Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 16:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

alimentatie met terugwerkende kracht vragen
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
proekie

Leeftijd: 51
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:00    Onderwerp: alimentatie met terugwerkende kracht vragen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn vraag is de volgende,
Vader betaald netjes alimentatie ( door de rechtbank vastgesteld) dan besluit dochter bij vader te wonen. Dochter 17 jaar staat netjes ingeschreven bij vader en alles staat ook op het adres van vader. Moeder is hertrouwd en heeft een hoog inkomen. Vader wist niet dat hij de wijziging door moest geven en stopt met alimentatie betalen zodra dochter bij hem inwoont. Dochter is na 4 maanden naar een jeugdinrichting geplaatst met goedkeuring van de rechter. Kan vader over de maanden dat de dochter bij hem heeft gewoont alsnog alimentatie vorderen met terugwerkende kracht van moeder ( is een half jaar geleden ) en moet vader nu dochter in de inrichting woont alimentatie betalen of moet moeder dat doen daar zij 4x zoveel draagkracht heeft.
Ik hoop dat u een antwoord heeft.

met vriendelijke groeten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
klokluider

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je kan natuurlijk altijd moeder vragen of zij wil bijdragen aan de opvoeding van de dochter. Wil ze dat niet zou je hiervoor een procedure moeten opstarten.

Staat er niets over in de beschikking van de RB dan zult u een procedure bij de rechtbank moeten opstarten om uw alimentatiebedrag te wijzigen. Ook kunt u in deze procedure eisen dat moeder alimentatie moet gaan betalen nu dochter bij u woont. (1.12 BW) Het zal dan denk ik worden dat beide alimentatie betalen en dat uw bedrag mogelijk naar beneden wordt bijgesteld. Start u geen procedure blijft de afgegeven beschikking inclusief het bedrag sowieso van kracht en behoeft moeder geen alimentatie betalen. Dit moet u bij minderjarigheid verzoeken.

Nu uw dochter in een instelling verblijft loopt de vastgestelde alimentatieverplichting gewoon door. Ingevolge de beschikking betaald moeder dan nu niets?

Nu de dochter in een instelling zit zijn beide ouders gehouden de premie LBIO te betalen. Vader kan nog kinderbijslag krijgen nu de dochter het laatst bij hem heeft verbleven/ nog steeds bij hem woont. (staat ze nog bij u ingeschreven) De LBIO premie kan meegeteld worden in de bijdrage levensonderhoud om in aanmerking te komen voor kinderbijslag. Moeder kan de kosten die ze betaald aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting.

Misschien heeft u hier iets aan.
proekie

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 12:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klokluider schreef:
Je kan natuurlijk altijd moeder vragen of zij wil bijdragen aan de opvoeding van de dochter. Wil ze dat niet zou je hiervoor een procedure moeten opstarten.

Staat er niets over in de beschikking van de RB dan zult u een procedure bij de rechtbank moeten opstarten om uw alimentatiebedrag te wijzigen. Ook kunt u in deze procedure eisen dat moeder alimentatie moet gaan betalen nu dochter bij u woont. (1.12 BW) Het zal dan denk ik worden dat beide alimentatie betalen en dat uw bedrag mogelijk naar beneden wordt bijgesteld. Start u geen procedure blijft de afgegeven beschikking inclusief het bedrag sowieso van kracht en behoeft moeder geen alimentatie betalen. Dit moet u bij minderjarigheid verzoeken.

Nu uw dochter in een instelling verblijft loopt de vastgestelde alimentatieverplichting gewoon door. Ingevolge de beschikking betaald moeder dan nu niets?

Nu de dochter in een instelling zit zijn beide ouders gehouden de premie LBIO te betalen. Vader kan nog kinderbijslag krijgen nu de dochter het laatst bij hem heeft verbleven/ nog steeds bij hem woont. (staat ze nog bij u ingeschreven) De LBIO premie kan meegeteld worden in de bijdrage levensonderhoud om in aanmerking te komen voor kinderbijslag. Moeder kan de kosten die ze betaald aftrekken bij de aangifte inkomstenbelasting.

Misschien heeft u hier iets aan.

Moeder vragen heeft geen enkele zin. De scheiding is 10 jaar geleden en sindsdien heeft moeder zich alleen maar vijandig opgesteld en alles via de rechtbank gedaan. Zelfs toen er een akkoord was van de eis die ze destijds neerlegde wilde ze dit toch via de rechter laten beslissen onder het mom van als vader ermee akkoord gaat zal het wel het weinig zijn.

Vader heeft geen recht op kinderbijslag omdat dochter nog 2 weken bij moeder heeft ingeschreven gestaan voor ze naar de inrichting ging.

Het zal zeker een procedure worden maar ik vraag me af of je alimenatie met terugwerkende kracht kunt eisen omdat het een half jaar geleden is dat de dochter bij vader heeft gewoond.

En nu dochter in de inrichting zit moet moeder dan geen alimentatie betalen. Dochter woont namelijk bij geen van beide omdat ze ingeschreven staat in de inrichting. Moeder heeft 4x zoveel draagkracht is zij dan niet alimenatieplichtig. Het is toch zo bij een uitwonend kind dat degene met de meeste draagkracht het meeste moet betalen. En het verschil in draagkracht is erg groot in dit geval

( het is overigens niet mijn situatie maar gaat om een vriendin van mij )
klokluider

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 14:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Vader heeft geen recht op kinderbijslag omdat dochter nog 2 weken bij moeder heeft ingeschreven gestaan voor ze naar de inrichting ging.

Het zal zeker een procedure worden maar ik vraag me af of je alimenatie met terugwerkende kracht kunt eisen omdat het een half jaar geleden is dat de dochter bij vader heeft gewoond.

Dit begrijp ik niet geheel. Ik had opgemaakt uit het eerste bericht dat dochter bij moeder woonde, toen naar vader ging en vandaar uit naar een instelling. Heeft de dochter dan tijdens het verblijf bij vader ingeschreven gestaan bij moeder?

Indien ja is dat onjuist en vwb de kinderbijslag is niet alleen de inschrijving GBA relevant maar de feitelijke situatie. Indien het dus wel zo was dat dochter feitelijk volledig bij vader woonde voorafgaande aan de plaatsing in een instelling ontstaat er m.i. een recht op kinderbijslag.

vwb met terugwerkende kracht: Nee heb je en ja kun je krijgen. Je kunt Je moet dat zeker meenemen in je verzoekschrift. Mijn gevoel zegt mij echter dat het niet gaat lukken, maar ik laat mij natuurlijk graag verrassen Wink

Quote:
En nu dochter in de inrichting zit moet moeder dan geen alimentatie betalen. Dochter woont namelijk bij geen van beide omdat ze ingeschreven staat in de inrichting. Moeder heeft 4x zoveel draagkracht is zij dan niet alimenatieplichtig. Het is toch zo bij een uitwonend kind dat degene met de meeste draagkracht het meeste moet betalen. En het verschil in draagkracht is erg groot in dit geval

Het feit dat de dochter in een instelling woont betekent niet dat zij niet bij de ouders ingeschreven kan staan. Indien dochter voorafgaande bij vader heeft gewoond zou vader dochter in kunnen schrijven op zijn adres middels een briefadres.

De alimentatie inclusief draagkracht wordt bij het verzoek behandeld. De LBIO premie wordt niet naar draagkracht vastgesteld. Deze moet betaald worden door de ouders
proekie

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dochter heeft eerst bij de moeder gewoont daarna bij de vader gewoond toen weer 2 weken bij moeder en daarna is ze naar de inrichting gegaan en staat ze daar ingeschreven.
Ze kan niet bij vader of moeder ingeschreven staan zolang ze in de inrichting zit.
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

proekie schreef:

Alimentatie wordt vaak met terugwerkende kracht geëist, omdat een rechtszaak nou eenmaal enige tijd duurt. Je verzoekt bij de rechter om alimentatiewijziging vanaf het moment dat er een wijziging in omstandigheden heeft plaatsgevonden. Maar dit zal je advocaat toch wel weten?
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vaak wordt de ingangsdatum van de alimentatie bepaald op de datum van het verzoekschrift omdat de andere partij vanaf die tijd erop kon rekenen dat er wat ging veranderen. De redenatie is dan dat als je niet eerder een procedure begint, je het kennelijk niet zo nodig had.
En om voor 4 maanden ali een procedure te beginnen lijkt me niet de moeite. Je bent veel geld kwijt aan griffierechten en je advocaat (tenzij je op toevoeging procedeert).
Joey26

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

moet vader nu dochter in de inrichting woont alimentatie betalen of moet moeder dat doen daar zij 4x zoveel draagkracht heeft.
Volgens mij zijn beide ouders verplicht in onderhoud te voorzien op basis van de behoefte.
De draagkracht per ouder bepaalt dan volgens mij het bedrag wat de vader moet voorzien en wat de moeder moet voorzien.
Dit zal idd via een procedure moeten gaan (berekening behoefte, draagkrachtberekeningen etc.)
Met terugwerkende kracht de alleen door vader betaalde alimentatie te laten verrekenen kun je áltijd vragen....
Toch?
klokluider

BerichtGeplaatst: zo 04 jan 2009 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

proekie schreef:
Dochter heeft eerst bij de moeder gewoont daarna bij de vader gewoond toen weer 2 weken bij moeder en daarna is ze naar de inrichting gegaan en staat ze daar ingeschreven.
Ze kan niet bij vader of moeder ingeschreven staan zolang ze in de inrichting zit.

Haar laatste adres was dus bij moeder waardoor er voor vader in dat geval geen recht op kinderbijslag zou kunnen ontstaan.

Met betrekking tot de laatste zin. Dit kan wel indien er sprake is van een situatie zoals in artikel 67 GBA en naar mijn mening doet zo'n situatie zich hier voor.

Artikel 67 GBA
1.

Degene die zijn woonadres heeft in een instelling die is aangewezen op grond van het derde of het vierde lid kan, in afwijking van de artikelen 65, eerste lid, en 66, eerste lid, in plaats van zijn woonadres een briefadres kiezen en daarvan overeenkomstig de genoemde bepalingen aangifte doen.
2.

Instellingen worden slechts aangewezen indien de aard van de instelling meebrengt, dat door opneming van het adres daarvan in de basisadministratie de persoonlijke levenssfeer van de betrokkenen onevenredig zou kunnen worden geschaad.
3.

Onze Minister kan categorieën van instellingen dan wel instellingen afzonderlijk aanwijzen, voor zover het betreft:
a.

instellingen voor gezondheidszorg;
b.

instellingen op het gebied van de kinderbescherming;
c.

penitentiaire instellingen.
4.

Het college van burgemeester en wethouders kan een in de gemeente gevestigde instelling aanwijzen indien het betreft een instelling op het terrein van maatschappelijke opvang, bedoeld in 1, eerste lid, onderdeel g, onder 7°, van de Wet maatschappelijke ondersteuning.
5.

Het hoofd van een aangewezen instelling doet aan de betrokken personen tijdig schriftelijk mededeling van de mogelijkheid tot aangifte van een briefadres.
Lissy

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Diegene die het laaste de kinderbijslag heeft genoten moet het lbio betalen
Chantalle

Chantalle

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

sietske1980 schreef:
Vaak wordt de ingangsdatum van de alimentatie bepaald op de datum van het verzoekschrift omdat de andere partij vanaf die tijd erop kon rekenen dat er wat ging veranderen. De redenatie is dan dat als je niet eerder een procedure begint, je het kennelijk niet zo nodig had.

Klinkt inderdaad logisch.
Ik heb dit overigens zelf in de praktijk anders meegemaakt, maar dat was denk ik een uitzonderlijk geval.
sietske1980

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 05 jan 2009 20:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ja je kunt er ook vanaf wijken en dat gebeurt ook wel. maar dan moeten partijen het wel goed onderbouwen en dat is meestal niet het geval.
klokluider

BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 0:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie in dit stuk een noot inzake alimentatieverlaging met terugwerkende kracht. Hieruit blijkt dat er geen wettelijke belemmering is alimentatie met terugwerkende kracht te vragen maar ook te verlagen.

http://rechtenforum.nl/forum/profile.php?mode=viewprofile&u=15437
klokluider

BerichtGeplaatst: di 06 jan 2009 0:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Lissy schreef:
Diegene die het laaste de kinderbijslag heeft genoten moet het lbio betalen

@Lissy je hebt helemaal gelijk, maar ik denk dat deze aanvulling volledig duidelijk maakt wie het LBIO moet betalen.

* Wie van de ouders betaalt de ouderbijdrage?

Zolang u met uw partner samenwoont, komt de vraag wie de ouderbijdrage betaalt niet nadrukkelijk aan de orde. U bent dan beiden bijdrageplichtig. Anders ligt het als u niet meer samenwoont. De rechter legt dan in veel gevallen aan de niet-verzorgende ouder een alimentatiebijdrage op. Deze ouder hoeft dan niet nog eens ouderbijdrage te betalen. Is geen alimentatie voor het geplaatste kind vastgesteld? Dan moet de ouder betalen die het kind in de periode vóór de plaatsing verzorgde. De ouder die recht heeft (of had) op de kinderbijslag voor het geplaatste kind wordt aangemerkt als de verzorgende en daarmee ouderbijdrageplichtige ouder.

bron: http://www.lbio.nl/index.cfm?vid=6A687B78-423B-10FA-854C79CFE4334191&faqview=6A6A6779-423B-10FA-8B88FCFCC6934FF1#6A6A6779-423B-10FA-8B88FCFCC6934FF1
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds