Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 20:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Boom 20+ jaar op erfgrens, erfdienstbaarheid?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MWittenboer

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 24 nov 2008 20:49    Onderwerp: Boom 20+ jaar op erfgrens, erfdienstbaarheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Ik hoop dat een van jullie me kan helpen met de volgende situatie. Op onze grond staat een boom die minder dan 2 meter afstand van de erfgrens staat. Deze boom staat er echter al meer dan 20 jaar. Een expert heeft de boom zelfs geschat op 40 jaar. Ongeveer 5 jaar geleden hebben wij nieuwe buren gekregen (de boom stond er toen al, er is niets veranderd). Deze hebben sinds kort hun huis verbouwd en hebben nu hun terras onder de overhangende takken van de boom geplaatst. Dus nu klagen ze dat ze last hebben van de bladeren die van de boom af vallen en willen ze dat de boom gekapt wordt.

Nu vroeg ik mij af, is er ondertussen niet erfdienstbaarheid ontstaan? Of doet dit niets af aan het feit dat zij "hinder" ondervinden aan de boom en mogen zij bijvoorbeeld eisen dat de boom gekapt wordt (lijkt me wel ver gaan) of mogen ze bijvoorbeeld de overhangende takken zelf wegsnoeien?

Iemand enig idee?

Alvast bedankt.

vriendelijke groet,
Morena
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 1:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is dit niet toevallig een huiswerkopgave? Wink

Voor overhangende takken, zie art. 5:44 BW.

De vordering op grond van art. 5:42 lid 1 BW lijkt me inderdaad verjaard; het lijkt er in ieder geval niet op dat de verjaring tijdig is gestuit. Verjaring heeft volgens mij inderdaad een erfdienstbaarheid doen ontstaan. Om het helemaal correct uit te werken moet je volgens mij ook kijken naar het oude recht en het overgangsrecht. (Bij een recht van overpad bijv. is de verjaring pas op 1 januari 1992 begonnen, omdat zo'n erfdienstbaarheid niet zichtbaar en voortdurend is.)

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 10:30    Onderwerp: Re: Boom 20+ jaar op erfgrens, erfdienstbaarheid? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag Morena,
Ik verwijs je hierbij graag je naar Bomen en Recht van Bas Visser.
Naar de gemeentelijke APV en verordeningen van de gemeente waarin je woont. Ook is veel over dit onderwerp geschreven bij de Bomenstichting en bij de topics van de Rijdende Rechter.
In het kort,
De verplichte verwijdering van bomen op de erfgrens is in de jurisprudentie verjaard na 20 jaar. Men mag geen geen takken/armen verwijderen zondermeer verwijderen als kroon niet intact blijft en de dood van de boom mogelijk tot gevolg kan zijn.
Succes.
N.Lina
MWittenboer

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvT

BerichtGeplaatst: di 25 nov 2008 12:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden.

Nee, helaas is het geen huiswerkopgave maar speelt dit zich nu bij ons af. Mijn vader is hier redelijk boos over omdat wij eigenlijk altijd alles goed hebben gevonden (buren moesten verbouwen, steiger stond maanden lang aan onze kant van de schutting, veel troep en overlast maar geen probleem van gemaakt) Nu blijkt dus dat ze gelijktijdig met het vragen van toestemming aan ons om de steiger daar te laten staan een brief naar de gemeente hebben gestuurd over die boom en wat andere dingen waar ze over wilden zeuren... Van je buren moet je het hebben.

In ieder geval nogmaals bedankt voor de antwoorden en zal er zelf nog eens naar gaan kijken. (Had al wel het een en ander opgezocht, maar kwam er niet helemaal uit)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds