yups, dat lijkt me ook.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 15:18    Onderwerp: Re: examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Lijkt mij wel vrij duidelijk. Er staat in artikel 8.2 dat wanneer het contract door de werknemer wordt opgezegd, hij de kosten moet terugbetalen.

art. 8.2 schreef:
(...) In the event, the contract will be terminated or not being prolonged by the employee within 12 months from the date the course was concluded, (...)

Dit is geen Engels. Als er hele stukken zijn weggevallen staat er misschien iets heel anders dan wat er nu lijkt te staan.

Een mogelijke reparatie: "In the event of the contract being terminated or not being prolonged by the employee within 12 months (...)". Als dit is wat er staat, dan moet de werknemer in ieder geval betalen als hij zelf het contract tussentijds beëindigt. De tweede mogelijkheid is voor tweeërlei uitleg vatbaar:
1. de werknemer moet betalen als hij weigert te verlengen, of
2. de werknemer moet betalen als hij geen poging onderneemt te verlengen.

Het gaat dus om de situatie dat beide partijen zwijgen en de werknemer op 14 januari niet meer komt opdagen. Op basis van tekst en bedoeling van art. 8.2 lijkt mij veel te zeggen voor mogelijkheid 2. Of die mogelijkheid rechtens afdwingbaar is, is dan weer een andere vraag.

Chantalle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 15:59    Onderwerp: Re: examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Chantalle schreef:

art. 8.2 schreef:
(...) In the event, the contract will be terminated or not being prolonged by the employee within 12 months from the date the course was concluded, (...)

Dit is geen Engels. Als er hele stukken zijn weggevallen staat er misschien iets heel anders dan wat er nu lijkt te staan.

Een mogelijke reparatie: "In the event of the contract being terminated or not being prolonged by the employee within 12 months (...)". Als dit is wat er staat, dan moet de werknemer in ieder geval betalen als hij zelf het contract tussentijds beëindigt. De tweede mogelijkheid is voor tweeërlei uitleg vatbaar:
1. de werknemer moet betalen als hij weigert te verlengen, of
2. de werknemer moet betalen als hij geen poging onderneemt te verlengen.

Het gaat dus om de situatie dat beide partijen zwijgen en de werknemer op 14 januari niet meer komt opdagen. Op basis van tekst en bedoeling van art. 8.2 lijkt mij veel te zeggen voor mogelijkheid 2. Of die mogelijkheid rechtens afdwingbaar is, is dan weer een andere vraag.

Er staat toch gewoon dat in het geval het contract door de werknemer wordt beëindigd of niet door hem wordt verlengd, hij het geld terug moet betalen. Dit geldt dus niet in het geval wanneer de werkgever niet verlengt. "geen poging onderneemt te verlengen" is typisch een WW constructie. Het is ook typisch voor juristen om dit erin te lezen. Het kan niet zo zijn dat de werkgever dat bedoeld heeft in het opstellen van de arbeidsovereenkomst. Als de werkgever het contract niet wil verlengen, hangt het terugbetalen van de kosten heus niet af van het al dan niet protesteren tegen deze niet-verlenging.

Als je het woord "that" erbij denkt, krijg je trouwens een grammaticaal juiste zin als je "ing" van "being" afhaalt.

"In the event [that] the contract will be terminated or not be prolonged by the employee within 12 months from the date the course was concluded"

Ik zie geen reden om hier ingewikkelde constructies over te gaan bedenken.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 16:14    Onderwerp: Re: examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
Er staat toch gewoon dat in het geval het contract door de werknemer wordt beëindigd of niet door hem wordt verlengd, hij het geld terug moet betalen. Dit geldt dus niet in het geval wanneer de werkgever niet verlengt.

Als tot en met 13 januari door geen der partijen over verlenging wordt gesproken, en de werknemer op 14 januari niet meer komt opdagen, wie verlengt er dan niet? Ik zal niet zeggen dat de werkgever wel verlengt, maar het lijkt me niet onredelijk om te stellen dat de werknemer "niet verlengt".

Quote:
Als je het woord "that" erbij denkt, krijg je trouwens een grammaticaal juiste zin als je "ing" van "being" afhaalt.

"In the event [that] the contract will be terminated or not be prolonged by the employee within 12 months from the date the course was concluded"

Het probleem is dat "will" daar niet klopt. Als het contract is opgesteld door een Nederlander kan ik me er wel iets bij voorstellen Wink. Vergelijk "will be" met "is" en "being".

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 22:42    Onderwerp: Re: examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Chantalle schreef:
Er staat toch gewoon dat in het geval het contract door de werknemer wordt beëindigd of niet door hem wordt verlengd, hij het geld terug moet betalen. Dit geldt dus niet in het geval wanneer de werkgever niet verlengt.

Als tot en met 13 januari door geen der partijen over verlenging wordt gesproken, en de werknemer op 14 januari niet meer komt opdagen, wie verlengt er dan niet? Ik zal niet zeggen dat de werkgever wel verlengt, maar het lijkt me niet onredelijk om te stellen dat de werknemer "niet verlengt".

Quote:

Het probleem is dat "will" daar niet klopt. Als het contract is opgesteld door een Nederlander kan ik me er wel iets bij voorstellen Wink. Vergelijk "will be" met "is" en "being".

bedankt voor de reacties tot op heden.

Aanvulling
Het contract is opgesteld door denen waar het moederbedrijf is gevestigd. echter hun dochteronderneming waarvoor ik werkzaam ben is opgericht
naar nederlands recht.

ik heb geen typ fouten gemaakt bij 8.2.
---------------------------------------------------------
zo te horen sta ik vrij zwak ivm het wel of niet terug betalen van de studiekosten.

ik krijg een beetje het gevoel dat de werkgever mij kan binden voor nog eens 6 maanden onder de zelfde voorwaarden ook al laat hij niks van zich horen, want als ik niet kom op dagen op het werk dan klopt het inderdaad dat ik niet overga tot een verlening aan de andere kant het contract loopt van rechtswege af (daarom is ervoor gekozen voor een bepaalde tijd). Ben ik dan verplicht om hun hierop te attenderen.

Ik weet dat de werkgever (de directie) wel verder met mij wil echter ik heb het contract getekend met de nederlandse commerciele manager (die mij liever ziet gaan). Onder dezelfde voorwaarden wil ik gewoon niet verder.

adviezen blijven welkom, ik laat weten hoe dit afloopt of als er aanvullingen zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 22 dec 2008 23:51    Onderwerp: Re: examendata studie na contract,terugbetaling aan wkg vereist? Reageer met quote Naar onder Naar boven

stefkó_80 schreef:
zo te horen sta ik vrij zwak ivm het wel of niet terug betalen van de studiekosten.

Zo duidelijk is het dat nog helemaal niet. Eerst is het de vraag of je op basis van de arbeidsovereenkomst verplicht zou kunnen zijn om te terug te betalen. In het geval dat niet over verlenging wordt gesproken en jij 14 januari gewoon niet komt opdagen denkt Chantalle van niet, en twijfel ik. Overigens is het maar de vraag hoe waarschijnlijk het is dat er helemaal niet over gesproken zal worden.

Ten tweede is het de vraag of de terugbetalingsregeling wel afdwingbaar is. In dit bericht staan voorwaarden opgesomd waar aan moet worden voldaan voordat terugbetaling kan worden gevorderd. Zie ook deze folder.

Als ik die voorwaarden afloop denk ik dat aan a, b, c wordt voldaan, omdat er maar één moment is waarop eventueel zou moeten worden terugbetaald (a en c), en de studieperiode nog niet of pas recent is geëindigd (b) (leid ik af uit het feit dat je het examen nog moet afleggen).

Daarnaast moet de werkgever je voordat je het contract tekende duidelijk hebben gemaakt wat de consequentie kan zijn. Of dit is gebeurd weet ik niet, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat de werkgever dit niet heeft gedaan.

Verder is het zo dat terugbetaling normaal gesproken niet kan worden gevorderd als de werkgever het initiatief neemt tot beëindiging van de dienstbetrekking. Maar dat wordt al zo geregeld in het contract.

Dus het lijkt erop dat de regeling in principe wel geldig is. Het lastigste vind ik nog steeds wat er geldt als er in het geheel niet over verlenging wordt gesproken en jij de 14e niet komt opdagen. Aan de ene kant vind ik dat de werkgever duidelijk moet maken wat de situatie is. Aan de andere kant mag er van de werknemer misschien ook wel wat worden verwacht. Ik weet het niet.

Mochten de studiekosten uiteindelijk terecht worden teruggevorderd, dan moet je in ieder geval wel minimaal het minimumloon overhouden over de gewerkte maanden.

Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat de werkgever uiteindelijk niet moeilijk gaat doen. Vermoedelijk is zo'n studiekostenbeding in ieder geval deels bedoeld om ervoor te zorgen dat werknemers een beetje serieus aan zo'n baan en opleiding beginnen. Maar dat wil dus niet zeggen dat je er op het moment van tekenen te makkelijk over moet doen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds