Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 0:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Met 16 jaar ouderlijk huis uit zonder toestemming ouders
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KellyZ

Leeftijd: 32
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): HvU

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 16:35    Onderwerp: Met 16 jaar ouderlijk huis uit zonder toestemming ouders Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mag je als je 16 bent het huis uit (op jezelf wonen) zonder toestemming van je ouders?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Loetje

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): JHAF
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 17:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je ouders hebben tot je 18e de plicht te voorzien in huisvesting en levensonderhoud. Daarnaast moeten ze toezien in opleiding en opvoeding tot je 18e. Op jezelf wonen is dan niet alleen kansloos omdat je ouders hun verplichtingen niet kunnen voldoen, ook krijg je geen contract van een verhuurder zonder handtekening van je ouders.
Loetje

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nouja.. zonder tussenkomst van de rechter of een rechtsgeldige overeenkomst is het in ieder geval kansloos Wink
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 10 okt 2008 18:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Loetje schreef:
Je ouders hebben tot je 18e de plicht te voorzien in huisvesting en levensonderhoud. Daarnaast moeten ze toezien in opleiding en opvoeding tot je 18e. Op jezelf wonen is dan niet alleen kansloos omdat je ouders hun verplichtingen niet kunnen voldoen,

Met deze redenering zou een kind van 16 jaar ook niet met toestemming van de ouders op zichzelf kunnen wonen. Volgens mij gebeurt dat echter wel, en is dat ook niet illegaal. Ouders kunnen ook zorgen voor huisvesting en levensonderhoud als een kind van 16 jaar op kamers woont.

Het feit dat de ouders jegens het kind bepaalde verplichtingen hebben, geeft m.i. op zichzelf nog niet de bevoegdheid om hun minderjarig kind te verbieden op zichzelf te wonen. De enige grond waarop de ouders dit zouden kunnen verbieden lijkt mij het ouderlijk gezag. De vraag is dan of het ouderlijk gezag inderdaad zo ver gaat dat een kind van 16 jaar kan worden verplicht om bij de ouders te blijven wonen. Ik vermoed van wel, maar precies weet ik dit niet.

Quote:
ook krijg je geen contract van een verhuurder zonder handtekening van je ouders.

Daar heb je denk ik wel een punt, maar misschien is het vinden van woonruimte voor KellyZ het probleem niet.

Quote:
Nouja.. zonder tussenkomst van de rechter of een rechtsgeldige overeenkomst is het in ieder geval kansloos

Even aangenomen dat toestemming van de ouders inderdaad noodzakelijk is, op basis waarvan zou de minderjarige deze toestemming bij de rechter kunnen afdwingen? (En wie vertegenwoordigt hem daarbij?)

BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 21:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ken de letterlijke verwoording niet, ik heb het op eigen wijze uitgedrukt.
Het gebeurt inderdaad dat kinderen onder de 18 op zichzelf gaan wonen, maar dan is dit met toestemming van de ouders en diens garantie voor het betalen van de huur.

Bijstaan in een juridische procedure kan bijvoorbeeld door kinderbescherming of een instantie die bevoegd is minderjarigen elders te plaatsen. Misschien particulieren die bereid zijn het voogdijschap over te nemen en daar goede gronden voor hebben.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 11 okt 2008 21:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Loetje schreef:
Ik ken de letterlijke verwoording niet, ik heb het op eigen wijze uitgedrukt.
Het gebeurt inderdaad dat kinderen onder de 18 op zichzelf gaan wonen, maar dan is dit met toestemming van de ouders en diens garantie voor het betalen van de huur.

Blijft de vraag staan wat de wettelijke grond is voor het beweerde verbod om zonder toestemming van de ouders op kamers te gaan wonen (voor een 16-jarige). Vermoedelijk vormt het ouderlijk gezag die grond, al zijn art. 1:247 en 249 BW vrij vaag.

Quote:
Bijstaan in een juridische procedure kan bijvoorbeeld door kinderbescherming of een instantie die bevoegd is minderjarigen elders te plaatsen. Misschien particulieren die bereid zijn het voogdijschap over te nemen en daar goede gronden voor hebben.

Mijn vraag was niet of iemand de minderjarige kan bijstaan, maar wie de minderjarig zou vertegenwoordigen. Een minderjarig kan normaal gesproken niet zichzelf vertegenwoordigen voor de rechtbank (ook niet via een advocaat). De ouders als wettelijke vertegenwoordigers zullen er uiteraard niet voor voelen om namens het kind tegen zichzelf een zaak aan te spannen.

Ik geloof wel dat de Raad voor de Kinderbescherming bevoegd is om kinderen uit huis te plaatsen, maar volgens mij kan de Raad pas ingrijpen als het echt mis is en hopelijk is dat bij KellyZ niet het geval. Wat de Raad voor de Kinderbescherming precies kan (en wanneer) weet ik niet.

Intussen vind ik het antwoord op deze vraag:
art. 1:250 BW schreef:
Wanneer in aangelegenheden betreffende diens verzorging en opvoeding, dan wel het vermogen van de minderjarige, de belangen van de met het gezag belaste ouders of een van hen dan wel van de voogd of de beide voogden in strijd zijn met die van de minderjarige, benoemt de kantonrechter indien hij dit in het belang van de minderjarige noodzakelijk acht, daarbij in het bijzonder de aard van deze belangenstrijd in aanmerking genomen, op verzoek van een belanghebbende of ambtshalve een bijzondere curator om de minderjarige ter zake, zowel in als buiten rechte, te vertegenwoordigen.

De minderjarige kan de rechter informeel vragen een bijzondere curator te benoemen, waarna de rechter hiertoe ambtshalve zal besluiten. De bijzondere curator kan vervolgens de minderjarige in rechte vertegenwoordigen. Het is me alleen nog niet duidelijk op welke grond de minderjarige via de bijzondere curator toestemming zou kunnen afdwingen. Misschien zit dit in de vaagheid van art. 1:247 en 249 BW.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds