|
Auteur |
Bericht |
ikbenschattig
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 19 nov 2008 17:05 Onderwerp: strafbeschikking en transactie |
|
|
Ik ben bezig met deze twee onderwerpen,
maar ik heb nog niet echt helemaal door wanneer welke gebruikt wordt.
Ik dacht dat de strafbeschikking de transactie moest vervangen (staat in mijn boek). Een studiegenoot zei echter dat het allebei in gebruik is.
Kan iemand mij meer vertellen? Ben helemaal in de war..
Dit heb ik trouwens erover gevonden
-t.z.v. overtredingen en misdrijven met een GS t/m 6 jaar (74 lid 1 Sr)
-transactievoorwaarden (74 lid 2 Sr)
-politietransactie (74c Sr)
-OM-strafbeschikking (257a Sv)
-politie-strafbeschikking (257b Sv)
ty. |
|
|
|
 |
Joow
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 19 nov 2008 21:35 Onderwerp: |
|
|
M.i. staat hier een duidelijke uitleg. _________________ Groetjes Joow.
Wie naar het verleden kijkt, staat met de rug naar de toekomst |
|
|
|
 |
GJudge
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: wo 19 nov 2008 21:46 Onderwerp: |
|
|
Een strafbeschikking is nog vrij nieuw, van februari dit jaar. De term 'strafbeschikking' werd gekozen omdat het daarvoor al gold voor rechterlijke beslissingen die niet op zitting werden genomen. Nu gebeurd eigenlijk hetzelfde met de OM-beschikking (en de strafbeschikkingen van 257b Sv, die overigens op meer ziet dan alleen opsporingsambtenaren in de zin van 141 Sv).
Het belangrijkste verschil tussen een strafbeschikking en een transactie is het feit dat, indien de verdachte niet akkoord gaat met het voorstel, de OvJ bij een transactie zelf actie dient te ondernemen, terwijl het bij een strafbeschikking de verdachte is die verzet moet aantekenen en dus zelf actie dient te ondernemen.
De strafbeschikking is echter nog niet helemaal in gebruik: op het moment draait het alleen in de arrondissementen 's-Hertogenbosch en Amsterdam, en dan nog maar op een kleine schaal. Zo staat het nu nog naast de transactie, maar moet het bij mijn weten op termijn de transactie gaan vervangen zoals je boek zegt. Voorts is nog slechts de kale geldboete mogelijk en is de toepassing door b-organen (waar 257b op ziet) zeer beperkt.
Kortom: je studiegenoot heeft nu nog wel gelijk, en je boek over een paar jaar...
Edit: misschien een keer F5'en was niet gek geweest.... _________________ Justice is in the eye of the beholder. |
|
|
|
 |
ikbenschattig
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 20 nov 2008 18:54 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de uitleg en de link
denk dat ik er nu wel uit kom!  |