Algemann
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 dec 2008 22:33 Onderwerp: Geluidoverlast appartement - Kan men maar ongestraft klagen? |
|
|
Geachte lezer(es),
Partner & ik wonen in een appartement (akte van splitsing) dat ons eigendom is. Onder ons wonen de heer en mevrouw Minder.
Dezen klagen over geluidsoverlast door ons veroorzaakt.
Een chronologie:
* Medio augustus kwam de voorzitter van de VvE bij ons om aan te geven dat de onderburen overlast ervaarden. Wij hadden een vinylvloer met houtmotief in het appartement. Er was sprake van "naaldhakken op parket", wat ons bevreemdde, want Partner draagt deze niet.
* Na een tweede bezoek van de voorzitter en enige zelfstudie over contactisolatiewaarde (db delta LIN, Nederlandse norm), het huishoudelijk reglement bij de Akte van Splitsing en de specificaties van ons vinyl (bij de fabrikant) bleek dat wij slechts 7 db isoleerden, en 10 db de norm was. We hebben daarop via een bouwmarkt een ondervloer aangeschaft die volgens de TNO specificatie 11 dB extra isoleert. In 3 dagen hebben we de ondervloer aangebracht, afgedekt met een laag hardboard en (weer) het vinyl.
* Enige tijd later kregen wij het verzoek van de voorzitter om een verklaring van een woninginrichter te overleggen die de benodigde ondervloer zou hebben gelegd (een document wat in het huishoudelijk reglement wordt genoemd). Wij hadden het zelf gedaan. Wij wachtten daarna te lang met het sturen van een reactie (circa 2/3 weken). Dat was onze fout (geven we toe). Daarop ontvingen wij een schrijven van de beheermaatschappij van het appartementencomplex dat wij deze verklaring alsnog dienden te overleggen op straffe van juridische stappen door de onderburen.
* Wij waren wat verbaasd over de commotie, aangezien wij de isolatie hadden aangebracht. Ik bezocht de onderburen met het verzoek dan eens zelf te mogen luisteren naar het geluid dat zij zouden horen. Dit weigerden zij met het argument dat het geheel nu in handen was van de beheermaatschappij.
* Wij stuurden een aangetekende brief naar de beheerder met informatie over de aangebrachte ondervloer. Enkele dagen erna kwam de dame van beneden in hysterische toestand aan de deur, en maakte mij, om half 1 in de nacht, uit voor alles en meer. Een klein, op zich onschuldig, handgemeen aan de deur volgde toen ik mijn beheersing verloor onder de scheldkannonade. Partner kwam erbij en kon haar wegsturen. De volgende dag telefonisch contact gezocht met de beheerder, die dezelfde dag de ondervloer kwam inspecteren. De beheerder heeft deze inmiddels goedgekeurd, en heeft dit ook meegedeeld aan de voorzitter (dat de aangebrachte isolatie voldoet aan de eisen gesteld in het huishoudelijk reglement / Acte van Splitsing).
* Nadat de buren met luide muziek te kennen hadden gegeven dat ze onze gedragingen nog immer te luidruchtig vonden, en wij ook meer dan genoeg hadden van de spanning, hebben we wederom contact gezocht met de voorzitter. Deze stelde een gesprek voor. De onderburen wilden echter alleen met mijn Partner overleggen. Partner weigerde dat. Ons voorstel dan toch met ons 4-en te praten in het bijzijn van de voorzitter werd door hen afgewezen.
* Moe van alles hebben we besloten nu dan toch in de woonkamer vloerbedekking te leggen, en extra isolatie in de keuken aan te brengen, bovenop de bestaande, goedgekeurde isolatie. Tijdens een afrondend eenzijdig gesprek met de voorzitter hebben wij dit aangegeven. Dit zal over 2 weken gebeuren. De voorzitter heeft dit uiteraard doorgegeven aan de onderburen.
* Gisterenavond gingen wij rond 10 voor tien slapen, na rond half 8 te zijn thuisgekomen. 5 voor tien: keiharde muziek. Wij lopen inmiddels echter braaf op sloffen. We zijn nu wat ontchoogeld: we hadden verwacht / gehoopt dat zij nu eens de strijdbijl hadden willen begraven. Na onze aangekondigde extra inspanning en uitgaven. Maar nee.
Ons verzoek/vraag nu aan u is: Op welke wijze kunnen wij tegenwicht bieden tegen het indirecte, intimiderende geklaag van onze onderburen?
Kunnen wij, als het gedoe met de muziek doorgaat, of als ze aan de deur komen, juridische stappen ondernemen? Wegens verstoring van het woongenot? Wegens... ja, wegens slecht gedrag op het naburige erf? Of valt het onder appartementsrecht? Want al hebben we juridisch gelijk, we ervaren wel de geestelijke druk van de situatie. Zeer gaarne uw advies.
vr. groet, MJ |
|