Dir
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HInh
|
Geplaatst: zo 16 nov 2008 12:59 Onderwerp: [Vraag] Politiecontrole |
|
|
Hallo allemaal,
Dit weekend ben ik, wederom, preventief gefouilleerd op een station in Gent op weg naar I Love Techno. Ga er maar van uit dat het verhaal over de Nederlandse politie gaat voor het gemak. Ik zal even kort de situatie schetsen;
Ik kwam aan met de trein en liep samen met een vriend en mijn vriendin richting de uitgang van het station om daar een pendelbus te pakken. De Belgische politie deed daar een preventieve controle op drugs, iedereen die het station uit wilde moest langs een politiecontrole om gefouilleerd te worden. Voordat ik in de rij kon gaan staan werd ik aangesproken door een man die mij en mijn vriend verzocht onze handen uit de zakken te halen. Vanzelfsprekend reageerde ik hier niet op, de man maakte zich vervolgens bekend als agent in burger en vertelde ons hem te volgen. We werden naar het politiebureau op het station gebracht en daar gescheiden, de kleedkamers van het bureau deden dienst als fouilleer ruimte. De agent vertelde mij dat hij mij mee nam omdat "het leek alsof u zich aan de rij onttrok, en u gezicht stond een beetje raar." Vervolgens moest ik al mijn kleding uit trekken en een paar rondjes draaien. Vanzelfsprekend had ik niets bij mij, zelfs geen identificatie omdat mijn vriendin die in haar tas had zitten en zij hoefde niet mee. Daarna kon ik mij aankleden en mocht ik weer gaan.
Nu wil ik graag weten;
In hoeverre sta ik in mijn recht staan om dit soort verzoeken te weigeren, en wat zijn de gevolgen als ik dit doe?
Als ik uit ga dan accepteer ik de huisregels die ze daar hebben en ook de controles en ik begrijp dat ik geen toegang krijg als ik hier niet mee akkoord ga. Maar als ik op straat loop of een station waar mijn trein stopt, welke rechten heb ik dan nog? Het voelt namelijk alsof ik er maar heel weinig heb. Is mijn "rare" en "emotieloos staande" gezicht tegenwoordig voldoende reden?
Hopelijk kunnen jullie mij vertellen welke rechten ik heb!
Alvast bedankt,
Vincent |
|