Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 19 jun 2025 15:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vergunning van rechtswege alsnog ingetrokken, en nu?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
anouk2008

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 16:17    Onderwerp: vergunning van rechtswege alsnog ingetrokken, en nu? Reageer met quote Naar onder Naar boven

In februari 2007 heb ik een dakkapel laten plaatsen op de zolderverdieping (achterkant). Uit de test op de VROM-site bleek dat er geen vergunning nodig was omdat er op de eerste verdieping een stenen opbouw was geplaatst en daarmee de dakvoet hoger lag. Achteraf bleek dat er wel degelijk een vergunning nodig was, aangezien de dakopbouw niet helemaal doorliep van hoek naar hoek (dakopbouw beslaat tweederde van de breedte van de woning).

Op 30 oktober 2007 heb ik daarom alsnog een vergunning aangevraagd. Echter, de dakkapel had de afmetingen van een vergunningsvrije dakkapel en was dus te groot.
Aangezien er in een straal van 100 meter meerdere dakkapellen stonden, op dezelfde verdieping, met dezelfde of soms nog grotere afmetingen, ging ik ervan uit dat het wel goed zat.

Pas in april 2008 kreeg ik na veel zeuren te horen dat de vergunning van rechtswege was verleend per 12 december 2007.
Pas op 1 juni 2008 wordt de vergunning van rechtswege van 12 december 2007, in een nieuw besluit(???) vastgesteld. Deze wordt op 8 juni gepubliceerd.
Op 16 juni 2008 maken de buren bezwaar. Overigens wisten zij sinds 25 januari 2008 al dat de vergunning van rechtswege verleend was.

Op basis van het advies van de bezwarencommissie van 19 augustus 2008 (dat in het voordeel van de buren was) besluit de gemeente in oktober 2008 dat de vergunning alsnog wordt ingetrokken. Sindsdien heb ik niets meer vernomen van de gemeente.

Mijn vragen zijn als volgt:
1. De termijn voor het maken van bezwaar bij een vergunning van rechtswege is 6 weken nadat de persoon ermee bekend is geraakt. waarom werden de buren dan wel ontvangen in hun bezwaar? zij waren al in januari op de hoogte gesteld.

2. Waarom is er een tweede besluit genomen op 1 juni 2008. De van rechtswege verleende vergunning is toch al een besluit?

3. Het bezwaar was volgens de bezwarencommissie tegen het besluit van 1 juni gericht. Toch werd het besluit van 12 december vernietigd. hoe zit dat? het zijn toch twee aparte besluiten?

4. Is het rechtmatig dat de gemeente de zaak zolang rekt? Eerst met de verlening, vervolgens na de intrekking (ik heb niets meer vernomen nadat de vergunning is ingetrokken.)

5. is er een bepaalde termijn waar de gemeente zich aan moet houden om nog te kunnen handhaven nadat zij een vergunning hebben ingetrokken?

6. Maak ik een redelijke kans, gezien de bovengenoemde data, als ik een eventuele handhavingzaak voor de rechter laat komen?

7. Zijn de hierboven omschreven handelingen van de gemeente grond om een civiele zaak op te starten?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nico1979

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 18:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

1: Een besluit wordt (in dit geval) bekend gemaakt door toezending ervan aan de aanvrager. De bezwaartermijn van zes weken is dus aangevangen op de dag nadat het besluit aan u bekend gemaakt is. Hier doet niet aan af dat sprake is van een vergunning van rechtswege.

2: Er is sprake van 1 besluit, namelijk de van rechtswege verleende vergunning. Er is hier echter sprake van een grote tijdspanne tussen het nemen van het besluit en het bekendmaken en inwerkingtreding ervan.

3: De bezwarencommissie heeft dan onjuist geadviseerd. Het besluit van december dat in juni is bekendgemaakt is vernietigd.

4: Het is in ieder geval niet netjes en wellicht onrechtmatig, gezien het feit dat de gemeente niet binnen een redelijke termijn heeft beslist. Tegen het niet tijdig beslissen staan echter rechtsmiddelen open (in eerste instantie bezwaar tegen het uitblijven van een besluit). U had hiervan gebruik kunnen maken, op het moment dat u vindt dat het te lang duurt.
Overigens is het niet vreemd dat de gemeente niets van zich laat horen na de intrekking. De vergunning is ingetrokken en als u daartegen niet in beroep gaat, is het verhaal voor de gemeente afgedaan.

5: In principe is er geen termijn gesteld waarbinnen handhavend opgetreden dient te worden. Uit jurisprudentie komt echter een jaar of tien naar voren. Overigens dient een bestuursorgaan na verloop van jaren wel goed te beargumenteren waarom opeens sprake is van een noodzaak tot handhaven.

6: Nee, normaliter maakt u geen kans om een dergelijke zaak te winnen. Nu de vergunning is geweigerd, is er geen zicht op legalisatie en is het bestuursorgaan (behoudens uitzonderingen) gehouden handhavend op te treden. Wel raad ik u aan een beroepschrift in te dienen (als dat nog mogelijk is). De beroepstermijn bedraagt zes weken na bekendmaking van de beslissing op bezwaar.

7: In dat geval zou sprake moeten zijn van een onrechtmatige daad als gevolg waarvan u schade lijdt. Uit uw verhaal kan ik niet afleiden dat daarvan sprake is.

Overigens bevat uw verhaal te weinig informatie met betrekking tot de gronden waarop het college in bezwaar de vergunning heeft ingetrokken. Was de dakkapel in strijd met redelijke eisen van welstand? Zo ja, wat stond er dan in het welstandsadvies?
anouk2008

BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 21:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er was inderdaad een negatief welstandsadvies, genomen voordat er uberhaupt een vergunningaanvraag was. de door mij geplaatste dakkapel zou de eenheid van het woonblok teniet doen. De naaste buren hebben ook een dakkapel in hetzelfde dakvlak. deze is 90 cm korter en moet volgens de welstandscommissie als voorbeeld dienen.
anouk2008

BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 21:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

oja, nog bedankt dat je de moeite hebt genomen om mijn vragen te beantwoorden.
Nico1979

BerichtGeplaatst: ma 01 dec 2008 22:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Weet u of het bestemmingsplan nog iets (expliciet) regelt met betrekking tot de maatvoering van dakkapellen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 3:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nico1979 schreef:
1: Een besluit wordt (in dit geval) bekend gemaakt door toezending ervan aan de aanvrager. De bezwaartermijn van zes weken is dus aangevangen op de dag nadat het besluit aan u bekend gemaakt is. Hier doet niet aan af dat sprake is van een vergunning van rechtswege.

Klopt dit wel? Ik vind ABRvS 30 juni 2004, 200306663/1. Er is blijkbaar een groot verschil tussen een besluit en iets dat wordt aangemerkt als een besluit:
Afdeling schreef:
De Afdeling overweegt dat een instemming-van-rechtswege in formele zin geen besluit is in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht, nu aan de eis van schriftelijkheid niet wordt voldaan. Een gevolg daarvan is dat op een dergelijk “besluit” de bekendmakingsregeling van afdeling 3.6 van de Algemene wet bestuursrecht niet van toepassing is. Bekendmaking van een dergelijk “besluit” is dan ook niet nodig voor de inwerkingtreding daarvan. Een dergelijk “besluit” treedt derhalve in werking nadat het wordt geacht te zijn ontstaan. Nu een instemming-van-rechtswege ingevolge artikel 39, tweede lid, van de Wet bodembescherming wordt aangemerkt als een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht, is ze vatbaar voor bezwaar en beroep. Artikel 6:8, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht brengt met zich dat de termijn van zes weken voor het indienen van een bezwaarschrift aanvangt met ingang van de dag na die waarop de beslistermijn is geëindigd. De omstandigheid dat verweerder door middel van een kennisgeving – welke in een geval als het onderhavige overigens niet ingevolge de Wet bodembescherming is vereist – de instemming-van-rechtswege bekend heeft gemaakt, doet daar niet aan af.

De constructie in art. 46 lid 5 Woningwet lijkt niet anders te zijn dan die in de Wet Bodembescherming: "(...) is de vergunning van rechtswege verleend. Deze verlening wordt aangemerkt als een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht."

De Afdeling overweegt verder dat onder omstandigheden termijnoverschrijding verschoonbaar kan worden geacht, maar dan moet de belanghebbende wel zo snel mogelijk nadat hij/zij met de instemming van rechtswege bekend is geworden bezwaar maken. Volgens anouk2008 waren de buren hiervan al op 25 januari 2008 op de hoogte geraakt, terwijl ze pas op 16 juni 2008 bezwaar hebben gemaakt. Dat zou dan veel en veel te laat zijn.

anouk2008 schreef:
6. Maak ik een redelijke kans, gezien de bovengenoemde data, als ik een eventuele handhavingzaak voor de rechter laat komen?

Als er nog geen 6 weken verstreken zijn sinds de verzending van de beslissing op bezwaar, moet je direct in beroep gaan. Stuur (fax) een pro forma beroepschrift naar de rechtbank, sector bestuursrecht. Naam, adres, datum, handtekening, aanduiding van het besluit waartegen je in beroep gaat (= de beslissing op bezwaar), en een kopie van dat besluit. Geef aan dat de gronden van je bezwaar zo snel mogelijk volgen.

Of misschien kun je ook direct de gronden geven: de beslissing op bezwaar moet vernietigd worden, omdat de gemeente de buren ten onrechte ontvankelijk heeft verklaard, nu zij pas lang na het verstrijken van de bezwaartermijn en lang na het bekend worden met het primaire besluit bezwaar hebben aangetekend. Dit slaagt gegarandeerd mits ik gelijk heb dat de buren ten onrechte ontvankelijk zijn verklaard. Nu Nico1979 blijkbaar een andere mening is toegedaan, lijkt het me verstandig om in eerste instantie een pro forma beroepschrift in te dienen. Dat redt de beroepstermijn (indien die nog niet is verstreken), en geeft even ademruimte om uit te zoeken wat de juridische situatie precies is.

edit: Vz.rechter Haarlem 31 augustus 2007, LJN BB4462 is het met mij eens:
Quote:
2.2 De bezwaarschriften van verzoekers gericht tegen de op 16 mei 2007 van rechtswege verleende bouwvergunning zijn na afloop van de bezwaartermijn ingediend. Deze termijnoverschrijding is naar het oordeel van de voorzieningenrechter verschoonbaar aangezien aan verzoekers pas op 23 juli 2007 kenbaar is gemaakt dat de bouwvergunning van rechtswege was verleend en zij hier redelijkerwijs ook niet eerder van op de hoogte hadden kunnen zijn.

De bezwaartermijn wordt dus berekend vanaf de dag waarop de vergunning van rechtswege wordt verleend, niet op de dag dat de verlening kenbaar wordt gemaakt.

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stom stom, de termijn voor beroep is afgelopen zaterdag (29-11) verlopen. Er werd mij door de gemeente verteld dat beroep toch geen zin had en bovendien hoge kosten zou meebrengen.

Kan ik deze informatie ook nog gebruiken als ik straks bestuursdwang opgelegd krijg? Dan is er toch ook weer een mogelijkheid voor bezwaar en beroep? Of mag ik dan deze voorgeschiedenis niet gebruiken?

Voor wat betreft het bestemmingsplan. De dakkapel voldoet aan de eisen voor een vergunningsvrije dakkapel.
Nu er volgens de gemeente een vergunning nodig is, wordt de dakkapel van de buren als maatstaf gebruikt en deze is 90 cm korter. (deze buren hebben bezwaar gemaakt).

Saillant detail in deze zaak is dat de gemeente, voordat ik de vergunningaanvraag indiende, mij heeft toegezegd dat ze bereid zijn mee te werken aan een vrijstelling van het bestemmingsplan voor het doortrekken van de stenen opbouw op de eerste verdieping. Daarmee zou de dakkapel vergunningvrij worden. Dit kost mij dan wel een kleine 10 tot 15 duizend euro. Indien ik hiermee akkoord zou gaan, werd mij wel verzocht om mijn ingediende klacht in te trekken.

Deze toezegging heb ik bevestigd gekregen via de email.

Ik begin het ondertussen allemaal behoorlijk spuugzat te worden. dit speelt al sinds februari 2007, de buren worden continu geïnformeerd terwijl ik steeds weer van het kastje naar de muur wordt gestuurd. klachten worden met veel tekst afgedaan. Mijn klacht bij de ombudscommissie is wel aangekomen maar wordt maar niet behandeld.
De ambtenaar die er vanaf het begin mee bezig is haalt alleen maar zijn schouders op als je vraagt waarom hij er zo`n rotzooi van gemaakt heeft.

Ik wil het huis zo snel mogelijk verkopen, maar kan het bordje niet in de tuin zetten zolang dit speelt. Ik kan de volgende bewoners hier toch niet mee opzadelen.

Nog een saillant detail. Na de klacht van de buren, is de toezichthouder op het verkeerde adres gaan kijken. Deze mensen moeten nu ook de dakkapel gaan verwijderen.
Reactie van de gemeente: als er geen klacht was binnengekomen, hadden wij niets ondernomen. maar nu moeten we wel....
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 11:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

anouk2008 schreef:
Stom stom, de termijn voor beroep is afgelopen zaterdag (29-11) verlopen.

De termijn is zes weken. Is het besluit op een zaterdag verzonden? Zo nee, dan kan de termijn niet op een zaterdag aflopen. Sowieso zou de termijn worden verlengd tot maandag, dus gisteren zou je nog op tijd zijn geweest.

Fax bij enige twijfel vandaag nog een pro forma beroepschrift naar de rechtbank.

Quote:
Er werd mij door de gemeente verteld dat beroep toch geen zin had en bovendien hoge kosten zou meebrengen.

Heb je dit op papier?

Quote:
Kan ik deze informatie ook nog gebruiken als ik straks bestuursdwang opgelegd krijg? Dan is er toch ook weer een mogelijkheid voor bezwaar en beroep? Of mag ik dan deze voorgeschiedenis niet gebruiken?

Nee. Er is wel opnieuw een mogelijkheid van bezwaar en beroep, maar de situatie is dat je geen vergunning hebt.

Quote:
Voor wat betreft het bestemmingsplan. De dakkapel voldoet aan de eisen voor een vergunningsvrije dakkapel.
Nu er volgens de gemeente een vergunning nodig is, wordt de dakkapel van de buren als maatstaf gebruikt en deze is 90 cm korter. (deze buren hebben bezwaar gemaakt).

Er is alleen een vergunning nodig als er een vergunning nodig is, en anders niet. Of jij of de gemeente gelijk heeft weet ik niet.

Quote:
Saillant detail in deze zaak is dat de gemeente, voordat ik de vergunningaanvraag indiende, mij heeft toegezegd dat ze bereid zijn mee te werken aan een vrijstelling van het bestemmingsplan voor het doortrekken van de stenen opbouw op de eerste verdieping. Daarmee zou de dakkapel vergunningvrij worden. Dit kost mij dan wel een kleine 10 tot 15 duizend euro. Indien ik hiermee akkoord zou gaan, werd mij wel verzocht om mijn ingediende klacht in te trekken.

Klinkt als verhaal van planschade. Als jij de planschade die de buren door de vrijstelling lijden voor jouw rekening neemt, is de gemeente bereid de vrijstelling te verlenen. Dit is geheel volgens de regels. Het is geen toezegging dat de vrijstelling in stand kan blijven als de buren bezwaar maken.

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 14:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben inderdaad niet helemaal zorgvuldig geweest in de formulering van mijn reactie. Dat krijg je als je antwoord geeft zonder wetstekst in de hand.

Ingevolge artikel 58 Ww dient een kennisgeving te worden verzonden binnen twee weken na het onstaan van de vergunning. Hier wordt dus niet de term "bekendmaking" gebruikt. Het besluit is dus al wel in werking getreden na de verlening van rechtswege. In de Modelbouwverordening staat dat de kennisgeving echter wel een rechtsmiddelenvermelding dient te bevatten. Hieruit leid ik alsnog af dat de bezwaartermijn start na de kennisgeving van het besluit aan de aanvrager en eigenaars van naburige panden.
Nico1979

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wellicht is het een idee een nieuwe aanvraag in te dienen, vergezeld van een advies van een deskundig te achten instantie dat het welstandsadvies van de gemeentelijke welstandscommissie tegenspreekt. Mogelijk wordt het nieuwe advies aangemerkt als "nieuwe feiten/omstandigheden", waardoor de gemeente de aanvraag opnieuw in behandeling dient te nemen. Op die manier rek je dan in ieder geval de situatie en lok je mogelijk een nieuw besluit uit dat vatbaar is voor bezwaar en beroep.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 16:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nico1979 schreef:
In de Modelbouwverordening staat dat de kennisgeving echter wel een rechtsmiddelenvermelding dient te bevatten. Hieruit leid ik alsnog af dat de bezwaartermijn start na de kennisgeving van het besluit aan de aanvrager en eigenaars van naburige panden.

Die afleiding lijkt me onjuist.

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus dan staat in de (te late) kennisgeving als rechtsmiddelvermelding dat men tot zes weken na het ontstaan van de vergunning bezwaar had kunnen maken?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 23:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Precies. Om een slechte indruk te voorkomen doet het bestuur er dus goed aan om een beetje vlot te zijn met het versturen van de kennisgevingen.

Zoals gezegd, als de belanghebbende redelijkerwijs niet in staat is geweest om tijdig bezwaar te maken, zal er sprake zijn van een verschoonbare termijnoverschrijding. Dus als de kennisgeving de eerste kennismaking met het besluit betekende, zal binnen een week of twee bezwaar moeten worden gemaakt.

Op een andere manier kan ik de uitspraken van de Afdeling en de rechtbank waarnaar ik hierboven link niet begrijpen. Dat de kennsigeving volgens de Modelbouwverordening een rechtsmiddelenvermelding moet bevatten is m.i. geen sluitend tegenargument. In ieder geval is een rechtsmiddelenvermelding niet van invloed op het begin en het einde van een bezwaar- of beroepstermijn. Ook een bouwverordening zelf kan niet afwijken van de bepalingen van de Awb, misschien tenzij de Woningwet als bijzondere wet daar een mogelijkheid voor biedt, maar dat is voor zover ik weet niet het geval.

BerichtGeplaatst: di 02 dec 2008 23:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In dat geval zou de kennisgeving van het besluit aan omwonenden toch volledig nutteloos zijn?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 03 dec 2008 0:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer zou zo'n kennisgeving "volledig nutteloos" zijn? Ik zie het niet.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds