|
Auteur |
Bericht |
shs
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 20 nov 2008 12:38 Onderwerp: Leidinggevend eist mij aan het werk na ziekmelding, mag dat? |
|
|
Ik heb me na mijn zwangerschapsverlof ziekgemeld met lichamelijke klachten (tennisarm / rugklachten) nu vind mijn leidinggevende dat ik daarmee (aangepast) kan werken, mag hij dat eisen?
Ik heb gevraagd om een bedrijfsarts te spreken om mijn klachten mee te bespreken, maar daar praat hij overheen.
Ik wil dat omdat er in de prive sfeer ook nog wat zaken spelen / hebben gespeeld die ik met mijn leidinggevende liever niet bespreek. Daar weet hij dus nog niets van. Mag ik eisen dat ik eerst een bedrijfsarts spreek voor dat ik aangepast ga werken, moet ik alles met mijn leidinggevende bespreken? Mag mijn leidinggevende eisen dat ik met mijn klachten aangepast ga werken! |
|
|
|
 |
Loetje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UM Berichten: 74
|
Geplaatst: za 22 nov 2008 12:45 Onderwerp: |
|
|
Het probleem is dat in de wet het woord "ziekte" niet nader is beschreven. Meestal wordt aangenomen dat ziekte zoiets betekent als "het niet in staat zijn tot het verrichten van de eigen werkzaamheden"
De werkgever heeft de mogelijkheid ander werk aan te bieden, sterker nog hij hij is hiertoe verplicht vanwege jouw recht op arbeid. Meestal zal dit voor een paar dagen ziekte niet de moeite waard zijn. Bij langere ziekte (arbeidsongeschiktheid eigenlijk) zul je samen met je werkgever een plan van aanpak op moeten stellen met werkzaamheden. Tenzij deze wegens mentale of fysieke klachen niet van je kan worden verwacht (7:658a) je zult hier als werknemer aan mee moeten werken (7:660a)
Het lijkt me niet dat je werkgever een kundig oordeel kan geven over je gezondheid. Doorgaans is een reintegratieplan een samenwerking tussen werkgever, werknemer, arbodienst en UWV.
Hoe lang ben je al ziek gemeld? |
|
|
|
 |
|