Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 16 jun 2025 23:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vergissing gemeente; aansprakelijk?
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lucas

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2008 16:32    Onderwerp: Vergissing gemeente; aansprakelijk? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel, iemand bouwt een bepaald soort muurconstructie in de tuin, in de veronderstelling dat daarvoor geen bouwvergunning noodzakelijk is. De gemeente constateert de bouw, en schrijft de betrokkene aan dat deze ogenblikkelijk een bouwvergunning moet indienen, omdat het om een bouwvergunningplichting bouwwerk gaat. Tevens wordt de betrokkene medegedeeld dat bij de aanvraag van de vergunning o.a. ontwerptekeningen moeten worden bijgevoegd.
Vervolgens schakelt de betrokkene voor het maken van de tekeningen een architect in. Dan laat de gemeente weten zich te hebben vergist; een bouwvergunning is bij nader inzien niet noodzakelijk.

Kunnen de door de betrokkene in het kader van de aanvraag van de bouwvergunning gemaakte kosten nu worden gevorderd bij de gemeente?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2008 17:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heeft de gemeente in die brief nog een mogelijkheid gegeven om te reageren of gehoord te worden of iets dergelijks? Het lijkt me op zich toegestaan om (achteraf ten onrechte) een onderzoek in te stellen naar de vergunningplichtigheid.

Afgaande op wat je schrijft krijg ik de indruk dat de gemeente niet zorgvuldig te werk is gegaan. Dat lijkt me onrechtmatig, zodat de gemeente aansprakelijk is voor de schade die het gevolg is van de mededeling. Wel zou de gemeente mogelijk nog een beroep kunnen doen op eigen schuld van de betrokkene, vooral als het duidelijk had moeten zijn dat de gemeente het bij het verkeerde eind had.

Als de gemeente niet over de brug komt, kan denk ik alleen civiel worden geproceerd.

BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2008 18:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Heeft de gemeente in die brief nog een mogelijkheid gegeven om te reageren of gehoord te worden of iets dergelijks? Het lijkt me op zich toegestaan om (achteraf ten onrechte) een onderzoek in te stellen naar de vergunningplichtigheid.

Je bedoelt, als ik het goed begrijp, of de gemeente nog niet in dwingende bewoordingen had aangeschreven? Wat ik begrepen heb (ik heb de stukken nog niet gezien) is dat er gewoon werd gesteld dat een vergunning noodzakelijk was en er geen ruimte werd gelaten hier nader op in te gaan.

Is het niet mogelijk een schadevergoedingsbesluit uit te lokken en daartegen te procederen? (in de zin van een beslissing op een schadevergoedingsverzoek)
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2008 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een schadevergoedingsbesluit (i.e. een zgn. zelfstandig schadebesluit) kan alleen bestaan in relatie tot een schadeveroorzakend besluit. Een mededeling dat er (wel/geen) vergunningplicht bestaat, is - als ik mij niet vergis - geen besluit, dus bestaat er helaas geen grondslag voor een zelfstandig schadebesluit. Je zult dus een (civiele) vordering moeten indienen en - indien de gemeente die afwijst - bij de burgerlijke rechter moeten procederen.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 17 nov 2008 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De mededeling was ook geen aanschrijving bestuursdwang of last onder dwangsom, neem ik aan. Dat zou wel een besluit hebben gegeven.

De enkele mededeling dat er een vergunningplicht bestaat is m.i. niet gericht op rechtsgevolg. Het was duidelijk wel de bedoeling dat de betrokkene actie zou ondernemen, maar dat is geen rechtsgevolg.

Een bestuurlijk rechtsoordeel wordt soms aangemerkt als besluit, maar dat is volgens mij alleen het geval als er geen goede andere mogelijkheid is om uitsluitsel te krijgen, bijv. als niet kan worden gevergd dat de betrokkene een volledige vergunningaanvraag indient. In dit geval had de betrokkene kunnen wachten op een aanschrijving bestuursdwang.

Verder heeft deze mededeling wel iets weg van een schriftelijke verklaring dat niet wordt gedoogd. Daarover zegt ABRvS 12 juni 1997, JB 1997, 190:
Quote:
De schriftelijke verklaring dat niet wordt gedoogd heeft betrekking op de aanwending van een discretionaire handhavingsbevoegdheid. Indien die bevoegdheid daadwerkelijk wordt aangewend zal een besluit tot handhaving worden genomen, waartegen bezwaar en beroep open staat. Indien een dergelijk handhavingsbesluit wordt genomen kan aan de weigering om te gedogen geen zelfstandige betekenis worden toegekend. Een mededeling als de onderhavige kan in de regel niet als een beschikking in de zin van artikel 1:3, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht of als een besluit in de zin van artikel 1:3, eerste lid, van deze wet worden aangemerkt. Dit laatste zou slechts anders kunnen zijn in een bijzonder geval; zulk een geval doet zich hier voor. In dit geval had voortzetting van de bouw alleen zin als burgemeester en wethouders zouden gedogen. Weigering om te gedogen stond aldus qua effect gelijk met toepassing van bestuursdwang. Derhalve is in dit geval de mededeling dat niet wordt gedoogd een besluit.

Tja, misschien valt te verdedigen dat de mededeling dat onmiddellijk een vergunning moet worden aangevraagd "want anders..." ook zo'n bijzonder geval oplevert...

Stel dat het om een besluit gaat. Moet je dan niet eerst nog in bezwaar, of is de intrekking onder erkenning van de fout al voldoende?

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 19:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij duidelijk dat er geen sprake is van een besluit en er derhalve enkel bij de burgerlijke rechter kan worden geprocedeerd. Dus geen uitlokking van schadebesluit mogelijk. Je zult dus aan alle criteria moeten doen voor onrechtmatige daad wil je de schade vergoed krijgen. Ik ben benieuwd waarom er een architect moest worden ingeschakeld voor het maken van tekeningen van een vergunningvrije muur. Waren dit kosten die redelijkerwijs gemaakt moesten worden naar aanleiding van de mededeling?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 20:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Het lijkt mij duidelijk dat er geen sprake is van een besluit

Het lijkt mij ook geen besluit, maar gelet op de uitspraak van de Afdeling durf ik dat niet geheel uit te sluiten.

Quote:
Dus geen uitlokking van schadebesluit mogelijk. Je zult dus aan alle criteria moeten doen voor onrechtmatige daad wil je de schade vergoed krijgen.

Dat je moet voldoen aan de criteria voor onrechtmatige daad geldt ook voor een schadebesluit.

cia76

BerichtGeplaatst: do 20 nov 2008 23:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Dat je moet voldoen aan de criteria voor onrechtmatige daad geldt ook voor een schadebesluit.

Ja nu je het zegt geloof ik dat je gelijk hebt. Tenzij het gaat om een onzuiver schadebesluit, dan niet (Groningen/Raatgever). Maar inderdaad bij een succesvolle uitlokking van een zuiver schadebesluit moet sprake zijn van een onrechtmatigheid aan de zijde van de overheid (Pannekoekenhuis de kabouter). Ik vraag me af of andere criteria voor onrechtmatige daad, zoals relativiteit, dan op precies dezelfde manier getoetst worden.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 0:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In Groningen/Raatgever ging het om een zuiver schadebesluit. Maar ook bij een onzuiver schadebesluit zul je in principe moeten voldoen aan de criteria voor onrechtmatige daad.

Causaliteit en relativiteit worden in beginsel op dezelfde manier getoetst, maar er kunnen wel heel andere vragen bij komen kijken omdat een onrechtmatig overheidsbesluit nu eenmaal iets anders is dan het laten openstaan van een kelderluik.

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 1:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Waren dit kosten die redelijkerwijs gemaakt moesten worden naar aanleiding van de mededeling?

Tja, ik ben nog altijd in afwachting van de stukken, kan daaromtrent geen uitsluitsel geven. Maar dat is natuurlijk wel een belangrijk (zo niet het belangrijkste) punt van aandacht bij een eventueel in te stellen vordering wegens onrechtmatige daad.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
In Groningen/Raatgever ging het om een zuiver schadebesluit. Maar ook bij een onzuiver schadebesluit zul je in principe moeten voldoen aan de criteria voor onrechtmatige daad.

Dit had ik wat onhandig geformuleerd. Uiteraard ging het in Groningen/Raatgever om een zuiver schadebesluit. Wat ik wilde zeggen is dat pannekoekenhuis de kabouter deze jurisprudentie nader heeft ingekleurd door te stellen dat enkel een ontvankelijk verzoek kan worden gedaan voor het nemen van een zuiver schadebesluit wanneer er sprake is van onrechtmatigheid aan de zijde van de overheid. dit impliceert dat je ook schade kan lijden door een rechtmatig genomen overheidsbesluit waarvoor je een eventuele schadevergoeding kan krijgen. Dit kan bestuursrechtelijk echter alleen gedurende de procedure, dus uitlokking van een onzuiver schadebesluit.

Quote:
Causaliteit en relativiteit worden in beginsel op dezelfde manier getoetst, maar er kunnen wel heel andere vragen bij komen kijken omdat een onrechtmatig overheidsbesluit nu eenmaal iets anders is dan het laten openstaan van een kelderluik.

Bij de toepassing van het beginsel gelijkheid voor de publieke lasten (égalité devant les charges publiques) zijn het m.i. niet de criteria die worden getoetst bij onrechtmatige daad, maar wordt op een andere wijze getoetst.

Bij de uitlokking van een zuiver schadebesluit moet er dus sprake zijn van onrechtmatigheid aan de zijde van de overheid. Maar als die onrechtmatigheid er is dan kan er vervolgens wellicht getoetst worden volgens het beginel van gelijkheid voor de publieke lasten, dat is eigenlijk de vraag waar ik mee zit. Onrechtmatigeheid is maar één van de criteria die speelt bij de beoordeling of sprake is van onrechtmatige daad.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Wat ik wilde zeggen is dat pannekoekenhuis de kabouter deze jurisprudentie nader heeft ingekleurd door te stellen dat enkel een ontvankelijk verzoek kan worden gedaan voor het nemen van een zuiver schadebesluit wanneer er sprake is van onrechtmatigheid aan de zijde van de overheid.

Je haalt meerdere dingen door elkaar.

Een zuiver schadebesluit kunt je uitlokken bij zowel een rechtmatig als een onrechtmatig besluit.

Uit Pannenkoekhuis De Kabouter volgt dat de burgerlijke rechter een vordering gebaseerd op een rechtmatig besluit niet-ontvankelijk dient te verklaren.

Quote:
dit impliceert dat je ook schade kan lijden door een rechtmatig genomen overheidsbesluit waarvoor je een eventuele schadevergoeding kan krijgen.

Nee, dat impliceert het niet. Dat je schade kunt lijden door een rechtmatig overheidsbesluit staat in beginsel los van ontvankelijkheidsvragen.

Quote:
Dit kan bestuursrechtelijk echter alleen gedurende de procedure, dus uitlokking van een onzuiver schadebesluit.

Onjuist.

Quote:
Bij de toepassing van het beginsel gelijkheid voor de publieke lasten (égalité devant les charges publiques) zijn het m.i. niet de criteria die worden getoetst bij onrechtmatige daad, maar wordt op een andere wijze getoetst.

We hadden het over de criteria voor schade bij onrechtmatige besluiten. Maar ook bij rechtmatige besluiten spelen in ieder geval causaliteit en wellicht ook relativiteit een rol.

Quote:
Bij de uitlokking van een zuiver schadebesluit moet er dus sprake zijn van onrechtmatigheid aan de zijde van de overheid. Maar als die onrechtmatigheid er is dan kan er vervolgens wellicht getoetst worden volgens het beginel van gelijkheid voor de publieke lasten, dat is eigenlijk de vraag waar ik mee zit.

Nee en nee.

cia76

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 14:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@ Bona

Nou, volgens mij wel... Smile

Even anders proberen. Ik wil je vragen om even te resetten. Het kan zijn dat ik het eerder lomp geformuleerd heb. Vergeet even de vorige berichten:

Hier een aantal stellingen. Graag aangeven eens of oneens. Bij oneens kort en bondig aangeven waarom (if you please....)

Succesvol schade vorderen door uitlokking van een zuiver schadebesluit (dus na de procedure van het schadeveroorzakende besluit dat dan inmiddels formele rechtskracht heeft) kan enkel bij onrechtmatige besluiten (zie pannekoekenhuis de kabouter). Eens of oneens?

Succesvol schade vorderen op basis van 8:73 die is geleden door onrechtmatig genomen besluiten kan ook tijdens de procedure worden gevorderd (onzuiver schadebesluit) Eens of oneens?

Succesvol schade vorderen op basis van 8:73 Awb, die is geleden door rechtmatig genomen besluiten kan enkel gedurende de procedure van het schadeveroorzakende besluit (dus via een onzuiver schadebesluit en niet via een zuiver schadebesluit) Eens of oneens?

Naast bovenstaande opties is er nog de optie om schade te vorderen bij de burgerlijk rechter op grond van onrechtmatige daad (6:162). Bij deze laatste mogelijkheid is het duidelijk dat aan alle criteria van onrechtmatige daad moet zijn voldaan om succesvol schade te claimen. Eens of oneens?

De schade die kan worden gevorderd via een onzuiver schadebesluit met een rechtmatig schadeveroorzakend besluit als oorzaak van de schade, kan worden toegekend als de schade die door het individu wordt geleden redelijkerwijs niet te zijnen lasten behoort te blijven (beginsel van gelijkheid publieke lasten). Dit is een heel andere toetsing dan die bij onrechtmatige daad. Eens of oneens?

Succesvolle uitlokking is anders dan succesvol vorderen omdat op succesvolle uitlokking een appelabel besluit volgt (dat is je succes) en bij succesvol vorderen wordt bedoeld schade vergoed krijgen. Dit is wat jij eerder bedoelde. Eens of oneens?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
Succesvol schade vorderen door uitlokking van een zuiver schadebesluit (dus na de procedure van het schadeveroorzakende besluit dat dan inmiddels formele rechtskracht heeft) kan enkel bij onrechtmatige besluiten (zie pannekoekenhuis de kabouter). Eens of oneens?

Oneens. Zie mijn vorige antwoord.

Quote:
Succesvol schade vorderen op basis van 8:73 die is geleden door onrechtmatig genomen besluiten kan ook tijdens de procedure worden gevorderd (onzuiver schadebesluit) Eens of oneens?

Oneens. Dit noem je geen onzuiver schadebesluit.

Quote:
Succesvol schade vorderen op basis van 8:73 Awb, die is geleden door rechtmatig genomen besluiten kan enkel gedurende de procedure van het schadeveroorzakende besluit (dus via een onzuiver schadebesluit en niet via een zuiver schadebesluit) Eens of oneens?

Oneens. Art. 8:73 Awb vindt geen toepassing bij rechtmatige besluiten.

Quote:
Naast bovenstaande opties is er nog de optie om schade te vorderen bij de burgerlijk rechter op grond van onrechtmatige daad (6:162).

Na vernietiging van een besluit is dit een mogelijkheid (Groningen/Raatgever).

Quote:
Bij deze laatste mogelijkheid is het duidelijk dat aan alle criteria van onrechtmatige daad moet zijn voldaan om succesvol schade te claimen. Eens of oneens?

Bij een (on)zuiver schadebesluit met betrekking tot schade wegens een onrechtmatig besluit moet net zo goed aan de materiële criteria voor onrechtmatige daad worden voldaan.

Bij schade wegens rechtmatige overheidsdaad zijn de materiële criteria wat anders, maar er is geen principiële reden waarom bestuursrechter en civiele rechter andere materiële criteria zouden toepassen. (Het is anders als er een specifieke nadeelcompensatieregeling is getroffen.)

Quote:
De schade die kan worden gevorderd via een onzuiver schadebesluit met een rechtmatig schadeveroorzakend besluit als oorzaak van de schade, kan worden toegekend als de schade die door het individu wordt geleden redelijkerwijs niet te zijnen lasten behoort te blijven (beginsel van gelijkheid publieke lasten).

Het ligt bij de huidige jurisprudentie van de Afdeling niet voor de hand dat schadevergoeding bij rechtmatige overheidsdaad via een onzuiver schadebesluit wordt gevorderd.

Quote:
Dit is een heel andere toetsing dan die bij onrechtmatige daad. Eens of oneens?

Dat de materiële criteria voor aanspraak op schadevergoeding bij rechtmatige overheidsdaad en aanspraak op schadevergoeding bij onrechtmatige overheidsdaad verschillen, ben ik met je eens.

Quote:
Succesvolle uitlokking is anders dan succesvol vorderen omdat op succesvolle uitlokking een appelabel besluit volgt (dat is je succes) en bij succesvol vorderen wordt bedoeld schade vergoed krijgen. Dit is wat jij eerder bedoelde. Eens of oneens?

Ik weet niet op welke passage uit mijn berichten je doelt.

Misschien is het goed om deze materie nog eens te bestuderen, want op dit moment haal je echt veel door elkaar.

cia76

BerichtGeplaatst: vr 21 nov 2008 17:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Oneens. Art. 8:73 Awb vindt geen toepassing bij rechtmatige besluiten.

Inderdaad, hier zat ik fout. Hier zijn we het eens. In plaats van op basis van 8.73 had ik bijvoorbeeld kunnen schrijven op grond van het beginsel van de gelijkheid voor publieke lasten en dan klopt de stelling wel.

Quote:
Naast bovenstaande opties is er nog de optie om schade te vorderen bij de burgerlijk rechter op grond van onrechtmatige daad (6:162).

Na vernietiging van een besluit is dit een mogelijkheid (Groningen/Raatgever).

Dit wilde ik eerst ook toevoegen, maar het is ook mogelijk bij bijvoorbeeld een verkeerde toezegging niet zijnde een besluit. Hier zijn we het eens mag ik aannemen.

Voor het overige zijn we het kennelijk niet zo eens. Ik denk dat ik een aantal zaken inderdaad niet scherp genoeg formuleer, maar ook weer niet zo onscherp dat het falikant fout is, zoals jij doet vermoeden met kreten als Nee, Fout, Onjuist etc.

Ik merk op dat we zelfs niet eens dezelfde visie hebben over wat een zuiver en wat een onzuiver schadebesluit is in deze discussuie. Op deze site bijvoorbeeld wordt een uitleg gegeven. Het lijkt me dat ik het conform deze uitleg benader. Dus eigenlijk als synoniem voor zelfstandige en onzelfstandige schadebesluiten. Ik weet dat hier nog een nuance in kan worden aangebracht, maar daar gaat het nu niet om. Lees voor zuiver zelfstandig en voor onzuiver onzelfstandig. Dus een schadeverzoek conform 8.73 Awb doen tijdens de procedure van het schadeveroorzakende besluit mondt uit in een onzuiver oftewel onzelfstandig schadebesluit en na de procedure, met een onherroepelijk besluit als gevolg, kan voor een onrechtmatig genomen besluit een zuiver oftwel zelfstandig schadebesluit worden uitgelokt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds