|
Auteur |
Bericht |
jwest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 12:34 Onderwerp: Is reissaldo een reisovereenkomst voor Wet Koop op Afstand? |
|
|
Ik heb op 3 december j.l. via internet voor EUR 10,- reissaldo aangeschaft bij ov-bedrijf Connexxion, om op te laden op mijn OV-chipkaart.
Het plan was om het reissaldo te gebruiken bij het GVB in Amsterdam. Na de aankoop bleek echter dat ik het saldo eerst moet 'activeren'. Dat kan pas na 3 werkdagen, en alleen in een Connexxion-bus met een ov-chipkaartlezer.
Dat had ik niet verwacht, dat was niet van te voren gemeld, en nu heb ik dus spijt.
Heb ik krachtens de Wet Koop op Afstand recht op ontbinding van de overeenkomst (want minder dan 7 werkdagen geleden aangeschaft)?
Reisovereenkomsten zijn voor deze wet uitgesloten, maar de vraag is of E 10,- algemeen reissaldo wel een reisovereenkomst is.
Ik zou denken dat reisovereenkomsten zijn uitgesloten omdat het een overeenkomst voor een specifieke datum, tijd en plaats is. Een reissaldo is dit niet, dat moet nog worden omgezet in specifieke reisovereenkomsten, door de ov-chipkaart te gebruiken.
Maar ja, ik ken geen jurisprudentie over het begrip 'reisovereenkomst', of de betekenis daarvan in de Wet Koop op Afstand.
Iemand? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 14:40 Onderwerp: |
|
|
In boek 7 van het BW is een definitie van reisovereenkomst te vinden. Belangrijker is echter dat koop op afstand de term "reisovereenkomst" niet gebruikt. Pak er dus de tekst van de wet bij:
art. 7:46i lid 3 BW schreef: | In afwijking van lid 1 zijn de artikelen 46c-46e en 46f lid 1 niet van toepassing op de overeenkomst op afstand tot het verrichten van diensten die logies, vervoer, het restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding betreft, indien de dienstverlener zich er bij het sluiten van de overeenkomst toe verplicht, deze diensten te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode. |
Hier lijkt me geen sprake van.
Zou het hier niet om een financiële dienst (art. 7:46a sub d BW) kunnen gaan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jwest
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 16:19 Onderwerp: |
|
|
Dank je, dat is verhelderend.
Een reissaldo is juist niet voor een bepaalde datum of een bepaalde periode, dus een reissaldo zal niet onder deze uitzondering vallen.
bona fides schreef: |
Zou het hier niet om een financiële dienst (art. 7:46a sub d BW) kunnen gaan? |
In dat artikel staat: "iedere dienst van bancaire aard of op het gebied van kredietverstrekking, verzekering, individuele pensioenen, beleggingen en betalingen;"
Dan zou het reissaldo een "dienst van bancaire aard op het gebied van betalingen" moeten zijn, lijkt me.
Mwah... dat klinkt toch meer als het hebben van een rekening-courant bij een bank o.i.d.
Een reissaldo op een ov-chipkaart lijkt me ook niet zozeer een dienst van bancaire aard. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 16:34 Onderwerp: |
|
|
Ik lees de definitie als "iedere dienst ... op het gebied van ... betalingen". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jwest
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 17:48 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ik lees de definitie als "iedere dienst ... op het gebied van ... betalingen". |
Je hebt gelijk, ik had het woord 'of' over de kop gezien.
Ja, het zou kunnen, dat een reissaldo op een chipkaart geldt als 'dienst op het gebied van betalingen'. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 05 dec 2008 18:44 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk gaat het hier toch niet om een financiële dienst. Bovendien lijkt er voor financiële diensten een ontbindingstermijn van 14 kalenderdagen te zijn, tenminste als mijn vluchtige blik op richtlijn 2002/65/EG me niet bedriegt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|