Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deurwaarder ondanks aankondiging hoger beroep
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RR2008

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: do 11 dec 2008 20:34    Onderwerp: Deurwaarder ondanks aankondiging hoger beroep Reageer met quote Naar onder Naar boven

In het kort (zaak speelt nu inmiddels ruim 2 jaar)

In 2005 en 2006 heb ik aan de Vereniging van Eigenaren een aantal keren mijn maandelijkse bijdragen niet op tijd betaald.
Twee aanmaningen heb ik geweigerd te betalen (ik betaalde wel de maandelijkse bijdragen).

De VVE heeft vervolgens een advocaat ingeschakeld. Ik heb vanaf het begin aangegeven dat ik wel de maandelijkse bijdragen maarniet de aanmaningskosten zou betalen.
Ik heb toen rechtsbijstand ingeschakeld. Echter deze rechtdbijstandsadviseur heeft mij 4 verschillende medewerkers toegewezen alvorens ze mij een coulancebedrag (ruim 220 euro) wilde betalen.
Ze wilde van de zaak af.

Ik heb toen dit bedrag principieel geweigerd.
De zaak is toen voor de kantonrechter gekomen. Ik heb telkens schriftelijk mijn geweer gevoerd en heb 2 keer aangegeven dat ik gehoord wilde worden (een onderhoud met de kantonrechter en de advocaat van de VVE). Op 4 augustus kl kreeg ik van de kantonrechter een brief dat hij mijn zaak nog niet geschikt achtte voor een persoonlijke verschijning van beide partijen.
Totdat er op 20 oktober een uitspraak kwam waarin ik voor het grootste gedeelte in het ongelijk werd gesteld.
Het te betalen bedrag was niet juist berekend door de advocaat van de VVE!

Ik ben dus altijd van mening geweest dat ik nog een keer persoonlijk zou worden gehoord zodat ik kon aantonen dat de advocaat (als voorbeeld heb ik vijf brieven ontvangen met vijf verschillende bedragen die ik zou moeten betalen)

Omdat ik niet juridisch ben onderlegd heb ik mij niet op een juiste wijze kunnen verdedigen.

Ik heb de VVE, en de advocaat ingelicht (per email) dat ik hoger beroep zou gaan.
Door mijn drukke baan ik het er tot vandaag niet van gekomen om naar een juridisch loket te stappen.

Afgelopen maandag (ik was toevallig vrij) werd er gebeld en stond er een deurwaarder voor de deur met een vonnis die mij persoonlijk is overhandigd.

Ik vertelde deze mevrouw dat ik zowel de advocaat als de VVE meedere keren had ingelicht over het in hoger beroep gaan.
Ik heb toen het deurwaarderskantoor gebeld met de mededeling dat ik zowel de advocaat van de VVE alsmede de VVE had ingelicht dat ik in hoger beroep zou gaan.
Het deurwaarderskantoor heeft mij toen gevraagd of ik deze mailwisselingen wilde doormailen.
Ik zou dan nog worden teruggebeld.

Vandaag lag er een brief van hetzelfde deurwaarderskantoor in mijn bus dat ik binnen 10 dagen een bedrag van €806,67 moet betalen om executiemaatregelen te voorkomen.

In de brief staat o.a: Een eventueel hoger beroep van uw zijde schorst de executie van het vonnis niet, zeker nu er sprake is van een vonnis op tegenspraak.

Wie kan mij vertellen wat daar mee bedoeld wordt?

Mijn verhaal is nog veel langer en de meeste details heb ik weggelaten.
Wat ooit begonnen is met een te betalen berag van aanmaningskosten van zo'n 40 euro is nu tot een exhorbitant bedrag opgelopen.

Wie wil en kan mij helpen?
Heeft het bv nu nog zin om naar een advocaat of juridisch adviesbureau te stappen?
Ik ben nog steeds van mening dat ik nooit kwaad in de zin heb gehad. Ik ben geen wanbetaler. Alleen door een aantal gebeurtenissen heb ik niet altijd op tijd kunnen betalen.

Alle hulp is welkom en ben bereid om alles uit de doeken te doen.

Met een vriendelijke groet,

R. Regeer
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 10:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik neem aan dat het vonnis van de kantonrechter uitvoerbaar bij voorraad is verklaard, d.w.z. dat het vonnis direct geëxecuteerd kan worden. Hoger beroep schorst inderdaad niet "vanzelf" de uitvoerbaarheid bij voorraad; hierom zul je moeten vragen (d.w.z. je advocaat zal in hoger beroep een zgn. incident tot schorsing dienen op te werpen).

Ik vraag me alleen af of hoger beroep hier mogelijk is, want de appèlgrens ligt bij € 1.750,-- (art. 332 Rv). Heeft de VVE een hoger bedrag gevorderd dan door de rechter is toegewezen? En zo ja, was dat bedrag dan gelijk aan of hoger dan € 1.750,--?

Als hoger beroep niet mogelijk is, is slechts cassatie mogelijk. Cassatieklacht zou hier bijvoorbeeld kunnen zijn, dat je niet bent gehoord terwijl je op grond van het EVRM recht hebt om je zaak mondeling toe te lichten.

Voor zowel hoger beroep als cassatie geldt, dat vertegenwoordiging door een advocaat verplicht is.
Doremi

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: vr 12 dec 2008 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier dan de gevraagde uitleg, al zal die niet echt leuk zijn.

Een vonnis tot betaling van een geldsom kan uitvoerbaar bij voorraad worden verklaard. Dat houdt in dat het vonnis geëxecuteerd kan worden, ongeacht de vraag of hoger beroep wordt ingesteld of niet. Kennelijk is dat hier gebeurd. Dat betekent dus dat er betaald moet worden. Het is dan gemakkelijker en goedkoper om snel te betalen dan om te rekken. Dat voorkomt dat er nog kosten van executie bijkomen.

En dan nog wat meer slecht nieuws. In artikel 332 Rv staat de zogenaamde appelabiliteitsgrens. Als de vordering waarover de rechter in eerste aanleg had te beslissen niet meer beloopt dan € 1750 kan niet in hoger beroep worden gekomen. ik weet niet wat de oorspronkelijke eis was, maar misschien is er dus gewoon niets meer te doen aan het vonnis.

Misschien is het gewoon ook maar het beste om op te houden en de betaling als leergeld te beschouwen. Wat duidelijk geworden is:
- principes zijn mooi, maar ze kunnen duur zijn;
- zelf procederen is lastig.
Bekijk de homepage
RR2008

Leeftijd: 57
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HInh

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden en informatie.

Wanneer ik geweten zou hebben dat ik altijd zou moeten betalen had ik dit gedaan.
Nu zijn er weer extra kosten bijgekomen.

Feit blijft dat de VVE een verkeerde berekening van het achterstallige bedrag heeft gemaakt (is ook erkend door de kantonrechter) en ik heb tot 2 keer schriftelijk verzocht (indienen van replieken) om gehoord te worden.
Daar is de kantonrechter aan voorbij gegaan.

Is het mogelijk om het te betalen bedrag in termijnen te voldoen?
Prætorianus

Leeftijd: 88
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 13 dec 2008 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat moet je met de deurwaarder overleggen, maar ik zie geen reden waarom die daar bezwaar tegen zou hebben.

Ik heb persoonlijk de neiging om nagenoeg alle facturen meteen te betalen. Bezwaar maken kan altijd nog en als het blijkt dat je ongelijk had hoef je geen aanmaningskosten en rente te betalen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds