|
Auteur |
Bericht |
FSlaap
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 17:08 Onderwerp: Kan ik de huur overnemen?? |
|
|
Hallo allemaal,
Top dat dit forum bestaat. Ik zit al een tijd met een vervelende kwestie. Ik woon in Amsterdam in een (sociale) huurhuis. Of het sociale huur is weet ik niet zeker maar gezien de lage huur en mn buren weet ik dat wel vrij zeker.
Nu ben ik daar in 2001 komen wonen en heb me daar ook geregistreerd bij de gemeente Amsterdam. Ik ben echter geen hoofdhuurder van de woning. Dat is namelijk een meisje waar ik kort bij gewoond heb. Hierop is zij weggegaan en samen gaan wonen. Het huis staat sinds die tijd nog op haar naam maar ik betaal de huur (aan haar).
Zij wil nu het liefst van deze woning af terwijl ik er, in ieder geval voorlopig, wil blijven wonen. Nu weet ik dat wanneer je een langdurig gemeenschappelijk huishouden hebt gevoerd je de woning aan je achterblijvende "partner" kunt overdragen. Dit moet je echter wel kunnen bewijzen dmv bv een gemeenschappelijke bankrekening. Dit soort zaken hebben we eigenlijk niet.
Hiernaast heb ik gelezen dat het bij de gemeente Amsterdam mogelijk is om een overdracht aan te vragen als er iemand anders dan directe familie of partners achterblijven in de woning wanneer de hoofdhuurder vertrekt.
Is er iemand die me meer kan vertellen over wat m'n mogelijkheden zijn? Ik woon al ruim 7 jaar op het adres en wil dit iig als uitvalsbasis naar een volgende woning kunnen gebruiken.
Alvast heel erg bedankt,
Groeten Frank |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 17:43 Onderwerp: |
|
|
Wat dacht je van open kaart spelen met de woningbouwvereniging? Na 7 jaar... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
FSlaap
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 18:03 Onderwerp: |
|
|
Ja, heb ik ook aan zitten denken. Ben alleen bang dat wanneer ik de hele situatie uit de doeken doe ik als het ware slapende honden wakker maak. Wil dan wel zeker weten dat ze dat niet aan kunnen grijpen om me eruit te zetten.
Zou het prettig vinden te weten dat er een bepaalde wetten zijn die mij in deze situatie beschermen dan wel mogelijkheden geven. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 18:28 Onderwerp: |
|
|
Heb je een huisvestingsvergunning op jouw naam? Zo niet, dan zul je sowieso open kaart met de verhuurder moeten spelen, want die vraagt 'm in het algemeen aan. |
|
|
|
 |
FSlaap
|
Geplaatst: di 09 dec 2008 18:34 Onderwerp: |
|
|
Nee die heb ik niet, maar voldoe wel aan alle voorwaarden. Dacht eigenlijk dat je die zelf aan kan vragen.
Is het dus de vraag of de verhuurder zin heeft om mee te werken en anders heb ik pech gehad of zijn er bepaalde rechten waar ik me op kan beroepen? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 11:38 Onderwerp: |
|
|
Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe het in A'dam werkt (zie o.a. deze pagina op de site van de Dienst Wonen).
Onder "woningen van particuliere eigenaren zoeken" staat daar:
"Let op: als u een woning van een particuliere eigenaar wilt huren, moet u voldoen aan de eisen voor een huisvestingsvergunning, zoals die hierboven worden genoemd. De verhuurder moet, vóórdat hij de woning aan u verhuurt, deze vergunning aanvragen bij de dienst Wonen. Het is aan te raden om af te wachten of u de huisvestingsvergunning krijgt, voordat u iets betaalt, een huurcontract tekent of verhuist."
Bij huur van een woningcorporatie wordt in het algemeen gekeken naar de inschrijfduur van de woningzoekende. Ik neem aan dat je momenteel niet ingeschreven staat, dus dit is denk ik geen optie.
Misschien moet je je vraag eens voorleggen aan de Dienst Wonen. |
|
|
|
 |
Chantalle
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 552
|
Geplaatst: wo 10 dec 2008 18:53 Onderwerp: |
|
|
"woningen van particuliere eigenaren" lijkt me niet erg relevant voor het probleem, want het klinkt alsof Frank in onderhuur is bij iemand die huurt van een woningbouwvereniging. Wat inderdaad in de meeste gevallen niet is toegestaan.
Je zult er allereerst achter moeten komen van wie het meisje de woning huurt. En kijken of zij regels hebben met betrekking tot overname van het huurcontract. Ik weet dat het in Utrecht bij Mitros mogelijk is na 2 jaar. Voorwaarde is wel dat je die 2 jaar bij de gemeente op dat adres staat ingeschreven. Over het algemeen heb je toestemming van de woningbouwvereniging nodig om je überhaupt in te schrijven bij de gemeente. Mitros vereist geen gemeenschappelijke bankrekeningen of iets dergelijks. Enige eis is de duur van de tijd dat je er volgens de gemeente woont.
In Utrecht zou je dus het huis inderdaad kunnen overnemen. Maar het hangt dus af van de regels van de woningcorporatie. Ik denk dat je geen wettelijke bescherming geniet, ik kan zo geen wet bedenken. Misschien dat het feit dat je al 7 jaar op dat adres bij de gemeente staat ingeschreven en de verhuurder (en gemeente) daar niks tegen heeft gedaan, genoeg biedt voor een soort "gedoog"bescherming. Maar ik weet niet of dat van toepassing is in dit geval, want dat werkt, naar mijn mening, alleen bij overheidsinstanties. |
|
|
|
 |
|