|
Auteur |
Bericht |
Mysterie
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 03 okt 2008 13:03 Onderwerp: Echtscheiding van partner met andere nationaliteit |
|
|
Ik ben NLse en wil scheiden van mijn Ghanese partner. Hieraan zitten een aantal haken en ogen omdat hij niet de NLse nationaliteit heeft, dit voornamelijk met de boedelscheiding.
Wie weet hier meer van? Ik heb diverse advocaten geconsulteerd die wel verstand hebben van scheiden, maar niet van de vreemdelingenwetgeving en alles wat daarmee samenhangt. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 03 okt 2008 18:00 Onderwerp: |
|
|
de rechtbank kijkt eerst naar de eigen bevoegdheid en als die hobbel genomen is, naar welk recht van toepassing is. als jullie in nl zijn getrouwd of iig hier na het huwelijk zijn gaan wonen, dan is de kans groot dat het volgens nederlands recht wordt afgehandeld. |
|
|
|
 |
Mysterie
|
Geplaatst: ma 06 okt 2008 9:11 Onderwerp: |
|
|
We zijn hier gehuwd, het nl recht is van toepassing, maar er is een lening en een hypotheek in NL. Nu zegt de bank dat die lening niet gesplitst kan worden omdat hij de NL nationaliteit niet heeft. Hoe zit dat? Kan de bank dat zomaar zeggen, ook als hij bij het afsluiten van de lening wel ondertekend heeft? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 okt 2008 10:44 Onderwerp: |
|
|
Mysterie schreef: | We zijn hier gehuwd, het nl recht is van toepassing, maar er is een lening en een hypotheek in NL. Nu zegt de bank dat die lening niet gesplitst kan worden omdat hij de NL nationaliteit niet heeft. Hoe zit dat? Kan de bank dat zomaar zeggen, ook als hij bij het afsluiten van de lening wel ondertekend heeft? |
Jullie hebben beiden de lening ondertekend voor hoofdelijke aansprakelijkheied (neem ik aan). Dat betekent dat de bank nu ieder van jullie kan aanspreken op het hele bedrag. Als de lening wordt gesplitst, zou de bank jou slechts kunnen aanspreken op jouw deel, en hem slechts kunnen aanspreken op zijn deel. Daarmee verhoogt de bank het risico voor zichzelf. Daar kan de bank dus niet toe worden verplicht (tenzij de hypotheekvoorwaarden daar iets over zeggen).
Ik kan me goed voorstellen dat de bank bij een persoon van buiten de EU extra terughoudend is bij het splitsen van een hypotheeklening. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mysterie
|
Geplaatst: ma 06 okt 2008 11:11 Onderwerp: |
|
|
Je aannames kloppen. Wat gebeurt er als hij de benen neemt? Ben ik dan degene die overal voor op moet draaien? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 06 okt 2008 12:03 Onderwerp: |
|
|
Mysterie schreef: | Je aannames kloppen. Wat gebeurt er als hij de benen neemt? Ben ik dan degene die overal voor op moet draaien? |
Ja. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Mysterie
|
Geplaatst: ma 06 okt 2008 12:15 Onderwerp: |
|
|
Enige suggesties hoe dit anders op te lossen is? Er is ook onroerend goed in Ghana waar de lening voor afgesloten is. Kan ik eisen dat dit verkocht wordt? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: ma 06 okt 2008 19:29 Onderwerp: |
|
|
Als hij dat wil behouden maar hij krijgt de financiering niet rond, dan lijkt me de enige andere optie verkopen. |
|
|
|
 |
Mysterie
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 8:44 Onderwerp: |
|
|
De afspraak was aanvankelijk dat hij de NL nationaliteit zou aanvragen zodat hij zelfstandig een financiering kon krijgen (staat op schrift met zijn handtekening eronder). Nu claimt hij dat ik hem die overeenkomst onder bedreiging heb laten tekenen. Hij wil overal onderuit komen zodat ik ervoor op kan draaien.
Hij heeft begin dit jaar een examen NT2 gedaan en dit opzettelijk verknalt. Kan ik b.v. eisen dat hij de overeenkomst nakomt die we aanvankelijk hadden? D.w.z. eerst de NT2 examens met goed gevolg afleggen en daarna de NL nationaliteit aanvragen? |
|
|
|
 |
|