Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Carlos1880
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 18 dec 2008 11:38 Onderwerp: Bestuur van vereniging bij KvK ingeschreven |
|
|
De titel is misschien wat verwarrend, maar korter en beter kon ik het zo snel niet bedenken.
Men heeft mij gevraagd om als lid in het bestuur van een vereniging deel te nemen.
Elk bestuurslid wordt bij de KvK ingeschreven als "gezamenlijk bevoegd".
Hierdoor zou een soort van persoonlijke onschendbaarheid worden geïntroduceerd.
Nu zijn recentelijk (3 van de 6) een aantal bestuursleden opgestapt omdat zij het niet eens waren met de besluitvorming binnen het bestuur.
Het woord anarchie is hierbij gevallen. Een van de scheidende bestuursleden heeft als reden opgegeven
dat het zittende bestuur zich niet houdt aan wetten, regels, AMvB's, reglementen en statuten.
Hoe zit het nu met die persoonlijke onschendbaarheid door inschrijving bij de KvK? |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: do 18 dec 2008 13:41 Onderwerp: |
|
|
Er is geen persoonlijke onschendbaarheid.
De inschrijving bij de KvK zorgt er slechts voor dat naar buiten kenbaar is dat de bestuurders niet zelfstandig vertegenwoordigingsbevoegd zijn. Er zijn dus meerdere bestuurders nodig om de vereniging te vertegenwoordigen. Hoeveel bestuurder hangt af van hetgeen in de statuten staat vermeld.
Binnen de vereniging kent met de collectieve bestuursaansprakelijkheid. Met andere woorden, als er sprake is van bestuursaansprakelijkheid is in beginsel het gehele bestuur aansprakelijk. Iedere bestuurder kan vervolgens voor zich proberen om onder deze aansprakelijkheid uit te komen, maar dat is niet eenvoudig. Een simpel 'ik wist het niet en was er niet bij betrokken' is daarvoor niet voldoende. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|