Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:08
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Nieuwe casus: uitleg tekst vonnis
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Cavian

Leeftijd: 71
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: zo 07 jan 2007 21:17    Onderwerp: Nieuwe casus: uitleg tekst vonnis Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag Forum,

Het is mijn bedoeling om alhier (delen van) een vonnis te produceren, enkel om de uitleg van enige passages aan de praktijk te toetsen. Zou dit Forum de juiste plek hiervoor zijn denkt U?

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 jan 2007 21:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het vonnis van de burgerlijke rechter afkomstig is wel, denk ik Smile.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2007 21:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Prima idee, maar anonimiseer het dan wel even.
Cavian

BerichtGeplaatst: ma 08 jan 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank voor de reaktie; het gaat om de uitleg van enkele rechts-overwegingen en welke door (een) het Hof daar-aan is gegeven. Uiteraard anoniem Smile

Vriendelijke groet

BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 0:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag Forum, het heeft even....pfffff.... geduurd maar dan toch hierna een tamelijk raadselachtige rechts-overweging waarover héél veel discussie is geweest. Ik ben zeer benieuwd naar iemand's uitleg hiervan dit is een fraaie studie-casus.

Ter inleiding: partij A is een bank-instituut en heeft (beroeps-matig) onzorgvuldig gehandeld t.a.v. partij B. B heeft hierdoor schade geleden en heeft daarvoor partij A gedagvaard en is een bodemprocedure gestart. Welnu: in dit geschil wordt door de rechtbank een tussenvonnis afgegeven. Ik geef hierna enkel de meest relevante punten weer.
de rechtbank schrijft:

ro 1, Gelet op het hiervoor is overwogen moet het er voor gehouden worden dat de bank onzorgvuldig heeft gehandeld.

ro2, Gelet op het tijdsverloop moet de schade reeds voldoende bekend zijn en is er geen reden om naar een schadestaatprocedure te verwijzen. De rechtbank zal B in de gelegenheid stellen om bij akte haar schade nader te onderbouwen en te concretiseren. Hierbij zal B mat name moeten aangeven in hoeverre de gestelde schade het gevolg is van het handelen van A, nu A betwist dat sprake is van enig causaal verband tussen het handelen van A enerzijds en de onstane schade van B anderzijds.

De schadestaat-procedure wordt hier dus overgeslagen. Betekend dit dat de rechtbank het causaal verband in de zin van het Sine Qua Non reeds heeft aangenomen en enkel verdere toelichting verzoekt?

Veel sterkte,
Cavian Wink

BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 2:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cavian schreef:
De schadestaat-procedure wordt hier dus overgeslagen. Betekend dit dat de rechtbank het causaal verband in de zin van het Sine Qua Non reeds heeft aangenomen en enkel verdere toelichting verzoekt?

Wat bedoel je met "betekent dit"? Wanneer wel tot een schadestaatprocedure wordt besloten is het causaal verband volgens mij net zo goed al aangenomen. De schadestaatprocedure is er om de hoogte van die schade te bepalen, om welke schadeposten het gaat (art 3:98 BW) zou in het vonnis al zijn aangegeven. Als ik me niet vergis.

Ik interpreteer dit stuk dan ook als: het is niet nodig om de hoogte van de schadeposten in een aparte procedure vast te stellen, het bepalen van de hoogte kunnen we nu gelijk wel doen.

BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 3:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Cavian schreef:

Wat bedoel je met "betekent dit"? Wanneer wel tot een schadestaatprocedure wordt besloten is het causaal verband volgens mij net zo goed al aangenomen. De schadestaatprocedure is er om de hoogte van die schade te bepalen, om welke schadeposten het gaat (art 3:98 BW) zou in het vonnis al zijn aangegeven. Als ik me niet vergis.

Ik interpreteer dit stuk dan ook als: het is niet nodig om de hoogte van de schadeposten in een aparte procedure vast te stellen, het bepalen van de hoogte kunnen we nu gelijk wel doen.

Deze uitleg dekt niet de essentie van de vraag; heeft de rechtbank hier de aansprakelijkheid van B reeds vastgesteld of niet?

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 9:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou graag het vonnis in het geheel willen lezen en dan oordelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Bekijk de homepage
HardeHarry

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 9:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het lees meent de rechtbank dat een aparte schadestaatprocedure (waarbij normaal gesproken alleen de hoogte van de schade wordt bepaald) niet nodig is.

De rechtbank meent de hoogte zelf te kunnen vaststellen, maar laat B toe om de hoogte van de schade te bewijzen, met name voor de vraag voor welk gedeelte de schade veroorzaakt is door het handelen van partij A.

De onzorgvuldigheid van het handelen (en daarmee de aansprakelijkheid van A) staat al vast, alleen nog niet in hoeverre de schade daar rechtstreeks uit voortvloeit.

Lastige zaken altijd, waar je dit soort bewijsopdrachten krijgt.
bona fides

BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007 15:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cavian schreef:
Deze uitleg dekt niet de essentie van de vraag; heeft de rechtbank hier de aansprakelijkheid van B reeds vastgesteld of niet?

Dat leek me te volgen uit ro 1, maar ik ben bang dat ik ro 2 maar half gelezen had. Dat mijn uitleg de essentie niet dekt, komt denk ik ook doordat ik jouw "betekent dit" niet heb opgevat zoals jij hebt bedoeld. Ofte wel, het is voor mij nog een beetje raden naar jouw precieze vraag Smile.

Ro 1 lijkt me te zeggen: aansprakelijkheid in de zin van 6:74 of 6:162.
Ro 2 gaat dan over 6:98.

Ik dacht (pas geleerd te hebben) dat bij een schadestaatprocedure al vaststaat welke schadeposten worden toegerekend, maar nog niet wat de hoogte is per schadepost. Voor de hoogte is de schadestaatprocedure. Je sputtert op dit punt niet tegen, dus vermoedelijk heb ik dit goed onthouden.

Het overslaan van de schadestaatprocedure zou dan betekenen dat de hoogte van de afzonderlijke schadeposten in de ogen van de rechter al vast zou moeten staan. De schade is immers al hersteld, dus de partijen kunnen gewoon de facturen overleggen.

De laatste zin van ro 2 zegt nu dat B zal moeten aangeven welke schadeposten het gevolg zijn van het handelen van A. Hier gaat het dus over de vraag of de afzonderlijke schadeposten aan A kunnen worden toegerekend in de zin van art 6:98 BW. (Ik zou niet zeggen in de zin van sine qua non, want dat is niet het criterium van 6:98 ).

Dus aansprakelijkheid staat vast, maar het staat nog niet vast tot welke schadeposten die aansprakelijkheid reikt. Ik zie dat ik tot dezelfde conclusie kom als HardeHarry.

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona Fides schrijft:
Ik dacht (pas geleerd te hebben) dat bij een schadestaatprocedure al vaststaat welke schadeposten worden toegerekend, maar nog niet wat de hoogte is per schadepost. Voor de hoogte is de schadestaatprocedure. Je sputtert op dit punt niet tegen, dus vermoedelijk heb ik dit goed onthouden.

Dit is onjuist. De schadestaatprocedure kan mede er toe strekken om vast te stellen dát de eisende partij schade heeft geleden. Arrest HR 13 juni 1980

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 23:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Cavian schreef:
Dit is onjuist. De schadestaatprocedure kan mede er toe strekken om vast te stellen dát de eisende partij schade heeft geleden. Arrest HR 13 juni 1980

Ik zie het. Ook te vinden als NJ 1981, 185.

Dus bij een schadestaatprocedure hoeft kennelijk alleen nog maar vast te staan dat er aansprakelijkheid is. Ik neem aan dat in een specifiek geval uit het vonnis wel kan blijken dat de schade tot op zekere hoogte al vaststaat.

BerichtGeplaatst: ma 05 mrt 2007 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fedes schrijft:Dus bij een schadestaatprocedure hoeft kennelijk alleen nog maar vast te staan dat er aansprakelijkheid is.

Volkomen juist.De uitspraak welke je noemt (NJ 1981/185) is trouwens een bijzondere. Voor de leergierigen onder ons; met name de noot gehecht hieraan.

abraxes

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 0:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou graag het vonnis in het geheel willen lezen en dan oordelen. Met zo weinig informatie betreffende de basis van het geschil valt alhier niet zoveel "aan te vallen". Kun je wat specifieker zijn zonder namen te noemen?
Bekijk de homepage
Cavian

BerichtGeplaatst: di 06 mrt 2007 21:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

abraxes schreef:
Ik zou graag het vonnis in het geheel willen lezen en dan oordelen. Met zo weinig informatie betreffende de basis van het geschil valt alhier niet zoveel "aan te vallen". Kun je wat specifieker zijn zonder namen te noemen?

Het tussenvonnis biedt niet meer dan deze rechtsoverwegingen. Verder is het nog "onder de Rechter" dus meer details vrijgeven (ook anoniem) is naar mijn gevoel niet helemaal juist, temeer daar deze uispraak (nog) niet openbaar is gemaakt.

Dat waar het werkelijk om draait is het "overslaan"? van de schadestaaatprocedure. Mag dit, kan dit, en zo ja, wat is dan de motivering van de Rechter om zo te handelen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds