Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 13:11
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geschil ziek/niet ziek, Werknemer/Werkgever (+ Arbo, + UWV)
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pietkroket

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 16:49    Onderwerp: Geschil ziek/niet ziek, Werknemer/Werkgever (+ Arbo, + UWV) Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Na een tip van familielid (nog bedankt meneer x) kwam ik terecht op dit forum!
Om een lang verhaal een beetje kort te houden:

Vorige week kwam de wergever van mijn vrouw met een aanbieding; Ontslag met wederzijds goedvinden. Dit omdat mijn vrouw zichzelf die week ervoor had ziek gemeld wegens persoonlijke en psychische problemen. Hierdoor voelde ze zich niet instaat om te werken. Door deze klachten werkte ze al halve dagen.
Haar werkgever kwam met ontslag met wederzijds goedvinden om op een goede mannier uit elkaar te gaan en het vuur niet de kans te geven om nog meer 'schade' aan te richten. Haar werkgever vertelde haar op dat moment ook dat hij haar niet terug wilde op de afdeling waar ze werkte. En omdat haar werkgever haar niet een vervelende kerst wilde bezorgen, kreeg ze haar salaris van december nog uitbetaald ook. Daarna zou ze in de WW vallen was haar verteld.
Daarop heb ik zelf wat uitgezocht. En volgens mij is haar werkgever verplicht het salaris van december uit te betalen, op het moment dat mijn vrouw een opzeg termijn heeft van een maand.
Vorige week had mijn vrouw ook een (2e) afspraak bij een arbo-arts. Deze arts nam haar totaal niet serieus... en kon totaal niet door het feit heen kijken dat mijn vrouw zichzelf moelijk kan uiten over hoe ze zich voelt/en-of wat ze voelt. In in eerste instantie adviseerde de arbo haar om binnen 1 tot 2 weken gewoon weer verder aan de slag te gaan. Na dat ik een woordje heb kunnen doen tegen de arbo-arts kwam ze met het advies om binnen 2 tot 4 weken te gaan praten met haar werkgever.
Daarop heeft ze gelijk een second opinion aangevraagd bij het UWV omdat ze totaaal niet serieus wordt genomen.
En daarbij het feit dat ze door haar huisarts is verwezen naar een sociaal psychiatrisch hulpverlener.
Dus ze probeert alle hulp te zoeken en aan te nemen zo ver ze kan... Maar word gewoon niet serieus genomen.

Mijn vraag is;
1) Wat is verstandig in deze situatie?
2) Wat kan je het beste doen als een arbo arts of misschien volgende week de UWV arts concludeert dat ze gewoon in staat is om haar werk te verichten?
3) Zijn deze adviezen bindend?
4) Kan haar werkgever haar ontslaan op het moment dat zij het niet eens is met een arbo-arts en/of UWV arts?

Alvast enorm bedankt!

Mvg,

Pietkroket
Bekijk profiel Stuur privé bericht
cogito-ergo-sum

Leeftijd: 39
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 17:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art. 7:670 BW: (eigen vertaling bij b)

1. De werkgever kan niet opzeggen gedurende de tijd dat de werknemer ongeschikt is tot het verrichten van zijn arbeid wegens ziekte, tenzij de ongeschiktheid:

a. ten minste twee jaren heeft geduurd, of
b. er toestemming bestaat van het cwi
------------------------------------------------------------------

In beginsel geldt er een opzegverbod tijdens ziekte en kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet opzeggen.

Weet (nog) niet precies wat voor gewicht moet worden toegekend aan eventuele conclusies van (artsen van) het UWV.

Wel maak ik uit uw verhaal op dat er nog geen 'keuring' plaatsgevonden heeft bij het UWV?
pietkroket

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw reactie!

Klop er heeft nog geen keuring plaatsgevonden door het UWV. Dit zal volgende week woensdag 10 december gebeuren...

cogito-ergo-sum schreef:

1. De werkgever kan niet opzeggen gedurende de tijd dat de werknemer ongeschikt is tot het verrichten van zijn arbeid wegens ziekte, tenzij de ongeschiktheid:

In beginsel geldt er een opzegverbod tijdens ziekte en kan de werkgever de arbeidsovereenkomst niet opzeggen.

Weet (nog) niet precies wat voor gewicht moet worden toegekend aan eventuele conclusies van (artsen van) het UWV.

Wel maak ik uit uw verhaal op dat er nog geen 'keuring' plaatsgevonden heeft bij het UWV?
cogito-ergo-sum

Leeftijd: 39
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 04 dec 2008 17:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pietkroket schreef:
Hartelijk dank voor uw reactie!

Klop er heeft nog geen keuring plaatsgevonden door het UWV. Dit zal volgende week woensdag 10 december gebeuren...

cogito-ergo-sum schreef:

Volgens mij is een - slecht uitvallende - beslissing van het UWV vatbaar voor bezwaar (heroverweging beslissing door zelfde instantie) en beroep (rechter).

http://www.uwv.nl/particulieren/contact/bezwaar_en_beroep/index.aspx

Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds