Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 5:29
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deurwaarder vs Incassobureau
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2009 14:23    Onderwerp: Deurwaarder vs Incassobureau Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zit met het volgende probleem.

Naar aanleiding van een factuur van een leverancier kreeg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder die deze wilde invorderen. Echter de dag voordat ik die brief kreeg had ik de rekening al betaald. Ik heb deze deurwaarder dus een fax gestuurd dat betaling en de brief elkaar hadden gekruisd en dat ze dit maar met hun client moesten opnemen.

Nu wil echter de deurwaarder alsnog rente en kosten vorderen.

De feiten:
Factuurdatum 19-12-2008
1 x aanmaning op 18-02-2009
1 x laatste waarschuwing op 13-3-2009 (tijdens mijn vakantie ontvangen) binnen 7 dagen te voldoen
Brief deurwaarder gedateerd 26 maart 2009 en ontvangen op 30 maart (na weekeinde dus)
Betaling gedaan op 26 maart welke is afgeschreven op 27 maart
Hoofdsom 762.08
Incassokosten 150,--
Rente 17.54

Ik weet dat er wel een wezenlijk verschil bestaat tussen een incassobureau en een deurwaarder. De gerechtsdeurwaarder treedt hier echter op als incassobureau.

Mijn vraag is nu of ik nu alsnog die rente en kosten moet betalen. Zo ja zijn de kosten niet te hoog? €150,-- lijkt me nog al veel voor het sturen van een briefje.
LET op dat er bij de leverancier zowieso een maand betaaltermijn is. Dus de vervaldatum van de factuur was pas 19 januari.
Tevens is het gebruikelijk dat er bij deze leverancier altijd te laat betaald werd en deze dit altijd heeft geaccepteerd (aantoonbaar).

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2009 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wettelijke rente moet in beginsel worden betaald vanaf het moment waarop de termijn van de laatste waarschuwing afloopt (20-03-2009). Ik schat in dat je rente moet betalen, tenzij minder dan 14 dagen geen redelijke termijn wordt geacht. Mogelijk wordt daarbij gerekend vanaf de eerste van de volgende maand. Als ik uitga van 6% rente kom ik uit op minder dan vier euro voor een maand. De incassokosten lijkt mij ook erg hoog.

Nautica

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2009 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb trouwens nog wat gezocht en constateer dus dat incassobureaus kunnen vragen wat ze willen maar dat 15% redelijk wordt geacht.
Als ik bij de Deurwaarders kijk wat die normaal rekenen dan zou volgens de tabel die ze hanteren inderdaad €150 gevraagd mogen worden gezien de hoofdsom en de duur. Alleen dit is dan gerekend vanaf 19 december 2008 en niet vanaf de vervaldatum van 19 januari 2009
Dat ik rente moet betalen vind ik ook niet erg eigenlijk wel logisch maar dan wel vanaf de vervaldatum.
Ik heb mij laten vertellen dat in zakelijk verkeer de rechter 9% rente gebruikelijk acht.
Dit zou dan hooguit 2 maanden mogen zijn ( na de vervaldatum) en dat zou dus 11,43 moeten zijn.

Nu las ik tevens in de brief van de Deurwaarder de volgende passage:
Quote:

Ten slotte delen wij u mede dat wij uw persoonsgegevens hebben verwerkt en dat deze door ons in geval van jegens u te nemen rechts- en/of executiemaatregelen aan derden kunnen worden verstrekt.

Volgens mij gaat de deurwaarder hier buiten zijn boekje en maakt misbruik van zijn macht.
De Gerechtdeurwaarder is namelijk ambtenaar en mag zijn mogelijkheden die hij heeft om zaken na te zoeken niet misbruiken zolang hij fungeert als incassobureau. Uiteraard wordt dit een andere zaak als het daadwerkelijk tot dagvaarden zou komen dan heeft hij dit recht wel.
Tenminste zoals ik het begrepen heb of heb ik het mis??

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2009 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
De wettelijke rente moet in beginsel worden betaald vanaf het moment waarop de termijn van de laatste waarschuwing afloopt (20-03-2009). Ik schat in dat je rente moet betalen, tenzij minder dan 14 dagen geen redelijke termijn wordt geacht. Mogelijk wordt daarbij gerekend vanaf de eerste van de volgende maand. Als ik uitga van 6% rente kom ik uit op minder dan vier euro voor een maand. De incassokosten lijkt mij ook erg hoog.

De wettelijke rente moet worden betaald vanaf het moment dat je in verzuim bent met de betaling. Dit is in het algemeen na afloop van de gestelde betalingstermijn (volgend uit de factuur of uit eventueel van toepassing zijnde algemene voorwaarden) (zie ook art. 6:83, aanhef en onder a, BW). Bij een handelsovereenkomst is wettelijke (handels)rente in ieder geval verschuldigd 30 dagen nadat de prestatie is verricht, zelfs indien geen expliciete termijn is gesteld.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nautica

Nautica

BerichtGeplaatst: di 07 apr 2009 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="lawyer"]
Alfatrion schreef:
Bij een handelsovereenkomst is wettelijke (handels)rente in ieder geval verschuldigd 30 dagen nadat de prestatie is verricht, zelfs indien geen expliciete termijn is gesteld.

Wordt daarmee bedoelt dat 30 dagen nadat de prestatie is verricht de rente pas gaat tellen? of telt de voorgaande maand dan ook mee?

En trouwens wat is "In Verzuim"?? Ik dacht Juridisch gezien pas op het moment dat je daadwerkelijk door de leverancier ( in een aanmaning) er op was gewezen dat je in verzuim bent en dat hij bij niet betalen binnen termijn x kosten gaat vorderen.?

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie gebruikelijke kosten:

http://www.rechtspraak.nl/Naar+de+rechter/Landelijke+regelingen/Sector+kanton/Liquidatietarieven+rechtbank+sector+kanton.htm
lawyer

Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 9:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautica schreef:
lawyer schreef:
Bij een handelsovereenkomst is wettelijke (handels)rente in ieder geval verschuldigd 30 dagen nadat de prestatie is verricht, zelfs indien geen expliciete termijn is gesteld.

Wordt daarmee bedoelt dat 30 dagen nadat de prestatie is verricht de rente pas gaat tellen? of telt de voorgaande maand dan ook mee?

Ja (na 30 dagen of zoveel eerder als tussen partijen overeengekomen); nee.
Nautica schreef:
En trouwens wat is "In Verzuim"?? Ik dacht Juridisch gezien pas op het moment dat je daadwerkelijk door de leverancier ( in een aanmaning) er op was gewezen dat je in verzuim bent en dat hij bij niet betalen binnen termijn x kosten gaat vorderen.?

Je kunt ook zonder aanmaning in verzuim zijn; zie het wetsartikel waarnaar ik eerder al verwees.
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: wo 08 apr 2009 17:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goed maar dan moet de verzender wel kunnen bewijzen dat de ontvanger de factuur heeft ontvangen. (Zie art. 3:37 lid 3 BW) Aangezien de eerste brief doorgaans niet aangetekend wordt verstuurt kun je onder verzuim uit komen door er op te wijzen dat de ander niet aan zijn of haar bewijslast voldoet.

Yetl

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: zo 12 apr 2009 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautica schreef:
Nu las ik tevens in de brief van de Deurwaarder de volgende passage:
Quote:

Ten slotte delen wij u mede dat wij uw persoonsgegevens hebben verwerkt en dat deze door ons in geval van jegens u te nemen rechts- en/of executiemaatregelen aan derden kunnen worden verstrekt.

Dit lijkt me een standaardmelding die de deurwaarder opneemt in zijn brief om te voldoen aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Kijk maar eens op de site van het College Bescherming Persoonsgegevens http://www.cbpweb.nl/.

Bij die derden moet je denken aan de Rechtbank e.d.. Ikzelf vind melden dat je de gegevens ook weer verstrekt juridisch gezien overbodig en het roept alleen maar vragen op.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:

Ik kwam heel toevallig het artikel tegen waar dit in staat.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW6/119a.html

Nautica

BerichtGeplaatst: zo 07 jun 2009 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb uiteindelijk de kosten aan de deurwaarder maar betaald maar niet zonder slag of stoot. Voor die €150,-- heeft ie nog wel even 5 brieven moeten sturen Smile
in mijn eerste brief aan de deurwaarder vroeg ik:

-Een kopie van de aanmaningen- c.q. ingebrekestelling inclusief bewijs dat deze zijn afgeleverd op ons adres.
-Document waar uit blijkt dat rente en kosten moeten worden betaald bij niet tijdige betaling.
- Indien er als gerechtsdeurwaarder wordt gehandeld een afschrift van de gerechterlijke uitspraak en een kopie van de dagvaarding.
- een specificatie van de rente en kosten
- een overzicht welke persoonsgegevens zijn verwerkt hoe deze zijn verkregen en hoe deze worden bewaard.

Vervolgens krijg ik van de deurwaarder een brief met kopieen van de aanmaningen, refereert hij wat betreft rente naar de algemene voorwaarden van de leverancier, Geeft hij aan dat de kosten zijn gebaseerd of de kantorechterstaffel etcetera.

Echter de rente specificatie wordt niet gegeven maar wel wordt er weer een hogere rente in rekening gebracht ??? Nu maar liefst het astronomische bedrag van 18,93 dus €1,39 hoger..
En dat is raar natuurlijk aangezien de hoofdsom al lang was betaald.

Ik weer een brief schrijven dat ik het niet eens ben met de berekende rente en dat ik daar geen specificatie van had ontvangen. Dat het raar is dat de rente ineens hoger is aangezien de hoofdsom is betaald. Dat de deurwaarder blijkbaar rente berekend over de incassokosten wat niet is geoorloofd.

In een reactie beroept de deurwaarder zich op BW.6, art 44 en daar staat:
1. Betaling van een op een bepaalde verbintenis toe te rekenen geldsom strekt in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de verschenen rente en ten slotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente.

Bovendien geeft de deurwaarder aan de rente in overleg met cliënt kwijt te schelden en vordert alsnog kosten a 150 euro.

Daarop heb ik weer een brief gestuurd dat ik het niet eens ben met de vordering aangezien in elk schrijven de rente tarieven afwijken en ik nog steeds geen specificatie heb gezien.

Als laatste reactie dreigt de deurwaarder met een dagvaarding welke €190 euro extra zal gaan kosten. En nu wil hij dus alsnog de kosten maar nu weer met rente à €24,34.

Kunt u er nog een touw aan vastknopen??

Ja toen heb ik uiteindelijk maar betaald. Very Happy
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds