|
Auteur |
Bericht |
pollux
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: do 29 jan 2009 16:29 Onderwerp: Camera toezicht in Studentwoning |
|
|
Ik heb een tijdje geleden een post gedaan met de vraag of mijn huisbaas zomaar camera's mag ophangen in een studentenhuis. Ons studentenhuis telt 45 bewoners en bestaat uit drie verdiepingen.Nu heb ik er op zich niks op tegen dat hij camera's ophangt. Maar hij heeft nu alleen op onze verdieping 2 camera's opgehangen. namelijk, eentje in het trappenhuis voor de deur die toegang biedt tot onze verdieping. En hij heeft er eentje in de gang opgehangen en die staat gericht op deur van een huisgenoot van ons. Verder heeft hij nergens in het hele huis camera's opgehangen.
Ook heeft hij ons schriftelijk niks laten weten over het installeren van de camera het is ons dus ook niet duidelijk waarvoor hij deze beelden gaat gebruiken en hoelang hij ze bewaard.
Is dit reden genoeg om bezwaar te maken bij de huisbaas?
Groet,
Wim |
|
|
|
 |
Prætorianus
Leeftijd: 88 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 jan 2009 3:57 Onderwerp: |
|
|
Het CBP lijkt hier een antwoord op te geven:
Quote: | Op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het niet verboden een camera op te hangen ter beveiliging van een woning of een flat. Als een buurman op de hele straat toezicht gaat houden, gaat hij te ver. Op straat is het toezicht voorbehouden aan de gemeente en de politie. Ook de voordeur van andere woningen is de grens, richt camera's dus zodanig dat ze nergens naar binnen filmen. |
Het lijkt me dus toegestaan dat de huisbaas een camera heeft opgehangen in het trappenhuis. De andere camera mag alleen als die niet de woning filmt wanneer de deur opengaat, al kan het zelfs dan nog op het randje zitten.
Verder moet de huisbaas, als ik het goed begrijp, inderdaad een goede reden hebben om die camera's op te hangen.
En voor de bezoekers die natuurlijk geen brief hebben ontvangen:
Quote: | U moet met een bord of sticker kenbaar maken dat er een videocamera hangt. Doet u dat niet dan kunt u strafbaar zijn. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 30 jan 2009 11:36 Onderwerp: |
|
|
Het CBP heeft het m.i. over bescherming van de eigen woning. Een huisbaas die met een camera registreert wie de woning in- en uitgaat, gaat zeer zeker te ver. Ongeacht de reden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Prætorianus
Leeftijd: 88 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 30 jan 2009 18:52 Onderwerp: |
|
|
Bona fides, in de genoemde zin:
Quote: | Op basis van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) is het niet verboden een camera op te hangen ter beveiliging van een woning of een flat... |
Wordt met flat flatgebouw bedoeld, aangezien een flat in de zin van een appartement ook een woning is. Ik denk dat het bij het beveiligen van een flatgebouw met camera's onvermijdelijk is is dat personen dan worden geregistreerd bij het in- en uitgaan.
Verder schrijft het CBP:
Quote: | In en rond woningen kunnen camera's opgehangen worden voor bijvoorbeeld de beveiliging van eigendommen. Een woningcorporatie kan bijvoorbeeld besluiten over te gaan tot cameratoezicht bij woningen en flatgebouwen, maar ook een bewoner kan besluiten zijn woning te beveiligen met videocameratoezicht. |
Aan de andere kant gaat het in dit geval om een studentenflat met vermoedelijk kleine kamertjes en kan wellicht niet over zelfstandige woningen gesproken worden. |
|
|
|
 |
|