Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 01 jan 2026 22:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Opgezegd in proeftijd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kismet

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 18:33    Onderwerp: Opgezegd in proeftijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden,

Van mijn voormalige werkgever heb ik een brief ontvangen waarin verzocht wordt om 3.500 eur over te maken.

Ik heb in mijn proeftijd mijn contract opgezegd ivm prive situatie. Vervolgens ben ik de maand erop in dienst getreden bij een ander bedrijf. Ik heb geen concurrentiebeding geschonden. Immers ik had in proeftijd ook geen clienten om voor te werken.

Bij de opzegging van mijn contract gaf ik aan dat ik ivm prive situatie mijn contract opzeg. In de brief van mijn voormalig werkgever staat dat zij via via hebben vernomen dat ik ben gaan werken en dat ik volgens hun had ik aangegeven dat ik voorlopig niet zou werken ivm de privesituatie. Echter is mijn privesituatie verbeterd waardoor ik weer kon gaan werken.

Het komt erop neer dat zij als reden aanvoeren dat ik had aangegeven dat ik voorlopig niet zou werken. Maar ik ben toch een aantal weken later weer gaan werken voor een ander bedrijf.

Mijns inziens slaat de vordering van 3.500 eur nergens op en betaal derhalve niets. Ik laat dit voorkomen voor de kantonrechter. Maar zou graag jullie mening willen horen. De 3.500 eur is overigens ook maar een bedrag wat uit de lucht komt vallen en in de brief is niet gerefereerd naar een wetsartikelen of arbeidsvoorwaarde die ik geschonden zou hebben.

Hoe denken jullie over deze casus?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loetje

Leeftijd: 51
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 19:02    Onderwerp: Re: Opgezegd in proeftijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste kismet,

Zou je wellicht een paar dingen toe willen lichten? Ik snap namelijk niet waarom ze 3500 Euro vorderen.
Quote:

Ik heb geen concurrentiebeding geschonden. Immers ik had in proeftijd ook geen clienten om voor te werken.

Het beding kan ook gelden voor concurrentiegevoelige informatie binnen het bedrijf. Staat er een cocurrentiebeding in het contract of een ander boetebeding?

Quote:

Het komt erop neer dat zij als reden aanvoeren dat ik had aangegeven dat ik voorlopig niet zou werken. Maar ik ben toch een aantal weken later weer gaan werken voor een ander bedrijf.

Dit kan geen reden zijn om voor 3500 te beboeten.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de proeftijd kunnen beide partijen, zelfs zonder opgaaf van redenen, opzeggen.

Ik denk dat jij niet gedagvaard wordt.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 53
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het goed dat ze van u 3500 euro vorderen omdat zij menen dat de door u opgegeven reden waarom u in de proeftijd ontslag hebt genomen niet op waarheid gebaseerd zou zijn?

Dat klinkt mij heel vreemd in de oren. Misschien moet u hen eens erop wijzen dat de slavernij enige tijd geleden afgeschaf is: http://www.kb.nl/dossiers/slavernij/slavernij.html
Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt inderdaad volkomen uit de lucht gegrepen. Wel ben ik benieuwd of het contract een concurrentiebeding-achtige bepaling bevat en zo ja, hoe zij precies luidt.

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 19:13    Onderwerp: Re: Opgezegd in proeftijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Loetje schreef:
Beste kismet,

Zou je wellicht een paar dingen toe willen lichten? Ik snap namelijk niet waarom ze 3500 Euro vorderen.
Quote:

Ik heb geen concurrentiebeding geschonden. Immers ik had in proeftijd ook geen clienten om voor te werken.

Het beding kan ook gelden voor concurrentiegevoelige informatie binnen het bedrijf. Staat er een cocurrentiebeding in het contract of een ander boetebeding?

Quote:

Dit kan geen reden zijn om voor 3500 te beboeten.

In de brief wordt nergens uiteengezet hoe zij tot 3500 eur komen. In het concurrentiebeding staat alleen dat men niet bij clienten in dienst mag treden waarvoor de afgelopen 6 mnd gewerkt is. Verder staat er dat men geen medewerkers van het betreffende bedrijf mag werven voor de komende 12 maanden. Dat is alles.

Het gaat het erom dat zij als reden aanvoeren dat ik voorlopig niet zou gaan werken en dat ik 2 wkn erna toch ben gaan werken voor een bedrijf wat helemaal los staat van het voormalig bedrijf. Zij vinden dus dat ik "gelogen" heb. Daar komt het op neer en dus vragen zij 3500 eur ervoor.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 20:05    Onderwerp: Re: Opgezegd in proeftijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

kismet schreef:
In het concurrentiebeding staat alleen dat men niet bij clienten in dienst mag treden waarvoor de afgelopen 6 mnd gewerkt is. Verder staat er dat men geen medewerkers van het betreffende bedrijf mag werven voor de komende 12 maanden. Dat is alles.

Kun je de letterlijke tekst geven?

Quote:
Het gaat het erom dat zij als reden aanvoeren dat ik voorlopig niet zou gaan werken en dat ik 2 wkn erna toch ben gaan werken voor een bedrijf wat helemaal los staat van het voormalig bedrijf. Zij vinden dus dat ik "gelogen" heb. Daar komt het op neer en dus vragen zij 3500 eur ervoor.

Dat is kansloos.

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 20:14    Onderwerp: Re: Opgezegd in proeftijd Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
kismet schreef:
In het concurrentiebeding staat alleen dat men niet bij clienten in dienst mag treden waarvoor de afgelopen 6 mnd gewerkt is. Verder staat er dat men geen medewerkers van het betreffende bedrijf mag werven voor de komende 12 maanden. Dat is alles.

Kun je de letterlijke tekst geven?

De letterlijke tekst is:

- Zowel tijdens het dienstverband met BV X als gedurende 6 maanden nadat het dienstverband is beeindigd, is het werknemer verboden werkzaamheden te verrichten hetzij in loondienst, hetzij zelfstandig, hetzij in dienst van of namens derden bij een onderneming waaraan hij de laatste 6 maanden van zijn dienstverband commerciele activiteiten heeft verleend danwel onderhouden.

- Zowel tijdens dienstverband als gedurende 6 maanden nadat dienstverband is beeindigd, is het werknemer verboden werknemers van BV X te werven.

- Bij overtreding van bovenstaande is werknemer aan werkgever een boete verschuldigd van 15.000 EUR per overtreding alsmede 1000 eur per dag gedurende de overtreding voortduurt.

Dat is alles.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 20:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok, ik ben het met je eens dat het concurrentiebeding niet van toepassing is.

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 20:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ok, ik ben het met je eens dat het concurrentiebeding niet van toepassing is.

Thanks! Ik heb een brief gestuurd dat zij mij de wettelijke grondslag moeten aangeven van hun aanspraak. In principe wacht ik gewoon af en kijk ik wat er gebeurd. Het zit hun dwars dat ik toch ergens anders ben gaan werken. Dat is het meer niet dus dachten ze laten we even zijn fijne dagen verknallen met een brief.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 20:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat er nu - letterlijk - in die bewuste brief? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Bekijk de homepage
kismet

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 20:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Wat staat er nu - letterlijk - in die bewuste brief? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Nou er staat:

je hebt ivm privesituatie je arbeidscontract beeindigd gedurende je proeftijd. Hierbij heb je gebruik gemaakt van de mogelijkheid om je contract te beeindigen in je proeftijd.

Maar we hebben echter vernomen dat je kort daarna toch in dienst bent getreden bij bedrijf X terwijl je had aangegeven dat je voorlopig niet zou werken ivm privesituatie. Dit betekent dat je misbruik hebt gemaakt van recht waarvan wij aanspraak maken op een schadevergoeding. Het bedrag is 3.500 eur. Wij verzoeken je dit bedrag binnen 4 wkn over te maken op rekening XXX.

Vriendelijke groet.

Thats all...
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volstrekt kansloze claim.
Bekijk de homepage
kismet

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 21:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Dat bedoel ik dus. Ik heb zowel per e-mail als brief gereageerd met de vraag wat de wettelijke grondslag is. Dus ben benieuwd.
StevenK
Moderator

BerichtGeplaatst: zo 21 dec 2008 21:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kismet schreef:
StevenK schreef:

Dat bedoel ik dus. Ik heb zowel per e-mail als brief gereageerd met de vraag wat de wettelijke grondslag is. Dus ben benieuwd.

Dat is dan weer jammer. Ik zou geen vraag hebben gesteld, maar enkel hebben gemeld dat als ze wat te zeuren hebben, je graag hebt dat ze de zaak meteen voor een rechter brengen.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds