|
Auteur |
Bericht |
Wouter_V
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 17:58 Onderwerp: Telefoonaansluiting van een ander door het eigen huis? |
|
|
Hallo allemaal,
Recentelijk heb ik samen met mijn vriendin een benedenwoning gekocht in Groningen. Voorheen behoorde de benedenwoning, samen met de bovenwoning tot één pand en was er ook één eigenaar. Deze heeft vervolgens geprobeerd om de woning in zijn geheel te verkopen, maar dit lukte niet. Vervolgens is overgegaan tot kadastrale splitsing, waardoor er nu dus twee woningen en dus ook twee eigenaren zijn; één van de bovenwoning, één van de benedenwoning. Er zijn uiteraard gewoon twee voordeuren, dus in principe hebben wij niets met de bewoners van de bovenwoning te maken, los dan van de sinds kort verplichte vereniging van eigenaren.
Nu doet zich echter het volgende probleem voor: de bewoners van de bovenwoning hebben ADSL aangeschaft. Zoals bekend gaat dit via de telefoonlijn. De aansluiting voor deze telefoonlijn ligt vlak achter onze voordeur, in ons halletje en dus in ons huis.
Voor de splitsing van de woning, toen er dus nog maar één eigenaar was en deze het bovengedeelte verhuurde, liep deze aansluiting door het plafond naar boven en kon daar dus ook gebruik worden gemaakt van de telefoonlijn. Tijdens het klussen hebben wij echter de lijn doorgeknipt en het gat in het plafond dichtgemaakt, simpelweg omdat we zelf geen vaste telefoonaansluiting willen.
Nu is mijn vraag de volgende: in hoeverre kunnen de bewoners van de bovenwoning ons verplichten om de kabel voor hun telefoonlijn door ons huis te laten lopen en in ons halletje door het plafond naar boven te laten gaan? Is dit uberhaupt mogelijk of zullen ze moeten zorgen voor een eigen aansluiting achter hun eigen voordeur?
Mocht het zo zijn dat wij inderdaad moeten tolereren dat er een telefoonlijn van een ander door ons huis loopt, in hoeverre moeten wij dan meebetalen aan de werkzaamheden en het kopen van een nieuwe kabel etc? Kunnen wij hiertoe verplicht worden?
Mijn rechtsgevoel zegt me dat de bovenburen zelf moeten zorgen voor een telefoonaansluiting, maar ik weet er eigenlijk te weinig van om daar iets zinnigs over te zeggen.
Alvast bedankt voor het lezen en het eventuele antwoord!
Met vriendelijke groet,
Wouter |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 19:13 Onderwerp: Re: Telefoonaansluiting van een ander door het eigen huis? |
|
|
Wouter_V schreef: | Voor de splitsing van de woning, toen er dus nog maar één eigenaar was en deze het bovengedeelte verhuurde, liep deze aansluiting door het plafond naar boven en kon daar dus ook gebruik worden gemaakt van de telefoonlijn. Tijdens het klussen hebben wij echter de lijn doorgeknipt en het gat in het plafond dichtgemaakt, simpelweg omdat we zelf geen vaste telefoonaansluiting willen. |
Mijn rechtsgevoel zegt dat dit getuigt van een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel tegenover je mede-eigenaar van het pand. Voordat je een kabel doorknipt overleg je toch even? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Wouter_V
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4
|
Geplaatst: di 14 okt 2008 19:45 Onderwerp: Re: Telefoonaansluiting van een ander door het eigen huis? |
|
|
bona fides schreef: | Wouter_V schreef: | Voor de splitsing van de woning, toen er dus nog maar één eigenaar was en deze het bovengedeelte verhuurde, liep deze aansluiting door het plafond naar boven en kon daar dus ook gebruik worden gemaakt van de telefoonlijn. Tijdens het klussen hebben wij echter de lijn doorgeknipt en het gat in het plafond dichtgemaakt, simpelweg omdat we zelf geen vaste telefoonaansluiting willen. |
Mijn rechtsgevoel zegt dat dit getuigt van een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel tegenover je mede-eigenaar van het pand. Voordat je een kabel doorknipt overleg je toch even? |
Erg grappig... echter, op het moment van doorknippen woonde er nog niemand boven en was er ook geen uitzicht op bewoning op korte termijn, omdat de oude eigenaresse daar een klein atelier had. Dezelfde eigenaresse was voor onbepaalde tijd in de Verenigde Staten en niet te bereiken. We hebben heel veel moeten stukadoren en kitten en moesten dus eigenlijk vrij snel beslissen, dus hebben we de kabel doorgeknipt en een en ander dichtgemaakt. Pas nu, bijna drie maanden later, heeft ze besloten het boven te verhuren en hebben de bovenbewoners besloten Adsl te nemen. Anders was er uiteraard eerst met hen gesproken! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 15 okt 2008 0:08 Onderwerp: |
|
|
Dat verandert precies niets aan mijn mening... je hebt de kabel niet zelf nodig, dus je knipt 'm maar weg. Vreemd.
Heb je hetzelfde gedaan met verwarmingsbuizen, waterleidingen en elektrische bedrading waar je persoonlijk geen gebruik van maakte? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Wouter_V
|
Geplaatst: wo 15 okt 2008 10:00 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dat verandert precies niets aan mijn mening... je hebt de kabel niet zelf nodig, dus je knipt 'm maar weg. Vreemd.
Heb je hetzelfde gedaan met verwarmingsbuizen, waterleidingen en elektrische bedrading waar je persoonlijk geen gebruik van maakte? |
Het is me nu duidelijk waarom je al zoveel posts op dit forum hebt... als je niets juridisch inhoudelijks te melden hebt heb ik liever dat je je er niet mee bemoeit... misschien zou je eens kunnen bedenken dat als iemand bezig is om een hal te stukadoren en er loopt een kabel over de muur heen, dat die sowieso weggehaald moet worden.... het is niet zo dat de kabel nu nooit meer aangesloten kan worden, dat gaat zelfs vrij eenvoudig... ik wil alleen weten of mijn bovenburen het recht hebben te verlangen dat de kabel door mijn huis heen loopt of dat ze zelf voor een aansluitingspunt achter hun eigen voordeur moeten zorgen... misschien zou je je in een eventuele volgende reactie kunnen beperken tot iets juridisch inhoudelijks of anders gewoon helemaal niets melden en ergens anders je 'post total' gaan boosten... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 15 okt 2008 10:25 Onderwerp: |
|
|
Veel succes verder.
edit: Voor de aardigheid nog even het artikel voor je opgezocht:
art. 5:119 lid 1 BW schreef: | Een appartementseigenaar mag zonder toestemming van de overige appartementseigenaars in een gedeelte dat bestemd is om als afzonderlijk geheel door hem te worden gebruikt, veranderingen aanbrengen, mits deze geen nadeel aan een ander gedeelte toebrengen. Van hetgeen hij bij een geoorloofde verandering wegneemt wordt hij enig eigenaar. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|