|
Auteur |
Bericht |
robbedoes22
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HZe
|
Geplaatst: vr 31 okt 2008 19:42 Onderwerp: zwangerschap |
|
|
Ik heb een vraagje.
Als ik iemand aanneem en ik vraag haar vantevoren of ze geen kinderen wil. Die vraag antwoord ze bevestigend van nee.
Hierna is ze binnen een half jaar zwanger. Is het dan mogelijk om haar te ontslaan op grond dat ze haar woord heeft verbroken? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 31 okt 2008 20:00 Onderwerp: |
|
|
Nee. Je mocht die vraag helemaal niet stellen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 31 okt 2008 20:57 Onderwerp: Re: zwangerschap |
|
|
robbedoes22 schreef: | Ik heb een vraagje.
Als ik iemand aanneem en ik vraag haar vantevoren of ze geen kinderen wil. Die vraag antwoord ze bevestigend van nee.
Hierna is ze binnen een half jaar zwanger. Is het dan mogelijk om haar te ontslaan op grond dat ze haar woord heeft verbroken? |
Nee. |
|
|
|
 |
robbedoes22
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 16:24 Onderwerp: |
|
|
waar kan ik dat vinden in het wb? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 16:28 Onderwerp: |
|
|
robbedoes22 schreef: | waar kan ik dat vinden in het wb? |
Niet alles wat niet mag, staat letterlijk zo in de wet. Maar uit het feit dat het verboden is iemand te ontslaan vanwege en tijdens zwangerschap, volgt dat elke andere actie die aan een - mogelijke - zwangerschap consequenties verbindt in strijd is met hetgeen betaamt (en overigens ook mogelijk leidt tot een verboden onderscheid) |
|
|
|
 |
robbedoes22
|
Geplaatst: zo 02 nov 2008 17:44 Onderwerp: |
|
|
Ik zie het al staan in het wmk!
Het is inderdaad een onrechtmatige vraag die desgewenst geweigerd mag worden. |
|
|
|
 |
law_student
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: wo 12 nov 2008 22:48 Onderwerp: |
|
|
Hoi,
Ik zou ook graag willen reageren op je vraag. Ik ben het met de anderen eens. Je mag een vrouw tijdens een sollicitatiegesprek die vraag niet eens stellen. Het is namelijk discriminerend. Want vanwege het feit dat zij in de toekomst kinderen zou willen, zou jij haar dan niet willen aannemen.
Nu heb je haar al aangenomen en wil je haar dus ontslaan. Op grond van art. 7:670 lid 2 BW is dit dus niet mogelijk want er is een opzegverbod bij zwangerschap. Quote: "De werkgever kan de arbeidsovereenkomst met een werkneemster niet opzeggen gedurende de zwangerschap". Het opzegverbod tijdens zwangerschap van de werkneemster is bedoeld als bescherming, omdat een werkgever in deze periode eerder zou zijn geneigd tot ontslag om reden van die zwangerschap, wat een discriminerende grond is voor ontslag. |
|
|
|
 |
Loetje
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF Studieomgeving (MA): UM Berichten: 74
|
Geplaatst: zo 16 nov 2008 23:01 Onderwerp: |
|
|
De vraag ging niet zozeer over de ontslagbescherming maar over het liegen tijdens het sollicitatiegesprek. Normaal gesproken is lhet mogelijk om liegen of achterwege houden van relevante informatie tijdens de sollicitatie aanleiding voldoende zwaar wegend voor ontslag op staande voet.
In dit specifieke geval is het een leugen of onwetendheid op een onrechtmatige vraag. |
|
|
|
 |
|